Show/Hide Menu
Hide/Show Apps
anonymousUser
Logout
Türkçe
Türkçe
Search
Search
Login
Login
OpenMETU
OpenMETU
About
About
Açık Bilim Politikası
Açık Bilim Politikası
Frequently Asked Questions
Frequently Asked Questions
Browse
Browse
By Issue Date
By Issue Date
Authors
Authors
Titles
Titles
Subjects
Subjects
Communities & Collections
Communities & Collections
Yorulma Çatlaklarının Güçlendirilmiş Paneller Üzerinde İlerleme Davranışlarının İncelenmesi.
Date
2011-12-31
Author
Gürbüz, Rıza
Metadata
Show full item record
This work is licensed under a
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License
.
Item Usage Stats
5
views
0
downloads
Çalışmanın amacı güçlendirilmiş alüminyum plakalar üzerinde oluşan çatlakların ilerleme davranışlarının araştırılmasıdır. Hasara tolerans felsefesi günümüzde havacılık yapıları için çok büyük öneme sahiptir, uluslararası standartlar gereğince bir havacılık aracına ait bütün yapılar yorulma kriterleri göz önünde bulundurularak tasarlanmalıdır. Çatlak ilerlemesinin önemi seksenli yıllardan sonra daha iyi anlaşılmış ve bu konuda birçok araştırma yapılmıştır. Özellikle hasara tolerans kavramı 28 Nisan 1988 Aloha Airlines uçağında yaşanan metal yorulmasına bağlı gövde panellerinin uçuş sırasında kopup gitmesiyle önem kazanmış ve uluslararası standartlara hasara tolerans ile ilgili kriterlerin eklenmesi uygun görülmüştür. Ülkemizde havacılık sanayisi son yıllarda büyük aşama katetmiştir, milli uçaklarımızın yapılması için yoğun bir araştırma başlatılmıştır, bu yüzden hasara tolerans kavramının iyi anlaşılması, ve buna uygun tasarımlar için altyapının hazırlanması acilen gereklidir. Araştırmanın havacılık yapılarında sıklıkla kullanılan alüminyum 2024-T3 ile yapılması planlanmaktadır, fakat alüminyum 2024'ün yıllar içerisinde çatlak ilerleme hızı ile ilgili özellikleri gerilemiş fakat kompozisyonu ve mekanik özellikleri aynı kalmıştır bu yüzden kullanılan malzemenin çatlak özelliklerinin test edilmesi ve bilgi havuzunun güncellenmesi lazım gelmektedir. Bu araştırma güçlendirilmiş plakalardaki çatlak ilerlemesi esnasında oluşan gerilim şiddet katsayısının (stress intensity factor) analitik ve sonlu elemanlar yöntemi ile tespit edilmesi ve deneysel yollar ile elde edilen çatlak hızı eğrilerinin de yardımıyla hasara toleranslı güçlendirilmiş plakaların tasarlanmasını amaçlamaktadır.
URI
https://hdl.handle.net/11511/59234
Collections
Department of Metallurgical and Materials Engineering, Project and Design