Show/Hide Menu
Hide/Show Apps
Logout
Türkçe
Türkçe
Search
Search
Login
Login
OpenMETU
OpenMETU
About
About
Open Science Policy
Open Science Policy
Open Access Guideline
Open Access Guideline
Postgraduate Thesis Guideline
Postgraduate Thesis Guideline
Communities & Collections
Communities & Collections
Help
Help
Frequently Asked Questions
Frequently Asked Questions
Guides
Guides
Thesis submission
Thesis submission
MS without thesis term project submission
MS without thesis term project submission
Publication submission with DOI
Publication submission with DOI
Publication submission
Publication submission
Supporting Information
Supporting Information
General Information
General Information
Copyright, Embargo and License
Copyright, Embargo and License
Contact us
Contact us
Akran Zorbalığının Sıklığının Belirlenmesi ve Önleyici Eğitim Programının Uygulanması: Çankırı Örneği
Download
IBAD 2020 özet kitabı-sayfalar-1-3_170_173.pdf
Date
2020-09-05
Author
Özbek, Özlem Yeşim
Taneri, Pervin Oya
Akduman, Nalan
Metadata
Show full item record
Item Usage Stats
1066
views
529
downloads
Cite This
Son yıllarda yapılan çalışmalar akran zorbalığının Türkiye'de özellikle ilkokul çocuklarıarasında yadsınamayacak bir sorun olduğunu ortaya koymuştur. Daha güçsüz bireyüzerinde bir şekilde baskı kurmak, ad takmak, dalga geçmek, grup dışında bırakmak,kızdırmak, korkutmak, taciz etmek, eşyalarını almak ya da zarar vermek gibi davranışlarlaörneklendirilebilen, kasıtlı ve tekrarlı saldırgan davranışlar zorbalık olarak adlandırılmaktadır.Zorbalık davranışları hem zorbalığa maruz kalan bireyin psikolojik, sosyal ve duygusalgelişiminde önemli sorunlar ortaya çıkmasına hem de zorbalık yapan ve zorbalığa şahit olanbireyin pek çok sorun yaşamasına neden olmaktadır. Zorbalığa maruz kalanlar daha fazladepresyon belirtileri göstermektedir. Benzer şekilde, zorbalık yapanlar intihar etmeye dahaeğilimlidir ve zorbaca davranışlar sergileme ile depresyon arasında da olumlu bir ilişkibulunmaktadır. Yapılan araştırmalar, zorbalığı önleyici programların özellikle erken yaşlardaetkili olduğunu göstermektedir. Türkiye'de bu konuda bazı yerel girişimler olsa da (örneğin,Çankaya RAM Zorbalığı Engelleme Projesi) devlet okullarını kapsayan ulusal ölçekteönleyici bir program uygulamasına rastlanmamıştır. Bu çalışma kapsamında ilkokulseviyesinde çok bileşenli (okul yöneticisi, öğretmen, öğrenci, RAM ve psikolojikdanışmanları içeren) bir zorbalığı önleme programı geliştirilmiş ve uygulanmıştır. Çalışmanınamacı, okullardaki mevcut akran zorbalığının düzeyinin tespit edilmesi, akran zorbalığınıönleyici eğitim programının uygulanması ve geliştirilen eğitim programın gözden geçirilerekyeniden düzenlenmesidir. Okullardaki mevcut akran zorbalığının düzeyinin tespiti için;ilkokul öğrencilerinin (1) zorbalık davranışları: Colorado Okul İklim Surveyi, Akran ZorbalığıÖlçeği Çocuk Formu (2) kaygı düzeyleri: Çocuklar İçin Durumluk-Sürekli Kaygı Envanteri (3)sosyal anksiyete düzeyleri ise Çocuklar için Sosyal Anksiyete Ölçeği-Yenilenmiş Biçimkullanılarak ortaya çıkarılmaya çalışılmıştır. Araştırmanın evreni Çankırı merkezteşkilatındaki ilköğretim okullarında öğrenim gören öğrencilerin tamamı araştırmanınörneklemi ise akran zorbalığının en sık görüldüğü, çalışmaya gönüllü olarak katılanilköğretim okullarına devam eden öğrencilerdir. Verilerin analizinde frekans tabloları vebetimsel istatistikler kullanılmıştır. Veriler SPSS programı yardımıyla analiz edilmiştir.Öğrencilerin yaklaşık %45’i akran zorbalığının tanımını bildiğini ve akran zorbalığına maruzkaldığını belirtmiştir. Araştırma öğrenciler arasında fiziksel şiddetin ve ilişkisel şiddetin ençok g.rülen zorbalık türü olduğunu göstermiştir. Zorbalık durumunda mağdurun en çokbaşvurduğu çözüm yolları aileden yardım almak, okuldaki bir yetişkinden yardım almak yada çocuğa durmasını söylemek olarak bulunmuştur. Covid-19 salgını nedeniyle eğitimprogramı uygulandıktan sonra yeniden yapılması planlanan son testler ileri bir tariheertelenmiştir. Ancak program bileşenlerinden elde edilen bilgiler ışığında eğitim programındadüzenlemeler yapılmıştır.
