Okul Bazlı Bütçeleme (OBB) Uygulamasının Okul Geliştirme İşlevi Açısından Değerlendirilmesi

2019-04-01
Balkar, Betül
Öztuzcu Küçükbere, Rabia
Akşab, Şahabettin
Bu araştırmada; okul yöneticilerinin Okul Bazlı Bütçeleme (OBB) uygulamasına ve OBB’nin okul gelişimine nasıl katkı sağlayabileceğine ilişkin görüşlerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Nitel araştırma yöntem ve tekniklerinin kullanıldığı araştırma, betimleyici yaklaşımla gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın çalışma grubu, Gaziantep ilinde görev yapan 29 ilkokul ve ortaokul yöneticisinden oluşmaktadır. Araştırma verileri, yarı yapılandırılmış görüşmeler ve odak grup görüşmeleri aracılığıyla toplanmıştır. Elde edilen veriler, içerik analizi ile çözümlenmiştir. İçerik analizi sürecinde okul yöneticilerinin; OBB sürecinde okul yönetiminin yetki ve sorumlulukları, Milli Eğitim Bakanlığı Bilişim Sistemleri ödenek takip modülünün kullanımı, okul bütçesi oluşturulması ve OBB’nin okul gelişimine katkıları ile ilgili görüşleri ve OBB’nin geliştirilmesine yönelik önerileri analiz edilmiştir. Araştırmanın sonucunda, OBB uygulamasının okul geliştirme aracı olarak okulların çok boyutlu geliştirilmesine hizmet edebileceği ortaya çıkmıştır. Aynı zamanda, OBB kapsamında sosyal, ekonomik ve kültürel açıdan okulun ve okul çevresinin şartlarına uygun bir yapılanma sürecine gidilmesi gerektiği sonucuna varılmıştır. Araştırmanın bulgularına dayalı olarak, OBB’nin tam anlamıyla bir okul geliştirme aracı olarak kullanılabilmesi için okulların ihtiyaçlarına bağlı olarak farklılaştırılmış biçimlerde uygulanması önerilmektedir.
Kuramsal Eğitimbilim Dergisi

Suggestions

The Evaluation of Secondary Education Basic Mathematics Curriculum through Stake's Responsive Evaluation Model
Avci, Nevin; Erikci, Begum; Ok, Ahmet (2021-01-01)
The major aim of this study is to evaluate the 11th grade Basic Mathematics (BM) Curriculum implemented at a Vocational and Technical Anatolian High School (Tourism and Hotel Management) through Stake's Responsive Evaluation Model, and to depict to what extent it responds to the needs and career plans of its students. In this study, qualitative case study design and criterion sampling methods were employed. The data were gathered via observation schedules, document analysis, and semi-structured interviews w...
An implementation of problem based learning in high school biology courses
Sungur, Semra; Öztekin, Ceren; Department of Secondary Science and Mathematics Education (2004)
The main purposes of the present study included investigation of the effect of problem based learning on students2 academic achievement and performance skills in the unit of human excretory system; and students2 perceived motivation and perceived use of learning strategies. This study was carried out during 2003-2004 fall semester at an Anatolian High School in Ankara. A total of 61 tenth grade students from two biology classes of the same biology teacher were involved in the study. Two classes were randoml...
An assessment of Turkish elementary teachers in the context of education for sustainable development
Sağdıç, Ali; Şahin, Elvan (2016-06-01)
The purpose of the current study is to describe beliefs, perceived barriers and teaching strategy preference of elementary teachers with respect to education for sustainable development. The sample of research survey consisted of 211 elementary teachers who are also participant of projects on environmental education entitled Green Pack and Eco-schools. The data were collected by three different scale entitled “beliefs on education for sustainable development scale”, “barriers towards education for sustainab...
An Investigation of preservice middle school mathematics teachers’ formative assessment approaches through lesson planning
Kaplan, Gözde; Haser, Çiğdem; Department of Elementary Science and Mathematics Education (2015)
The aim of this study was to investigate the views and practices of early childhood teachers on differentiation. In order to explore the research questions, 19 pre-kindergarten and kindergarten teachers of an International Baccalaureate (IB) world school in Turkey were interviewed about differentiation, their written curriculum documents were analyzed, and the classrooms were observed. This study was designed and conducted as a qualitative case study. As the case, an authorized International Baccalaureate P...
Pre-service classroom teachers’ perceived competencies on education for sustainable development /
Soysal, Neşe; Akar, Hanife; Department of Educational Sciences (2016)
The purpose of this study was to analyze pre-service classroom teachers’ perceived competencies on Education for Sustainable Development (ESD). For this purpose, first, attitudes of pre-service classroom teachers towards Sustainable Development (SD) were examined; then, their perceived competencies regarding ESD were investigated. Finally, the curriculum of classroom teachers was analyzed to see if it reflected learning opportunities for development of the competencies. In this study, a mixed methods sequen...
Citation Formats
B. Balkar, R. Öztuzcu Küçükbere, and Ş. Akşab, “Okul Bazlı Bütçeleme (OBB) Uygulamasının Okul Geliştirme İşlevi Açısından Değerlendirilmesi,” Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, pp. 727–756, 2019, Accessed: 00, 2021. [Online]. Available: https://hdl.handle.net/11511/72742.