Bağımsız Kazakistan da Eğitim ve Sağlık Sorunlar Reform Süreci ve Uluslararası Aktörlerin Rolü

2014-12-01
Ekonomik ve siyasi geçiş süreci Sovyet ardılı ülkelerin tümü için olduğu gibi Kazakistan açısından da sancılı bir süreç olmuştur. Bu dönemdeki sıkıntıların sosyal alana yansıması devletin sunduğu sosyal hizmetlerin kalitesindeki ciddi düşüşle gözlemlenebilir. Kazakistan hükümeti eğitim ve sağlık sektörlerindeki temel sorunlara bir dizi reformla cevap vermiştir. Bu süreçte uluslararası aktörler de önemli rol oynamıştır. Bu makale Kazakistan`da bağımsızlık sonrası süreçte yaşanan eğitim ve sağlık sorunlarını incelemiştir. Bu sorunlarla başa çıkmak için geliştirilen reformlar ve uluslararası aktörlerin bu süreçteki rolü de yine bu makalede tartışılmıştır.
Orta Asya ve Kafkasya Araştırmaları Dergisi

Suggestions

Dependency redivivus: the relevance of dependency theory in understanding contemporary capitalism and the crisis in Europe /
Savaş, Ayşe; Alpan, Başak Zeynep; Department of Political Science and Public Administration (2015)
Following the 2008 Economic Crisis, it has become apparent that some countries, while they had been applauded to be developing for decades, were far from becoming part of the developed core of the capitalist world economy. While it was shelved during for the most of last thirty year, Dependency Theory proposes a good explanation for the situation of these countries. In this thesis, it was argued that contemporary capitalism and the post-2008 situation in Europe can be explained with Dependency Theory and th...
Potential for popular dissemination: an analysis of the "ideal home" discourse in the weekly Yedigün magazine
Tuncer, Melike Usalp; Cengizkan, Ali; Department of Architecture (2006)
The social transformations beginning by the end of the nineteenth century and the political and economic changes of the Early Republican Era (1923-1938) and the Transition Era (1938-1950) had important effects on Turkish architecture. The effects of the ‘new’ and ‘ideal’ life accelerated by the establishment of the new democratic nation state brought rapid changes and transformations to all aspects of life including housing. This study deals with the housing discourse in Yedigün magazine which was published...
Rethinking the historical basis for the protection of human rights: The role of universal norms, state power, and social struggles
Zeyrek, Bilge Ece; Bedirhanoğlu Toker, Pınar; Department of International Relations (2022-8)
The continuation of human rights crises at a time when human rights have become a common value in both international and local politics is a puzzle that needs to be questioned. This thesis searches for an answer to this question by critically overviewing the history of human rights, in which the idea and practice of universal human rights have developed by considering universal norms, state power, and social struggles. The 18th century, the post-1945 period, and the post-Cold War period are examined with th...
From Washington consensus to global crises
İnan, Mutlu; Yalman, Osman Galip; Department of Political Science and Public Administration (2010)
This thesis focuses on the changing modes of state intervention into the economy in neoliberalism. It contends that the so called free market is neither a natural process nor an inevitable result of the harmony of interest, but the result of a deliberate political making process. The global economic crisis provided ample evidence to refute the claim that state and market are separately existing and antagonistic entities and indicates that the issue is not the market or the state, since the state in a capita...
Bilim Merkezleri’nde Sergilenen Deney Aletleri ile Öğrencilerin Kavram Yanılgılarının Tespit Edilmesi ve Giderilmesi
Tahancalıo, Semra; Huvaj Sarıhan, Nejan; Şentürk, Eray(2014-12-31)
Bilimsel ve teknolojik gelişmeler fen eğitiminin tüm uluslar için ne kadar önemli olduğunu günden güne ortaya koymaktadır. Bununla birlikte bir çok ilköğretim ve lise öğrencisi fen derslerinin sıkıcı, öğrenilmesi zor ve pratik olmadığını düşünmektedir (Barbmy, Kind ve Jones, 2008; Lyons, 2006). Pedretti 2004’te yayımlanan araştırma raporunda bu duruma şaşırmamamız gerektiğini, çünkü fen derslerinin ezberlenilmesi gereken, günlük hayatla ilişkisi kurulmayan bilgiler yığını şeklinde verildiğini ortaya koymuşt...
Citation Formats
I. Kuşçu Bonnenfant, “Bağımsız Kazakistan da Eğitim ve Sağlık Sorunlar Reform Süreci ve Uluslararası Aktörlerin Rolü,” Orta Asya ve Kafkasya Araştırmaları Dergisi, pp. 23–46, 2014, Accessed: 00, 2021. [Online]. Available: https://www.ceeol.com/search/article-detail?id=319224.