BELEDİYELER İÇİN ÇOCUK VE ÇEVRE TASARIM REHBERİ

Download
2020-12-01
Kentler hızlı dönüşümler geçiriyor. Farklı hedefleri olan kentleşme pratikleri, çoğu zaman “çocukları unutan” uygulamalar olarak hayata geçiyor. Çocuklar, onları göz ardı eden kentsel politikaların etkilerini doğrudan sokaklarlarda, kaldırımlarda, oyun ve faaliyet mekânlarında hissediyor. Çocuklar giderek daralan hareket alanlarını bırakarak kent mekanlarından kopuyor, kapalı alanlara hapsoluyor. Yetişkinler tarafından tasarlanan ve inşa edilen kentler, çoğunlukla mekana çocuğun gözünden bakmayı ihmal ederek çocukların ihtiyaçlarına cevap verebilecek mekansal çözümler üretmede yetersiz kalabiliyor. Halbuki, çocukların güvenli, sağlıklı ve kentsel mekanı kullandığında mutlu olabileceği çevreler üretmek, esasında tüm bireyler için daha yaşanabilir kentsel çevreler üretmenin bir garantörü olabilir. Bugünün küçüklerini koruyan ve kollayan çevreler, onların ruhsal, fiziksel ve sosyal gelişimlerini destekleyerek toplumun gelişimine ve gelecek kuşak yetişkinlerinin refahına, iyi olma durumuna katkıda bulunabilir. Birçok dünya kenti, çocuk dostu kentler vizyonunu benimsiyor ve bu doğrultuda plan, proje ve kampanyalar üretiyor. Ülkemizde de, kentlerin geleceği için stratejik ve mekânsal planlar üretmekle yükümlü olan yerel yönetimler, çocuk merkezli bakış açısını benimseyerek çocuk dostu mekanların üretimi ve denetimi için anahtar aktörlerin başında geliyorlar. Bu rehber, çocukların kentte en çok vakit geçirdikleri ortak açık alanlar için çocuk merkezli kentsel tasarım ilkeleri ve uygulama yöntemleri sunmak üzere hazırlandı. Bu bağlamda, çocukların günlük yaşamda eğitim, oyun, spor, sosyalleşme ihtiyaçlarını karşıladıkları; mahalle ve kentsel ölçekte meydanların, çocuk ve okul bahçelerinin, toplu konut ve site açık alanlarının ve parkların yanı sıra, bu mekanlara erişmek için kullanılan dolaşım alanlarına, sokaklara ve kaldırımlara odaklanıldı. Bu alanlar için tasarım ilkeleri, kuşaklar boyu çocukların değişmez ihtiyaçlarının yanında, 21. yüzyıl çocuklarını diğer kuşaklardan farklılaştıran temel dürtülerini ve tetikleyicilerini dikkate alan çocukların katıldığı çalışmalar doğrultusunda üretildi. Bu bağlamda, rehber, çocuk dostu çevrelerin üretimi için, yerel yönetimlerin planlama ve uygulama pratiklerini, bağlayıcı uluslararası çerçeveleri ve ulusal mevzuatları, öncelikli konuları, uygulama ilkelerini ve yöntemlerini sunmaktadır.

Suggestions

PREDICTION OF ENERGY PERFORMANCE GAP IN BUILDINGS WITH MACHINE LEARNING ALGORITHMS
YILMAZ, DERYA; Tanyer, Ali Murat; Dikmen Toker, İrem; Department of Architecture (2022-7)
The energy performance gap presents obstacles for governments to reduce dependency on foreign energy sources, as well as for policymakers to be successful in future ambitions about reducing the environmental impacts of buildings. Although considerable research focused on the reasons, reduction, or quantification of the energy performance gap in buildings, little attention has been given in the past to methods that would inform decision makers about a likely performance gap. Such studies could change the act...
EXPLORING THE EXPERIENCES OF MIDDLE SCHOOL STUDENTS COMBINING WORK AND SCHOOL: A CRITICAL ETHNOGRAPHIC STUDY
BAKIRCI, BURAKCAN; ENGİN, CENNET; Department of Curriculum and Instruction (2022-9-27)
The purpose of this qualitative study was to explore experiences of the students working on the farm in and the role of school in their lives from the perspectives of students, parents, and teachers. A middle school was chosen in a district of Şanlıurfa. Critical ethnography was used to conduct the study as it gives voice to the participants to describe their situation and to bring consciousness to them. For the data collection, semi-structured interviews, observation, and field journals were used. The part...
İşletmeler için Büyük Veri ve İş Analitiği Yaklaşımlarının İncelenmesi ve Çözüm Önerisi
Akyol, Mehmet Ali; Eren, Pekin Erhan; Koçyiğit, Altan; Gökalp, Mert Onuralp; Gökalp, Ebru; Şener, Umut; Kayabay, Kerem(2017-12-31)
Bu projenin amacı, büyük veri ve iş analitiği temelli yaklaşımların kurumlara sağlayabileceği faydaların değerlendirilmesi ve organizasyonların doğru kararları hızlı şekilde verebilmeleri için gerekli bilgiyi gerçek zamanlı olarak keşfedebilmelerini kolaylaştırmaktır. Projeyle hedeflenen çıktılar, bir organizasyonun faaliyet gösterdiği alanda daha rekabetçi olabilmesi için iç ve dış kaynaklı ortaya çıkan her tür bilginin gerçek zamanlı olarak analiz edilerek karar mekanizmalarında kullanılabilir hale getiri...
Yerel katılım yöntemi olarak mahalle komiteleri: Bursa Nilüfer Belediyesi üzerinden bir değerlendirme
Yavuz, Nilay (null; 2018-10-30)
Yerel yönetimlerin hemşerilerin katılımını sağlayarak, istek, sorun ve önerilerinden haberdar olup onlara duyarlı davranması, verilen hizmetler ve hizmet kalitesi konusunda vatandaş memnuniyetinin sağlanması yolunda ilk sırada yapılması gerekenler arasında gelmektedir. Türkiye’de yerel yönetimler düzeyinde halkın karar alma mekanizmalarına katılımı konusu günümüz kamu yönetiminde sıkça tartışılmaktadır. Bu bağlamda, halkın yerel yönetimlere katılımını sağlayacak mekanizmaların ve yöntemlerin sayısı da artmı...
COLLAGE IN URBAN DESIGN: A CRITICAL REVIEW OF DESIGN THINKING
Sönmez, Büşra; Çalışkan, Olgu; Urban Design in City and Regional Planning Department (2022-8-31)
Although collage has been widely discussed as a design method in architecture and landscape architecture, the use of collage in urban design needs further discussion. Apart from being an art form and technique beyond the physical act of collage, as in the transition between “painting and sculpture”, collage has widespread use in visual arts, design, music, literature, and photography. While collage is taken further with modern painting, it also affects the perception of modernist space in architecture and u...
Citation Formats
A. Ataöv Demirkan and E. Peker, BELEDİYELER İÇİN ÇOCUK VE ÇEVRE TASARIM REHBERİ. 2020.