Show/Hide Menu
Hide/Show Apps
Logout
Türkçe
Türkçe
Search
Search
Login
Login
OpenMETU
OpenMETU
About
About
Open Science Policy
Open Science Policy
Open Access Guideline
Open Access Guideline
Postgraduate Thesis Guideline
Postgraduate Thesis Guideline
Communities & Collections
Communities & Collections
Help
Help
Frequently Asked Questions
Frequently Asked Questions
Guides
Guides
Thesis submission
Thesis submission
MS without thesis term project submission
MS without thesis term project submission
Publication submission with DOI
Publication submission with DOI
Publication submission
Publication submission
Supporting Information
Supporting Information
General Information
General Information
Copyright, Embargo and License
Copyright, Embargo and License
Contact us
Contact us
Benlik kurguları ve mutluluk: deneysel bir hazırlama çalışması
Download
index.pdf
Date
2015-11-01
Author
Koydemir , Selda
Mısır, Selin
Metadata
Show full item record
Item Usage Stats
129
views
181
downloads
Cite This
Bireysel farklılıkları açıklamada kullanılan kavramlardan benlik kurguları durumsal olarak uyandırılabilmekte ve belirli bir benlik kurgusu baskın hale getirilebilmektedir. Bu çalışma da bağımsız benlik kurgusu ve karşılıklı-bağımlı benlik kurgusunun Türkiye’den seçilen bir örneklemde farklı kültürlerde başarıyla uygulanan deneysel hazırlama (priming) yöntemleri ile belirgin hale getirilip getirilemeyeceği ve belirgin hale getirilen bu benlik kurgularının öznel iyi oluş olarak kavramsallaştırılan mutlulukla ilişkisi incelemiştir. Araştırma grubunu iki üniversiteden seçilen lisans öğrencileri oluşturmuş; bu öğrenciler bağımsız benlik, karşılıklıbağımlı benlik ve kontrol grubu olmak üzere üç farklı gruba ayrılmışlardır. Katılımcıların benlik kurgularını uyandırmak amacıyla daha önceki çalışmalarda uygulanan hazırlama yöntemleri arasında en sıklıkla kullanılan iki görev kullanılmıştır. Katılımcılar bu görevleri tamamladıktan hemen sonra bir benlik tanımlama testine ve yaşam doyumu, pozitif duygu durumu ve negatif duygu durumu ölçeklerine yanıt vermiştir. Benlik tanımlama testinden elde edilen bulgular, benlik kurgusu hazırlama görevlerinin başarılı olduğunu göstermiştir. Ayrıca gruplar arasında öznel iyi oluş bakımından farklılıklar ortaya konulmuştur. Bağımsız benlik kurgusu hazırlanan katılımcılar karşılıklı-bağımlı benlik kurgusu hazırlanan katılımcılara oranla yaşam doyumu ve pozitif duygu durumu ölçeklerinden daha yüksek, negatif duygu durumu ölçeğinden ise daha düşük puan almıştır. Öznel iyi oluş bakımından cinsiyet farkı bulunmamış; kadınların karşılıklı-bağımlı benlik kurgusu erkeklerden daha yüksek, bağımsız benlik kurgusu ise daha düşük olarak bulunmuştur.
Subject Keywords
Self-construal
,
Happiness
,
Subjective well-being
,
Priming
,
Life satisfaction
,
Yaşam doyumu
,
Hazırlama
,
Öznel iyi oluş
,
Mutluluk
,
Benlik kurgusu
URI
https://hdl.handle.net/11511/87511
https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/631447
Journal
PDR Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi
Collections
Unverified, Article
Suggestions
OpenMETU
Core
Distinction among middle classes: a qualitative study on the members of two tennis clubs in İzmir, Turkey
Uz, Hande; Avcı, Özgür; Department of Media and Cultural Studies (2017)
In this study, we analyzed how the process of distinction functioned and accrued within the cultural consumption practices of the individuals that are from different middle class fractions. The research question of the study is “How does „the mechanism of distinction‟ function between members of different fractions of middle class in contemporary Turkey?” The main theoretical focal point of this study is the sociology of Pierre Bourdieu. Additionally, we also theoretically benefitted from Erving Goffman‟s s...
Cross-Cultural Differences in Informal Argumentation: Norms, Inductive Biases and Evidentiality
Karaslaan, Hatice; Hohenberger, Annette; Demir, Mehmet Hilmi; Hall, Simon; Oaksford, Mike (Brill, 2018-8-13)
Cross-cultural differences in argumentation may be explained by the use of different norms of reasoning. However, some norms derive from, presumably universal, mathematical laws. This inconsistency can be resolved, by considering that some norms of argumentation, like Bayes theorem, are mathematical functions. Systematic variation in the inputs may produce culture-dependent inductive biases although the function remains invariant. This hypothesis was tested by fitting a Bayesian model to data on informal ar...
Intergenerational influence on sustainable consumption attitudes and behaviors
Eşsiz, Oğuzhan; Mandrik, Carter; Sustainable Environment and Energy Systems (2020-8)
Intergenerational influence (IGI) refers to the transfer of skills, preferences, choices, beliefs, values, attitudes, and behaviors from one generation to another, where it is often studied under the broader heading of consumer socialization. Admittedly, consumer researchers have studied IG transmission of different consumption attitudes and behaviors within the family. However, IG consumer research explicitly examining sustainable consumption attitudes (SCAs) and behaviors (SCBs) is significantly lacking. ...
Acculturation and subjective well-being: the case of Turkish ethnic youth in Germany
Koydemir, Selda (2013-06-01)
Using a sample of youth with a Turkish background living in Germany, the study aimed to identify their cultural identifications and acculturation attitudes, and test the effects of cultural identifications together with background variables on cognitive and affective aspects of subjective well-being. Measures of identification with the Turkish and German cultures, Turkish identity, German identity, dual identity, life satisfaction, and positive and negative affect were used. The most favored acculturation s...
Searching for a common framework for education and architecture through reconsideration of universal design principles for promoting inclusive education in primary schools
Durak, Selen; Erkılıç, Mualla; Department of Architecture (2010)
In recent years, as sensitivity for human rights and diversity in society increased, inclusion has become an important subject matter for discussions both in wider social context as a parameter reflecting more conscious and democratic understandings of human world, and in particular context of different disciplines. Inclusion has become a widely discussed theme of inclusive education practices both internationally and in Turkey, as well as a central theme for Universal Design approach. In education, inclusi...
Citation Formats
IEEE
ACM
APA
CHICAGO
MLA
BibTeX
S. Koydemir and S. Mısır, “Benlik kurguları ve mutluluk: deneysel bir hazırlama çalışması,”
PDR Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi
, pp. 49–60, 2015, Accessed: 00, 2021. [Online]. Available: https://hdl.handle.net/11511/87511.