Subject Keywords
Peer Bullying
URI
https://hdl.handle.net/11511/77999
Collections
Department of Educational Sciences, Conference / Seminar
Suggestions
OpenMETU
Core
The vulnerabilities and resilience strategies of gifted students in the face of bullying
Aslan, Halil; Erdur Baker, Özgür; Department of Educational Sciences (2023-3)
The purpose of this study was to explore resilience and vulnerabilities of gifted students in the face of bullying. For this purpose, qualitative methodology was preferred. The data of the study were gathered via semi-structured interviews with 13 gifted students (10 females and 3 males). The gifted students were interviewed separately, and the transcribed data were analyzed by using thematic analysis method. The codes and themes that emerged from the data were shaped regarding the research questions a...
Anıtsal Yapıların Kullanım Sürecinde Değerlendirilmesine Yönelik Bir Model Önerisi
Yaldız, Esra ; Asatekin, N. Gül (Middle East Technical University, Faculty of Architecture, 2016-12-19)
Geçmişten gelen kültürel değerleri yaşatmak ve gelecek kuşaklara aktarmak kaygısı ile sürdürülebilirliği sağlamak ve kültürel mirasın güvence altına alınması, koruma olgusu olarak tanımlanmaktadır. Koruma kapsamında ele alınan ve ortak yaşanmışlığın mekânsal izleri olarak tanımlanan anıtsal yapıların korunması ve değerlendirilmeleri için yeniden kullanımları önem taşımaktadır. Anıtsal yapıların yeniden kullanımı, sürdürülebilirlik anlayışının temelini oluşturmakta ve yeni işlev, yapının sürdürülebilirliğini...
Parental and peer acceptance and rejection and cross-context interactions
Altınöz, Zeynep Su; Kazak Berument, Sibel; Department of Psychology (2021-3-05)
The present study aims to investigate the protective role of parental (maternal and paternal) acceptance against peer rejection and the protective role of peer acceptance against parental rejection among children and adolescents. Children from third, fourth, and fifth grades (N = 196), adolescents from ninth, tenth, and eleventh grades (N = 119), and their mothers (N = 315) participated in the study. Children’s and adolescents’ reports on perceptions of parental and peer acceptance and rejection and mothers...
Evaluation of the Integration of Bike Routes to the Rail Transport System in Zeytinburnu District
Güleç Özer, Derya; Yıldırım, Özge Ceylin; Uyduran, Hızır Gökhan; Türkkan, Doğan; Eyce, Nihat (Middle East Technical University Faculty of Architecture, 2022-6)
The rapid change and transformation of socioeconomic activities in cities, the increase in the population, and the growth of the physical environment bring many problems. One of these problems is the increasing demand for transportation by the increased population. High demand for individual vehicles, traffic congestion, noise, air pollution, and environmental problems adversely affect urban accessibility, quality of life, and social health. Public transport has gained importance to provide access within th...
Integration of natural ventilation to office building typology in the Ankara context : a case study
Uğursal, Ahmet; Düzgüneş, Arda; Department of Architecture (2003)
Together with a global concern for the reduction and conservation of energy, the oil crisis of 1973 brought about a turning point in the design of buildings. Responses in this vein were mostly concentrated on the simplistic one of sealing the building against outdoor conditions. This approach towards energy consumption, associated with the introduction of air-conditioning systems, led to different problems such as Sick Building Syndrome. Lack of user satisfaction also appeared to be a common complaint in su...
Citation Formats
IEEE
ACM
APA
CHICAGO
MLA
BibTeX
Ö. Y. Özbek, P. O. Taneri, and N. Akduman, “Akran Zorbalığının Sıklığının Belirlenmesi ve Önleyici Eğitim Programının Uygulanması: Çankırı Örneği,” 2020, Accessed: 00, 2021. [Online]. Available: https://hdl.handle.net/11511/77999.