A “Historical Project”: Doubling Indl Exhibition Catalogue

Download
2013-12-1
Mutlu Tunca, Gülru
İtalyan mimarlık tarihçisi ve eleştirmeni Manfredo Tafuri, 1968 yılında yayınlanan Mimarlık Teorileri ve Tarihi adlı kitabı ile dönemin mimarlık söyleminde yeni bir çığır açmıştır. Mimarlık disiplinini ideolojinin eleştirisi olarak yorumladığı kuramı ile mimarlık eleştirisini politik ve Marksist bir zemine oturtan devrimci anlayışla Amerikan eleştirel söyleminin 1968 sonrası kurumsallaşmasında mutlak etkisi olmuştur. Bu bağlamda çalışma, bahsedilen düşünsel etkileşimi ve mimarlık söyleminde meydana gelen ilişkili kuramsal dönüşümleri derinlemesine inceleyen tarihsel bir eleştiridir. Bu incelemede, New York’taki Modern Sanat Müzesi’nde 1972 yılında düzenlenen İtalya: Yerel bir Peyzaj adındaki sergi önemli bir eşiktir, çünkü Amerikan entelektüelleri ile Tafuri’nin Marksist dışavurumlarını tanıştıran ilk İngilizce metin bu serginin katalogunda yayınlanmıştır. Bu bağlamda sergi, Tafurici bir bakış açısıyla çözümlenmiş, 1972 sonrası dönemde oluşan kavramsal ve eleştirel dönüşümlerde etken bir değer, Tafuri’nin deyimi ile bir “kriz anı” tayin edilmiştir. Tafurici bir yöntem ile sergi katalogu çözümlenerek, “İtalya: Yerel bir Peyzaj” sergisinin Amerikan mimarlık söyleminin gelişim sürecindeki etkisi açığa çıkarılmıştır. Çalışma bütününde, özgün bir zaman dilimin tarihsel eleştirisidir. Ancak, bu özgün zaman dilimi doğrusal bir zaman akışına işaret etmez. Aslında üretilen, başlangıcı ve bitişi açık olmayan sarmal bir zaman çizgisinde çok boyutlu yansımaları ile mimari paradigmayı değiştiren “Tafurici” krizlerin eleştirel bir taslağıdır, Tafuri’nin kuramsallaştırdığı eleştirel yöntemin özgün uygulamasıdır. Bu uygulama, sergi katalogunun metinsel kopya üretimi ile eşzamanlı başlar. Katalogun metinsel kopyası üretilirken, süreç özerk anlatılara parçalanarak dikine bağımsız okumalar yapılmakta ve o anlatılar ile Ambasz’ın katalogu arasında çözümleyici bağlar kurularak 1972 sonrası Amerikan Mimarlık Söylemini de dönüştüren etkileşimin haritası Tafurici bir yöntemle yeniden düzenlenmektedir.

Suggestions

Cultural And Conceptual Frames For Architectural Criticism
Güzer, C.Abdi (1994-1-1)
Since the beginnings of seventies 'everyday architecture*, as a non-crilical and mass-produced form of architectural practice, is celebrating an acceleratingly dominant ground of freedom. The outcome of this liberation is a 'no-rule' architecture presenting itself as a sceneography based form-fetishism. The commodity based promolion of numerous 'isms' and their image-based mass productions remove architecture from being a critical practice and create a false consciousness due to its representative relations...
A Critical Review Of The Roman Atrium House: Reading The Material Evidence On “Atrium”
Kavas, Kemal Reha (Middle East Technical University, Faculty of Architecture, 2012-12-1)
Roma konut mimarisinde öne çıkan yapı tipi olan atrium evi, uzun bir süre boyunca Vitruvius’un metinlerine dayalı yazılı tanımlamalar çerçevesinde incelenmiştir. Buna karşın son yıllarda Roma atrium evi kapsamındaki tarih yazımı arkeolojik buluntuların artışı ve bu kaynakların değerlendirilmesindeki teknolojik gelişmeler ile birlikte dönüşüm geçirmektedir. Yazılı kaynaklara dayalı tanımlamalar yerini mimarinin fiziksel kaynaklarına eğilen ve mimari elemanlar ile birlikte evin mekânsal kurgusunu dikkate alan...
Terminology Relating To ‘Buildings That Have Combined Functions’ In Anatolian Seljuk Architecture
İpekoğlu, Başak (Middle East Technical University, Faculty of Architecture, 1993)
This research aims to assess the validity of a classification of architectural edifices, based on a new terminology developed for groups of buildings from the Anatolian Seljuk period. These groups of buildings are often combinations of mosques, 'turbe's, 'medrese's and 'darüşşifa's which have distinct design characteristics of the Seljuk period of Anatolia, and which seem to have evolved later into the Ottoman period. In some of these groups of buildings in this period, either two or three different functio...
Place, Craft And The Ambiguity Of High-Tech
Bozdoğan, Sibel (Middle East Technical University, Faculty of Architecture, 1988)
Bu yazı, endüstriyel malzemeler ve parlak renkler kullanarak teknolojik bir estetik sergileyen her yapının kolayca "High-Tech" kategorisine sokulup bir stil meselesine indirgenmesinin eleştirisinden yola çıkmaktadır. Günümüz mimarlık ortamında bu stilistik bakış açısı öylesine hakimdir ki, kimileri buna bir tepki olarak "High-Tech"i sadece rasyonellik ve ekonomiklik düzeyinde tanımlayıp estetik boyutu tümüyle red ederken, kimileri de özellikle bu boyutu alkışlayıp, teknolojinin estetize edilmesini, post-mod...
Architectural experience and “Existential Sense”: Analysis of some architectural patterns in Eminönü with their sociocultural context
Alan, Alperen; Erkılıç, Mualla; Department of Architecture (2022-7)
Experiencing architecture is closely related to awareness of human life. This awareness occurs through our understanding of the built environment, basically with our senses: sound, smell, tactile, taste, etc. The multiplicity of senses has been the topic of experiential relationships in architectural research, especially in the last century. However, the domination of architecture's sight and visual formations creates a restriction on experiencing the architectural and built environments better. Although v...
Citation Formats
G. Mutlu Tunca, “A “Historical Project”: Doubling Indl Exhibition Catalogue,” ODTÜ Mimarlık Fakültesi Dergisi, vol. 30, no. 2, pp. 195–214, 2013, Accessed: 00, 2020. [Online]. Available: http://jfa.arch.metu.edu.tr/archive/0258-5316/2013/cilt30/sayi_2/195-214.pdf.