İngilizce Yazma Öğretiminde Öğrencilerin Öğretmen Geribildirimine Karşı Tutumları Ve Geribildirimi Kullanım Tercihleri.

2010-12-31
Seferoğlu, Gölge
Bu çalışmanın amacı Ortadoğu Teknik Üniversitesi Modern Diller Eğitimi Bölümü tarafından verilmekte olan İngilizce 102 (ENG 102) dersi çerçevesinde öğrenci ve öğretmenlerin yazılı geri bildirim hakkındaki görüşlerini ve bu geri bildirimleri ne şekilde kullandıklarını araştırmaktır. Ayrıca bu çalışma öğrencilerin yazılarına aldıkları geri bildirimlerle ilgili görüşleri ışığında, öğretmenlere öğrencilerin yazma becerilerinin gelişmesine en çok katkıda bulunabilecek geri bildirim teknikleri konusunda öneriler sunmak amacındadır. Çalışma kapsamında araştırmacı tarafından hazırlanan çoktan seçmeli soruların olduğu bir anket geçerlilik-güvenilirlik ve pilot uygulama çalışmaları yapıldıktan sonra ENG 102 dersini alan 2500 kadar öğrenciye uygulanacaktır. Toplanan veriler SPSS programı yardımıyla analiz edilecektir. Daha detaylı bilgi edinmek amacıyla anketin verildiği gruptan 20 kadar öğrenci ile sözlü görüşme yapılacak ve bu görüşmeler sesli kayıt sistemi ile kayda alınacaktır. Ayrıca ENG 102 dersini veren öğretmenlerden 7 tanesi ile öğretmenlerin konuya yaklaşımı, uyguladıkları yöntemler ve çözüm önerileri hakkında bilgi almak için sözlü görüşme yapılacaktır. Bu görüşmeler öğrencilerin kendini daha rahat ifade edebilmeleri amacıyla Türkçe olarak yapılacaktır. Bölüm yönetiminin konu hakkındaki görüşlerini almak, öğretmenler arasında oluşan farklı geri bildirim uygulamaları ve bunlara karşı bölümün tutumu ve çözüm önerileri öğrenmek amacıyla Modern Diller bölüm başkanıyla sözlü görüşme yapılacaktır. Yapılan bütün sözlü görüşmelerden elde edilecek veriler incelenecek, içerik analizi yöntemiyle toplanan verileri açıklayabilecek kavramlara ve ilişkilere ulaşılacaktır. Süreç odaklı yazma öğretiminde, öğretmenin verdiği geri bildirimi öğrencinin nasıl algıladığı ve bu geri bildirimi hem o anki yazısını geliştirmede hem de genel olarak yazma becerilerinin gelişmesi için ne şekilde kullandığı çok büyük önem taşımaktadır. Ulaşılan bilgiler ışığında öğretmenlere öğrencilerin yabancı dilde yazma becerilerini geliştirebilmeleri için kullanabileceklerietkili geri bildirim yöntemleriyle ilgili öneriler sunulacaktır.

Suggestions

EFL instructors’ perceptions about teaching, social, and cognitive presences in online EFL classes after the outbreak of the COVID-19
Sütcü, Halime Feyza; Savaş, Perihan; Department of English Language Teaching (2021-8)
The current study aimed to investigate the EFL instructors’ perceptions about teaching, social, and cognitive presences in online classes after the outbreak of the COVID-19 pandemic within the CoI (Community of Inquiry) framework. Adopting a mixed methods design, the study had two basic tools, which are an online survey having a Likert Scale and online group interviews. In the first phase which was the quantitative stage, 72 EFL instructors participated and filled in the CoI questionnaire, which consists of...
Efl learners’ imagined communities and investments: multiple perspectives from an intensive English language program in Turkey
Aslan, Reyhan; Seferoğlu, Gölge; Department of English Language Teaching (2020-9)
This study set out to investigate the relationship between imagined identities and L2 investments in an in-depth analysis of the three learners’ English learning stories who had diverse motivational profiles in a pre-undergraduate language education program in Turkey. Besides, this inquiry sought to explore the imagined communities informing the policy documents and the program members’ perspectives in order to reveal how their L2-mediated visions interacted with each other. With this purpose in mind, this ...
Training EFL students on listening strategies at Middle East Technical University
Uzakgören, Sedef; Seferoğlu, Gölge; Department of English Language Teaching (2003)
This study aimed at training EFL students on listening strategies through a 7- week training program. 38 beginner students at Department of Basic English at Middle East Technical University participated in this research study. The data were collected through 5 instruments, namely pre-test, post-test, two questionnaires, and think aloud protocols. Both qualitative and quantitative data were collected via these instruments. The comparison of the gain scores of the experimental and control group showed that th...
Pre-service efl teachers’ perceptions and self-efficacy of augmented reality technology: a mixed-method study
Okumuş, Ayşegül; Savaş, Perihan; Department of English Language Teaching (2021-2-17)
The current study sought to investigate the pre-service EFL teachers’ perceptions of Augmented Reality technology, their acceptance level for utilising this technology in English language classroom, and their self-efficacy level in employing this technology. In this mixed method study, the quantitative strand was based on one group pre-test-post-test design, and the quantitative data were gathered through pre-and post-surveys, TAM survey, and reflection form from 50 volunteers recruited based on convenience...
AN EXAMINATION OF THE FACTORS AFFECTING IN-SERVICE TURKISH EFL TEACHERS’ LEARNING TRANSFER FROM ONLINE TEACHER PROFESSIONAL DEVELOPMENT PROGRAMS INTO CLASSROOM
Cebar Emence , Sevgi; Akkuş Çakır, Nur; Department of Curriculum and Instruction (2022-12-29)
The aim of this phenomenological study is to gain a deeper understanding towards the experience of Turkish EFL teachers and PDU members working at language schools of six separate foundational and four state universities in Ankara, Turkey regarding factors facilitating and hindering teachers’ learning transfer from online teacher professional development (OTPD) programs. A total of 25 participants 20 of whom are EFL teachers and five of whom are PDU members in seven foundational and three state universities...
Citation Formats
G. Seferoğlu, “İngilizce Yazma Öğretiminde Öğrencilerin Öğretmen Geribildirimine Karşı Tutumları Ve Geribildirimi Kullanım Tercihleri.,” 2010. Accessed: 00, 2020. [Online]. Available: https://hdl.handle.net/11511/59672.