COVID 19 sürecinde sınıf öğretmenlerinin acil uzaktan öğretim tecrübelerinin ve görüşlerinin incelenmesi

2021-08-01
BARAN, ASLIHAN
Sadık, Olgun
Bu çalışma, acil uzaktan öğretimde sınıf öğretmenlerinin COVID-19 salgını sürecindeki tecrübelerinin ve görüşlerinin incelemesini kapsamaktadır. Araştırma, zincir okullardan birine ait bir kampüste, 10 sınıf öğretmeninden veriler toplanarak gerçekleşmiştir. Araştırma nitel araştırma türünün fenomenoloji deseni ile desenlenmiştir. Veri toplama 3 aşamada gerçekleşmiştir. İlk olarak sınıf öğretmenlerinin hazırbulunuşluklarını ölçmek amaçlı katılımcılarla bir çevrim içi konferans aracı kullanılarak yarı yapılandırılmış görüşmeler yapılmıştır. İkinci aşamada tecrübe verilerini toplamak için katılımcıların iki uzaktan eğitim dersi gözlemlenmiştir. Son aşamada ise dersler tamamlandıktan sonra katılımcılar ile genel görüşlerini toplamak amaçlı yarı yapılandırılmış görüşmeler yapılmıştır. Veriler NVivo uygulaması kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırmanın sonuçlarına göre katılımcıların belli bir teknolojik hazırbulunuşluklarının bulunduğu fakat öncesinde bir uzaktan eğitim deneyimlerinin bulunmadığı ortaya çıkmıştır. Katılımcıların alan yeterliliklerine bakıldığında, çoğu katılımcı kendini alanında yeterli görmekte ve bunu sürekli güncel kalmakla bağdaştırmaktadır. Katılımcılar, öğrencilerinin yaş gruplarının küçük olması sebebiyle, uzaktan öğretimde yaşanan birtakım zorlukların veli desteği alınarak üstesinden geldiklerini bildirmiştir. Araştırmada, ölçme değerlendirme sorunlarına da vurgu yapılmıştır. Katılımcılar uzaktan öğretimde ölçme değerlendirmeyi güvenilir bulmamakla birlikte bu süreçte öğrenci takibi ve iyileştirilmesi için öneriler sunmuştur. Ayrıca bu çalışma acil uzaktan öğretime geçecek kişiler ve kurumlar için öneriler sunmaktadır.
Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi

Suggestions

An Examination of Turkish Early Childhood Teachers' Challenges in Implementing Pedagogical Documentation
YILMAZ, ARİF; ŞAHİN, FİGEN; Buldu, Mehmet; ÜLKER ERDEM, AYÇA; EZMECİ, FULYA; Somer Olmez, Berrin; Aydos, Emine Hande; Buldu, Elif; Unal, Hazal Begum; Aras, Selda; Buldu, Metehan; AKGÜL, ESRA (Springer Science and Business Media LLC, 2020-09-01)
This study examined the challenges of pedagogical documentation from the perspectives of Turkish early childhood teachers. Pedagogical documentation was initially introduced as a teaching, learning, and assessment tool in early childhood education settings in Turkey through a three-year project. A total of 22 early childhood teachers working in a variety of early childhood programs participated in the study. Data were gathered via semi-structured and focus group interviews at the end of an intervention on t...
An Investigation of preservice middle school mathematics teachers’ formative assessment approaches through lesson planning
Kaplan, Gözde; Haser, Çiğdem; Department of Elementary Science and Mathematics Education (2015)
The aim of this study was to investigate the views and practices of early childhood teachers on differentiation. In order to explore the research questions, 19 pre-kindergarten and kindergarten teachers of an International Baccalaureate (IB) world school in Turkey were interviewed about differentiation, their written curriculum documents were analyzed, and the classrooms were observed. This study was designed and conducted as a qualitative case study. As the case, an authorized International Baccalaureate P...
An Analysis of the effectiveness of quality indicators in early childhood education on subsequent science competency on a cross-country and Turkish case basis
Kaya, Elif; Olgan, Refika; Department of Early Childhood Education (2014)
The main aim of this study was to investigate the effectiveness of early childhood education on children’s subsequent science competency in PISA assessment. In doing so, the influence of country-level and student-level factors on children’s later competency on the PISA science literacy were also examined. Country-level indicators were determined following variables from past records: public and private expenditure in pre-primary education, pupil-teacher ratio, enrolment rate in pre-primary, duration in pre-...
An investigation of post-teaching conferences: politeness in receiving criticism
Gümüşok, Fatma (2017-04-01)
This study examined the discourse of student teachers in post-teaching conferences. More specifically, the study sought to analyze the politeness strategies Turkish student teachers of English language utilized while responding to criticisms addressed to one specific student teacher or the whole group by their supervisor. Given that receiving criticism is a face threatening act, it is of vital importance to examine how student teachers behave in such situations while addressing to a more-powerful person, th...
The effect of a computer-assisted language learning course on pre-service English teachers' practice teaching
Kilickaya, Ferit (2009-01-01)
This paper reports the findings of a study conducted to find out the effect of an undergraduate-level computer-assisted language learning (CALL) course on pre-service English teachers' practice teaching. Content analysis techniques were used to examine the resulting responses to the interview questions and the lesson plans for the effects of the course. Findings indicate that the participants have benefited from the topics discussed in the course and half of them tried to make use of the call tools in their...
Citation Formats
A. BARAN and O. Sadık, “COVID 19 sürecinde sınıf öğretmenlerinin acil uzaktan öğretim tecrübelerinin ve görüşlerinin incelenmesi,” Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol. 34, no. 2, pp. 813–854, 2021, Accessed: 00, 2022. [Online]. Available: http://dx.doi.org/10.19171/uefad.882291.