Modernizmin Tanımı, Sınırları, Erken Yirminci Yüzyıl Mimarlığında Farklı Tavırlar

Download
1988
Aslanoğlu, İnci
Bugüne ait olan, çağdaş, yeni, geçmişin ürünlerinden bağımsızlık olarak tanımlanabilen modern sozcuğu Latince modernus tan gelmekte; yine Latince'de "modus"ölçü, "modo" hemen şimdi anlamında. "Modernizm" ise, modern düşünce biçimi, bir üslubun ya da bir ürünün modern zamana özgü özellikleri, moderne duyulan yakınlık şeklinde açıklanabilir. Modernizme farklı bakış açılarından bîri unutulmuş değerlere dönme, onları canlandırarak yeniden gündeme getirmedir; Rönesans'ın Vitruvius'a ve klasik çağ eserlerine bakması gibi. Bir başka görüş, modernin ve yeninin "yeniden doğuş" değil, doğuş olarak algılanmasıdır. Bu düşünce bugünün ve geleceğin, geçmişin temellerine oturtulmadan oluşturulması anlayışını içerir. Erken 20. yüzyıl avantgarde akimlann ortak yanlarından biri modern oluşa bu açıdan yaklaşmaları olmuştur. Geçmişten kaçmak için geleceğe yönelen italyan Futurizmi'nin diğer adı Antipassatismo idi. Yani geçmişe karşı oluş, geçmişe ait tüm değerlerin, akademilerin, klasik, süslü mimarlığın, müzelerin reddedildiği bir akımdı bu. Suprematist manifestolardan birinde yaşamm, geçmişin biçimlerinden, estetiğinden ve parazit eklektisizmden arındırılması gerektiği vurgulanmaktaydı (Conrads, 1970, 87). Neo-Plastisizm, Suprematizm ve Konstrüktivizm geçmişten tamamen kopuşu ve biçimlerin tümden soyutlanmasını amaçlayan akımlardı. Bu avant-garde akımlar, endüstrileşmenin, makinanın, soyutun, yalınlığın, bilimsel düşünüşün egemen olduğu bir çevre yaratmayı düşlemekteydiler. Antonio Sant' Elia'nın çok katlı, dev bir makine gibi çalışan geleceğin kenti tasarımı, ya da Mondrian'ın idealindeki modern metropolis imajını "soyut yaşamın forma dönüşmesi" olarak görmesi gibi. Bunlarca eskiyi simgeleyen doğa ve kırsal yaşam reddedilmiş, teknik ilerlemelerin yarattığı kent yaşamı yüceltilmiştir. Konstrüktivist şair Mayakovski, elektriği gördükten sonra çağdaşlığa ters düşen doğaya ve tüm kırsal yaşama ilgisinin yok olduğunu söylemiştir (Joll, 1978, 305). Tüm bu sözü edilen gelişmeler 20. yüzyılın ilk çeyreği içinde gelişen ilerici sanat ve mimarlık akımlarının ortak ilkeleri arasındadır. Bu ilkeler 1920'lerde evrensel boyutlara ulaşan 1. Uluslararası Üslub'un ilkelerinin de özünü oluşturacaktır.

Suggestions

New babylon: discrepancies of utopia and possibility of situationist architectures
Duyul, Güneş; Sargın, Güven Arif; Department of Architecture (2017)
The project of New Babylon, the foremost imagination of Constant Nieuwenhuys, is still regarded as an incarnation of the ideals of the Situationists over the contemporary city and everyday life. In this regard, an extensive re-reading of New Babylon with its unceasisngly contested positions, is believed to constitute a much broader discussion into post-war avant-garde architecture and urbanism. Beyond all contradictions, some of the critical aspects of New Babylon seems to fade away because such notions as ...
The memory of time : virtuality in Deleuze’s philosophy
İsmet, Burçak; Ceylan, Yasin; Department of Philosophy (2007)
The main objective of this master’s thesis is to examine the concept of difference according to French philosophers Gilles Deleuze and Henri Bergson. In order to explicate this crucial concept and its emphasis in these thinkers’ philosophies, this dissertation is focused on the notion of time and memory. Through the thesis, first Deleuze’s critical attitude towards representational and dialectical approachs for difference is elucidated. After the comprehensive examination for the meaning of difference accor...
Historical contuinity: three modernist masters, their precedents and descendants
Mollazadeh, Aslı; Balamir, Aydan; Department of Architecture (2014)
The aim of this thesis is to uncover the relation between the concept of historical continuity and architectural modernism. Modernism in architecture has often been conceived as a movement that rejects history. The buildings of modernist masters have been seen alien to their environments and the cultural values of the society. Although there have been many studies disproving this widespread opinion, the continuing effects of modernist works on today's architectural environment haven't been fully understood....
Personifying history: Vernon Lee and re-imagining the Florentine renaissance
Kutluata, Cemre Naz; Enginsoy Ekinci, Ayşe Sevil; Department of History of Architecture (2015)
This thesis analyses the alternative approaches to the history writing that emerged during the later half of the nineteenth century with the re-discovery of Florence as the centre of Renaissance art and architecture. It discusses this topic by focusing on the British writer and critic Vernon Lee (1856–1935) and her works on interpreting the past through a personal and impressionistic viewpoint, including her ‘formal’ studies of the Renaissance Euphorion (1884) and Renaissance Fancies and Studies (1895), and...
Mapping of the site-related concepts in architecture: a study on the Mimarlık journal (1990-2020)
ŞİMŞEK, BESTE; Kömez Dağlıoğlu, Esin; Yoncacı Arslan, Pelin; Department of Architecture (2022-2-07)
Many alternative approaches that conceptualize the dialogue between the architectural objects and their site have come to the fore throughout history. The language of the contemporary architecture reflects this conceptual richness in the site’s narrative. This study aims to make the diversity in the language visible by examining the discussions regarding the term site and eleven related concepts (place, settlement, local, topography, context, environment, nature, history, social, culture, and identity) in t...
Citation Formats
İ. Aslanoğlu, “Modernizmin Tanımı, Sınırları, Erken Yirminci Yüzyıl Mimarlığında Farklı Tavırlar,” ODTÜ Mimarlık Fakültesi Dergisi, vol. 8, no. 1, pp. 59–66, 1988, Accessed: 00, 2020. [Online]. Available: http://jfa.arch.metu.edu.tr/archive/0258-5316/1988/cilt08/sayi_1/59-66.pdf.