Show/Hide Menu
Hide/Show Apps
Logout
Türkçe
Türkçe
Search
Search
Login
Login
OpenMETU
OpenMETU
About
About
Open Science Policy
Open Science Policy
Open Access Guideline
Open Access Guideline
Postgraduate Thesis Guideline
Postgraduate Thesis Guideline
Communities & Collections
Communities & Collections
Help
Help
Frequently Asked Questions
Frequently Asked Questions
Guides
Guides
Thesis submission
Thesis submission
MS without thesis term project submission
MS without thesis term project submission
Publication submission with DOI
Publication submission with DOI
Publication submission
Publication submission
Supporting Information
Supporting Information
General Information
General Information
Copyright, Embargo and License
Copyright, Embargo and License
Contact us
Contact us
Akademik dergilerin yayın kurullarında toplumsal cinsiyet temsiliyeti: Eğitim alanı örneği
Download
index.pdf
Date
2022-02-01
Author
Göktürk Ağın, Duygun
Metadata
Show full item record
This work is licensed under a
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License
.
Item Usage Stats
320
views
225
downloads
Cite This
Bilimsel üretim süreçlerinde toplumsal cinsiyet, bilimsel üretkenlik, tanınırlık arasındaki ilişkiye yönelik mevcut literatür akademideki hiyerarşik yapılanmayı, bilimde tabakalaşmayı ve eşitsizlik biçimlerini tartışmaya açmaktadır. Bilimsel üretim süreçleri farklı eşitsizlik formlarını içermekte ve yeniden üretici mekanizmalar ile devamlılığını mümkün kılmaktadır. Bilimsel problemin tanımlanma sürecinin aktif ve sürekli öznelerinin kimler olduğu ve kimlerin temsiliyetinin bu süreçte varlığını tesis etmekten alıkonulduğu sorusu, bilimsel bilginin oluşum süreçlerinin problematize edilmesini de sağlama potansiyeli taşır. Dolayısıyla bilimsel üretim süreçlerini toplumsal cinsiyet bağlamında tartışmaya açmak, toplumsal cinsiyetlendirilmiş epistemik temsiliyetin formlarını, kurucu öznelerini ve mevcut temsiliyet krizlerini de anlamlandırmaya katkıda bulunacaktır. Bu çalışma eğitim alanındaki akademik dergilerin editör, editör kurulu, yayın ve ilgili kurullarındaki toplumsal cinsiyet temsiliyetini incelemektedir. Araştırmanın sonuçlarına göre kadın araştırmacıların eğitim alanındaki akademik dergilerdeki temsiliyeti eğitim alanındaki temsiliyetine göre yeterli düzeyde değildir; kadın araştırmacıların temsiliyeti dergilerin alt pozisyonlarında kümelenmekte ve akademik statü temsiliyeti açısından bakıldığında ise editör yardımcılığında temsiliyetin fazla olduğu görülmektedir; kadın araştırmacıların köklü dergilerdeki temsiliyetin yetersiz olduğu görülmektedir; editör, editör yardımcısı ve dergilerdeki diğer kurulların belirlenme süreçlerinde kriterlerin netlik kazanmamış oluşu ve karar alıcı mekanizmaların detaylı bir şekilde tanımlanmamış olması farklı temsiliyetlerin dergi yönetiminde yer alması konusunda da belirsizlikler yaratmaktadır.
Subject Keywords
akademik dergiler
,
toplumsal cinsiyet
,
eğitim
,
akademik yayın kurulları
,
bilimde tabakalaşma
,
academic journals
,
gender
,
education
,
editorial boards
,
stratification in science
URI
https://hdl.handle.net/11511/96047
Journal
Eğitim Bilim Toplum
Collections
Department of Educational Sciences, Article
Suggestions
OpenMETU
Core
A bibliometric analysis of women's employment
ÇAKIR, Sinem; Derin Güre, Pınar; Department of Social Policy (2022-12)
This thesis aims to analyze how contributions have been made to the literature on women's employment with a quantitative bibliometric approach. Main articles, authors, institutes, countries, journals, and most cited authors' genders of women's employment literature were determined, and how they differed in the context of developed and developing countries was discussed. As far as we know, this kind of quantitative literature review on women's employment has not been done before, and the literature differenc...
Use of self-determination theory to support basic psychological needs of preservice science teachers in an environmental science course
Karaarslan, Guliz; Ertepinar, Hamide; Sungur, Semra (2013-06-01)
In this paper, we examine how the basic psychological needs of preservice science teachers (PSTs) were supported in a series of environmental science course activities informed by self-determination theory (SDT). We collected qualitative data about the PSTs' sense of competence, autonomy, and relatedness through interviews, group discussions, assignments, and reflection papers. Data were analyzed in relation to the instructional design features of the course; namely, collective construction of ideas, studen...
Combining scaffolding for content and scaffolding for dialogue to support conceptual breakthroughs in understanding probability
Kazak, Sibel; Wegerif, Rupert; Fujita, Taro (2015-11-01)
In this paper, we explore the relationship between scaffolding, dialogue, and conceptual breakthroughs, using data from a design-based research study that focuses on the development of understanding of probability in 10-12 year old students. The aim of the study is to gain insight into how the combination of scaffolding for content using technology and scaffolding for dialogue can facilitate conceptual breakthroughs. We analyse video-recordings and transcripts of pairs and triads of students solving problem...
Empowering Critical International Theory by Applying Action Research Methodology to its Inquiry
Kurtbağ, Ömer (Orta Doğu Teknik Üniversitesi (Ankara, Turkey), 2011-4)
This paper analyzes the influence and relevance of Gramscian and Habermasian critical international theories within the context of recent developments in the world politics that do not function in favour of these discourses’ emancipatory objectives and projections. It first looks at their emergence as alternative paradigms to the traditional conceptualizations in the discipline of IR and then compares the roots of their theoretical positions and their contribution to the analysis of international politics. ...
Planlamada Sosyal Bilimcinin Değişen Rolü: Toplumdan Biri Olmak
Ataöv, Anlı (Middle East Technical University, Faculty of Architecture, 2007)
In this paper, by reviewing urban planning paradigms since World War II, I demonstrate how the role of social scientists has changed in accordance with global trends, theoretical argumentation in planning and the relationship of research with practice. I do this in reference to three general planning approaches, including physical, rational, and participatory. Then, I display how social scientists can transform real life planning processes into a change process through scientific inquiry. Social scientists ...
Citation Formats
IEEE
ACM
APA
CHICAGO
MLA
BibTeX
D. Göktürk Ağın, “Akademik dergilerin yayın kurullarında toplumsal cinsiyet temsiliyeti: Eğitim alanı örneği,”
Eğitim Bilim Toplum
, vol. 20, no. 77, pp. 62–92, 2022, Accessed: 00, 2022. [Online]. Available: https://hdl.handle.net/11511/96047.