Show/Hide Menu
Hide/Show Apps
Logout
Türkçe
Türkçe
Search
Search
Login
Login
OpenMETU
OpenMETU
About
About
Open Science Policy
Open Science Policy
Open Access Guideline
Open Access Guideline
Postgraduate Thesis Guideline
Postgraduate Thesis Guideline
Communities & Collections
Communities & Collections
Help
Help
Frequently Asked Questions
Frequently Asked Questions
Guides
Guides
Thesis submission
Thesis submission
MS without thesis term project submission
MS without thesis term project submission
Publication submission with DOI
Publication submission with DOI
Publication submission
Publication submission
Supporting Information
Supporting Information
General Information
General Information
Copyright, Embargo and License
Copyright, Embargo and License
Contact us
Contact us
Üniversite Öğrencilerinin Ders Sırasında Öğretim Amacı Dışında Mobil Telefon Kullanımına Etki Eden Faktörlerin İncelenmesi
Download
index.pdf
Date
2018-12-01
Author
ŞUMUER, EVREN
GEZGİN, DENİZ MERTKAN
Yıldırım, İbrahim Soner
Metadata
Show full item record
This work is licensed under a
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License
.
Item Usage Stats
240
views
116
downloads
Cite This
Bu çalışmanın amacı, üniversite öğrencilerinin ders sırasında öğretim amacı dışında mobil telefon kullanımının nomofobi düzeyi, kullanılan sosyal medya sayısı, genel not ortalaması ve cinsiyet değişkenleri tarafından ne düzeyde yordandığını incelemektir. Yordayıcı korelasyon araştırma yönteminin kullanıldığı bu çalışmadaki veriler, Türkiye’deki dört devlet üniversitesinin eğitim fakültesinde öğrenim gören 423 üniversite öğrencisinden anket formu kullanılarak toplanmıştır. Standart çoklu regresyon analizi sonuçları nomofobi düzeyi, kullanılan sosyal medya sayısı, genel not ortalaması ve cinsiyet değişkenlerinin üniversite öğrencilerinin ders sırasında öğretim amacı dışında mobil telefon kullanma düzeyindeki varyansın %17’sini istatistiksel olarak anlamlı bir şekilde açıkladığını göstermiştir. Bununla birlikte, üniversite öğrencilerinin ders sırasında öğretim amacı dışında mobil telefon kullanım düzeyine katkı yapan yordayıcılar çoktan aza doğru nomofobi düzeyi, cinsiyet, kullanılan sosyal medya sayısı ve genel not ortalaması şeklindedir. Elde edilen bulgular ışığında, sınıfta mobil telefon kullanımına ve gelecekteki çalışmalara yönelik önerilerde bulunulmuştur.
Subject Keywords
Mobile phone
,
College students
,
Nomophobia
,
Social media use
,
Grade point average
,
Gender
URI
https://hdl.handle.net/11511/35783
Journal
Sakarya University Journal of Education
DOI
https://doi.org/10.19126/suje.378459
Collections
Department of Computer Education and Instructional Technology, Article
Suggestions
OpenMETU
Core
Üniversite Öğrencilerinin Üniversitede Sunulabilecek HizmetlereYönelik İhtiyaçları
Güneri, Oya; Barutçu Yıldırım, Kadriye Funda; Çapa Aydın, Yeşim (2017-7-01)
The purpose of this study is to determine undergraduate students’ needs regarding services at university and to examine to what extend student needs change with respect to gender and class level. In addition, the study obtained students’ opinions regarding time, format and announcement of the activities that fulfill their needs. Out of 16800 undergraduate students, 5000 students receiving education in different departments at a state university in Ankara were chosen by stratified random sampling and applied...
An analysis of college student's perceived usage and importance of high speed internet : the case of metu students
Eryol, Gökhan; Yıldırım, İbrahim Soner; Department of Computer Education and Instructional Technology (2008)
This study aims to find differences in the perceived usage and importance of the Internet within characteristics of students. METU undergraduate students having a proper Internet connection were defined as population, and asked to answer the online questionnaire about perceived usage and importance of the Internet. For 653 eligible answers, Factorial ANOVA and independent samples t-test were used to compare mean scores of dependent variables across three independent variables: gender, accommodation type and...
Üniversite öğrencilerinin memnuniyet düzeyi ve ilişkili değişkenler
Barutçu Yıldırım, Kadriye Funda; Güneri, Oya (2015-04-01)
The purposes of this study were to assess university students’ satisfaction level and examine the role of gender, grade level, grade point average (GPA), and satisfaction from campus facilities and services in predicting general university satisfaction. A total of 1387 (43.5% female, 56.5% male) undergraduate students participated in the study and filled out Student Satisfaction Survey. Results indicated that students’ general satisfaction level was high and they were most satisfied with “Sport facilities”,...
Perfectionism and perceived parenting style among university students
Alvan, Gizem; Tezer, Esin; Department of Educational Sciences (2015)
In this study, the relationship between perceived parenting styles and perfectionism was investigated among male and female university students. Two questionnaires, namely, Almost Perfect Scale-Revised (APS-R) Turkish version and Parenting Styles Scales were administered to 530 (245 males and 285 females) undergraduate students of METU. The results of two separate multivariate analysis of variance conducted for mothers and fathers revealed that those who perceived their mothers and fathers as authoritative ...
Üniversite öğrencilerinin memnuniyet düzeyi ve ilgili değişkenler
Barutçu Yıldırım, Kadriye Funda; Güneri, Oya; Çapa Aydın, Yeşim (2015-04-01)
Bu çalışmanın amacı, üniversite öğrencilerinin genel memnuniyet düzeyi ile olanak ve hizmetlere ilişkin memnuniyet düzeylerini belirlemek ve genel memnuniyetlerini yordayan değişkenleri (cinsiyet, sınıf, akademik başarı, olanak ve hizmetlere yönelik memnuniyet) incelemektir. Çalışmaya 1387 (%43.5’i kadın, %56.5’i erkek) lisans öğrencisi katılmıştır. Çalışmada “Öğrenci Memnuniyeti Anketi” kullanılmıştır. Memnuniyetin en yüksek olduğu üç maddenin sırasıyla “Spor tesisleri”, “Kültür ve sanat etkinlikleri” ve “...
Citation Formats
IEEE
ACM
APA
CHICAGO
MLA
BibTeX
E. ŞUMUER, D. M. GEZGİN, and İ. S. Yıldırım, “Üniversite Öğrencilerinin Ders Sırasında Öğretim Amacı Dışında Mobil Telefon Kullanımına Etki Eden Faktörlerin İncelenmesi,”
Sakarya University Journal of Education
, pp. 7–19, 2018, Accessed: 00, 2020. [Online]. Available: https://hdl.handle.net/11511/35783.