‘Sosyal Etki İçin Tasarım Nasıl Yapılır Kılavuzu’nun Sömürgesizleştirme Lensiyle Eleştirel Analizi

2022
Şekercioğlu, Gözde
Rockefeller Vakfı sponsorluğunda IDEO liderliğinde geliştirilen ‘Sosyal Etki için Tasarım Nasıl Yapılır Kılavuzu’, Batı’nın Doğu’ya sahadaki problemlerin çözümüne yönelik indirgemeci bir yaklaşım ile sunduğu bir yöntemdir. Sahadaki ‘kötü problem’in karmaşıklığını bilerek, aşağıdan yukarıya bir ilerleyiş için madunun sesinin duyulduğundan ve şiddetin yeniden üretilmediğinden emin olmak gerekir. Yazarın adli sistemdeki çocuklu kadınlar ile gerçekleştirdiği saha deneyiminden örneklere yer vererek, madunun kendi etkenliğinin farkında olmasında kılavuzun önerdiği yaklaşımın karşılık geldiği yer analiz edilmektedir. Şeffaf ilerleyen bir yöntem ile tasarımcının rolünü sorgulamaya devam etmesi ve tasarımın tek başına yeterli olacağı algısındansa, disiplinlerin iç içe geçtiği bir ortak yaratım modeliyle karar verme süreçlerinde madun ile denklik halinin nasıl sağlanabileceği araştırılmaktadır. Bu bağlamda kılavuz, sömürgesizleştirme lensi ile analiz edilmiştir.

Suggestions

Endüstriyel Tasarım Eğitiminde Kapsayıcı Tasarım İçin Bir Yöntem Önerisi
Aydın, Merve; Maralcan Gülmen, Meltem (Orta Doğu Teknik Üniversitesi Mimarlık Fakültesi; 2020)
Bildiriye konu olan çalışmanın amacı, kapsayıcı tasarım yaklaşımını ürün tasarımı sürecine entegre ederek lisans seviyesinde bir tasarım stüdyosunda uygulamak üzere bir yöntem öner mek ve bu yöntemin etkinliğini incelemektir. Bu çalışmada, Steinfeld ve diğerleri (1979) tara fından konut yaşam standartlarıyla ilgili erişilebilirlik konularının incelenmesi için geliştirilen ve bir insanda görülebilecek sağlık durumlarını A harfinden N harfine kadar 15 başlık altında sınıflandıran bir ideogramı da içeren En...
Üst bilişsel sorgulamaya dayalı problem çözme yaklaşımının öz-düzenleme becerilerine etkisinin araştırılması
Ay, Zeynep Sonay; Bulut, Safure (2017-04-01)
Yapılan çalışmalarla bir sınıf içi öğretim yöntemi olarak sorgulamaya dayalı yaklaşımın öğrencinin aktif katılımını desteklediği, merak duygusunu uyandırdığı, motivasyonunu arttırdığı ve konuya odaklanmalarını kolaylaştırdığı belirlenmiştir. Bu çalışmanın da amacı üst bilişsel sorgulamaya dayalı problem çözme yaklaşımının sınıf öğretmen adaylarının matematikte öz düzenleme becerilerine etkisi araştırmaktır. Öntest-sontest deney-kontrol gruplu yarı deneysel desen olarak yapılandırılan bu çalışma İç Anadolu ...
The relations among generativity, meaning in life and depressive symptoms in Turkish elderlies: a mediation model
Aras, Aylin; Bozo Özen, Özlem; Department of Psychology (2020-9)
The aim of the present master’s thesis was to investigate the association between generativity and depression, as well as the mediating role of meaning in life in this association among Turkish elderly population. Data were collected from 152 older individuals aged between 65 and 88. The results of the current study revealed that generativity was not associated with depression. Regarding the meaning in life, although the association between generativity and the search for meaning in life was insignificant, ...
Barrett-Lennard İlişki Envanteri Türkçe Formunun Psikometrik Özelliklerinin İncelenmesi
Gürcan Yıldırım, Derya; Gençöz, Tülin (ODTÜ- AYNA Klinik Psikoloji Destek Ünitesi, 2022-10)
Bu çalışmanın amacı, Rogeryen bakış açısı ile geliştirilmiş olan Barrett-Lennard İlişki Envanteri’nin [BLİE] Türkçe uyarlamasının, algılanan ebeveyn ilişkisi ölçümündeki geçerlik ve güvenilirliğini incelemektir. Yöntem: Araştırma 729 kişilik örneklem ile gerçekleştirilmiştir. Çalışmada Barrett-Lennard İlişki Envanteri, Algılanan Ebeveyn Tutumları-Kısa Formu, Beck Anksiyete Envanteri ve Beck Depresyon Envanteri kullanılmıştır. Bulgular: Ölçeğin güvenilirliğini saptamak için yapılan iç tutarlık, madde toplam ...
Design of collaborative problem-solving activities with educational robots for middle school students
Güleç, Mustafa; Zahide, Yıldırım; Department of Computer Education and Instructional Technology (2020-12-21)
The purpose of this study was to explore the design of collaborative problem-solving activities in order to solve ill-structured problems in science with educational robots for middle school students. In conjunction with this purpose, a formative research design was followed to investigate the development and implementation process of ill-structured problem-solving activities. Accordingly, problem-solving activities were developed by the help of faculty members in science education and instructional technol...
Citation Formats
G. Şekercioğlu, “’Sosyal Etki İçin Tasarım Nasıl Yapılır Kılavuzu’nun Sömürgesizleştirme Lensiyle Eleştirel Analizi,” Orta Doğu Teknik Üniversitesi Kültür ve Kongre Merkezi Ankara, Türkiye, 2022, p. 111, Accessed: 00, 2022. [Online]. Available: https://utak.metu.edu.tr/utak-2022/.