Show/Hide Menu
Hide/Show Apps
Logout
Türkçe
Türkçe
Search
Search
Login
Login
OpenMETU
OpenMETU
About
About
Open Science Policy
Open Science Policy
Open Access Guideline
Open Access Guideline
Postgraduate Thesis Guideline
Postgraduate Thesis Guideline
Communities & Collections
Communities & Collections
Help
Help
Frequently Asked Questions
Frequently Asked Questions
Guides
Guides
Thesis submission
Thesis submission
MS without thesis term project submission
MS without thesis term project submission
Publication submission with DOI
Publication submission with DOI
Publication submission
Publication submission
Supporting Information
Supporting Information
General Information
General Information
Copyright, Embargo and License
Copyright, Embargo and License
Contact us
Contact us
COVID 19 sürecinde sınıf öğretmenlerinin acil uzaktan öğretim tecrübelerinin ve görüşlerinin incelenmesi
Download
10.19171-uefad.882291-1584859.pdf
Date
2021-08-01
Author
BARAN, ASLIHAN
Sadık, Olgun
Metadata
Show full item record
This work is licensed under a
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License
.
Item Usage Stats
252
views
51
downloads
Cite This
Bu çalışma, acil uzaktan öğretimde sınıf öğretmenlerinin COVID-19 salgını sürecindeki tecrübelerinin ve görüşlerinin incelemesini kapsamaktadır. Araştırma, zincir okullardan birine ait bir kampüste, 10 sınıf öğretmeninden veriler toplanarak gerçekleşmiştir. Araştırma nitel araştırma türünün fenomenoloji deseni ile desenlenmiştir. Veri toplama 3 aşamada gerçekleşmiştir. İlk olarak sınıf öğretmenlerinin hazırbulunuşluklarını ölçmek amaçlı katılımcılarla bir çevrim içi konferans aracı kullanılarak yarı yapılandırılmış görüşmeler yapılmıştır. İkinci aşamada tecrübe verilerini toplamak için katılımcıların iki uzaktan eğitim dersi gözlemlenmiştir. Son aşamada ise dersler tamamlandıktan sonra katılımcılar ile genel görüşlerini toplamak amaçlı yarı yapılandırılmış görüşmeler yapılmıştır. Veriler NVivo uygulaması kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırmanın sonuçlarına göre katılımcıların belli bir teknolojik hazırbulunuşluklarının bulunduğu fakat öncesinde bir uzaktan eğitim deneyimlerinin bulunmadığı ortaya çıkmıştır. Katılımcıların alan yeterliliklerine bakıldığında, çoğu katılımcı kendini alanında yeterli görmekte ve bunu sürekli güncel kalmakla bağdaştırmaktadır. Katılımcılar, öğrencilerinin yaş gruplarının küçük olması sebebiyle, uzaktan öğretimde yaşanan birtakım zorlukların veli desteği alınarak üstesinden geldiklerini bildirmiştir. Araştırmada, ölçme değerlendirme sorunlarına da vurgu yapılmıştır. Katılımcılar uzaktan öğretimde ölçme değerlendirmeyi güvenilir bulmamakla birlikte bu süreçte öğrenci takibi ve iyileştirilmesi için öneriler sunmuştur. Ayrıca bu çalışma acil uzaktan öğretime geçecek kişiler ve kurumlar için öneriler sunmaktadır.
URI
http://dx.doi.org/10.19171/uefad.882291
https://hdl.handle.net/11511/96558
Journal
Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi
DOI
https://doi.org/10.19171/uefad.882291
Collections
Department of Computer Education and Instructional Technology, Article
Suggestions
OpenMETU
Core
An Examination of Turkish Early Childhood Teachers' Challenges in Implementing Pedagogical Documentation
YILMAZ, ARİF; ŞAHİN, FİGEN; Buldu, Mehmet; ÜLKER ERDEM, AYÇA; EZMECİ, FULYA; Somer Olmez, Berrin; Aydos, Emine Hande; Buldu, Elif; Unal, Hazal Begum; Aras, Selda; Buldu, Metehan; AKGÜL, ESRA (Springer Science and Business Media LLC, 2020-09-01)
This study examined the challenges of pedagogical documentation from the perspectives of Turkish early childhood teachers. Pedagogical documentation was initially introduced as a teaching, learning, and assessment tool in early childhood education settings in Turkey through a three-year project. A total of 22 early childhood teachers working in a variety of early childhood programs participated in the study. Data were gathered via semi-structured and focus group interviews at the end of an intervention on t...
An Investigation of preservice middle school mathematics teachers’ formative assessment approaches through lesson planning
Kaplan, Gözde; Haser, Çiğdem; Department of Elementary Science and Mathematics Education (2015)
The aim of this study was to investigate the views and practices of early childhood teachers on differentiation. In order to explore the research questions, 19 pre-kindergarten and kindergarten teachers of an International Baccalaureate (IB) world school in Turkey were interviewed about differentiation, their written curriculum documents were analyzed, and the classrooms were observed. This study was designed and conducted as a qualitative case study. As the case, an authorized International Baccalaureate P...
An Investigation of Primary School Students’ Critical Thinking Dispositions and Decision-Making Skills
Karahan, Engin; BOZAN, MEHMET ARİF; AKÇAY, AHMET OĞUZ; Akçay, İsmail Mustafa (2023-03-01)
The aim of this study is to determine the relationship between 3rd and 4th-grade primary school students’ critical thinking dispositions and decision-making skills. The participants in this study consist of 3rd and 4th-grade students studying in a primary school in Istanbul, Turkey, and a total of 749 students participated. The correlational design, one of the quantitative research designs, was used in the study. The Critical Thinking Disposition Scale for Primary School Students and the Decision-Making Ski...
An Analysis of the effectiveness of quality indicators in early childhood education on subsequent science competency on a cross-country and Turkish case basis
Kaya, Elif; Olgan, Refika; Department of Early Childhood Education (2014)
The main aim of this study was to investigate the effectiveness of early childhood education on children’s subsequent science competency in PISA assessment. In doing so, the influence of country-level and student-level factors on children’s later competency on the PISA science literacy were also examined. Country-level indicators were determined following variables from past records: public and private expenditure in pre-primary education, pupil-teacher ratio, enrolment rate in pre-primary, duration in pre-...
The Impact of Experiences on Preservice Science Teachers' Self-Efficacy in Teaching Science Concepts in the Context of Socioscientific Issues
Bostancı, Burcu; Yılmaz Tüzün, Özgül (2022-9-01)
This study aims to explore the impact of experiences on preservice science teachers' self-efficacy in teaching science concepts in the context of socioscientific issues (SSI). The research employed a mixed-method design, where qualitative data were collected to supplement quantitative findings. The SSI-related self-efficacy beliefs scale and semi-structured interviews were used to collect data from 38 senior preservice science teachers pursuing their education in a public university in Turkey. The findings ...
Citation Formats
IEEE
ACM
APA
CHICAGO
MLA
BibTeX
A. BARAN and O. Sadık, “COVID 19 sürecinde sınıf öğretmenlerinin acil uzaktan öğretim tecrübelerinin ve görüşlerinin incelenmesi,”
Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi
, vol. 34, no. 2, pp. 813–854, 2021, Accessed: 00, 2022. [Online]. Available: http://dx.doi.org/10.19171/uefad.882291.