Üniversite öğrencilerinin memnuniyet düzeyi ve ilgili değişkenler

2015-04-01
Barutçu Yıldırım, Kadriye Funda
Güneri, Oya
Çapa Aydın, Yeşim
Bu çalışmanın amacı, üniversite öğrencilerinin genel memnuniyet düzeyi ile olanak ve hizmetlere ilişkin memnuniyet düzeylerini belirlemek ve genel memnuniyetlerini yordayan değişkenleri (cinsiyet, sınıf, akademik başarı, olanak ve hizmetlere yönelik memnuniyet) incelemektir. Çalışmaya 1387 (%43.5’i kadın, %56.5’i erkek) lisans öğrencisi katılmıştır. Çalışmada “Öğrenci Memnuniyeti Anketi” kullanılmıştır. Memnuniyetin en yüksek olduğu üç maddenin sırasıyla “Spor tesisleri”, “Kültür ve sanat etkinlikleri” ve “Spor etkinlikleri” olduğu bulunmuştur. Yaşam doyumu kontrol edilerek yapılan hiyerarşik regresyon analiziyle, cinsiyetin, akademik ortalamanın, sınıfın, olanak ve hizmetlere yönelik memnuniyetin, genel memnuniyeti ne derece yordadığı incelenmiştir. Birinci aşamada, cinsiyet ve akademik ortalamanın varyansın %1.5’ini açıkladığı; kadın öğrencilerin ve akademik başarısı yüksek öğrencilerin daha memnun olduğu bulunmuştur. İkinci aşamada, sınıfın varyansın % 1’ini açıkladığı; sadece birinci sınıf öğrencileri ile dördüncü sınıf öğrencilerinin memnuniyet puanları arasında birinci sınıflar lehine anlamlı bir farkın olduğu görülmüştür. Son aşamada, olanak ve hizmetlere yönelik memnuniyet varyansın %18’ini açıklamıştır. Sınanan model toplam varyansın %34’ini açıklamıştır.
Eğitimde Kuram ve Uygulama

Suggestions

Üniversite öğrencilerinin memnuniyet düzeyi ve ilişkili değişkenler
Barutçu Yıldırım, Kadriye Funda; Güneri, Oya (2015-04-01)
The purposes of this study were to assess university students’ satisfaction level and examine the role of gender, grade level, grade point average (GPA), and satisfaction from campus facilities and services in predicting general university satisfaction. A total of 1387 (43.5% female, 56.5% male) undergraduate students participated in the study and filled out Student Satisfaction Survey. Results indicated that students’ general satisfaction level was high and they were most satisfied with “Sport facilities”,...
Üniversite Öğrencilerinin Üniversitede Sunulabilecek HizmetlereYönelik İhtiyaçları
Güneri, Oya; Barutçu Yıldırım, Kadriye Funda; Çapa Aydın, Yeşim (2017-7-01)
The purpose of this study is to determine undergraduate students’ needs regarding services at university and to examine to what extend student needs change with respect to gender and class level. In addition, the study obtained students’ opinions regarding time, format and announcement of the activities that fulfill their needs. Out of 16800 undergraduate students, 5000 students receiving education in different departments at a state university in Ankara were chosen by stratified random sampling and applied...
Romantic relationship satisfaction, commitment to career choices and subjective well-being
Demirtas, Selda Celen; Tezer, Esin (2012-02-05)
This study explored the role of romantic relationship satisfaction and two dimensions of career commitment (vocational exploration and commitment and tendency to foreclose) in subjective well-being among 391 (169 females, 222 males) senior university students. The results of two separate multiple regression analyses yielded that life satisfaction was significantly predicted by relationship satisfaction and vocational exploration and commitment whereas positive and negative emotions were significantly predic...
Predicting college student success college engagement and perceived English language proficiency
Çapa Aydın, Yeşim; Barutçu Yıldırım, Kadriye Funda; Çağ, Pınar (2015-01-01)
The purpose of the present study was to test a model predicting student gains and academic success (GPA) through perceived English language proficiency and student engagement. The participants of the study were 1109 college students enrolled in a large state university in Turkey where medium of instruction is English. Structural Equation Modeling was used to analyze the data gathered through a web-based survey instrument. Findings indicated that, engagement with the instructors, peers and campus events and ...
UNIVERSITY STUDENTS’ EXPERIENCES IN ONLINE LEARNING: THE CASE OF ENGLISH PREPARATORY SCHOOL
Alpsoy, Zeynep Eda; Engin Demir, Cennet; Department of Curriculum and Instruction (2022-3)
This study aims to investigate student experiences, satisfaction, and the relationship between these two dimensions during the online language learning process at a preparatory school. Student experiences are examined with a focus on instructor support, peer relations, technical support and course activities and materials. Additionally, learner characteristics, such as gender, employment status, language level, achievement, prior online learning experiences, issues experienced in online learning and their r...
Citation Formats
K. F. Barutçu Yıldırım, O. Güneri, and Y. Çapa Aydın, “Üniversite öğrencilerinin memnuniyet düzeyi ve ilgili değişkenler,” Eğitimde Kuram ve Uygulama, pp. 521–533, 2015, Accessed: 00, 2021. [Online]. Available: http://eku.comu.edu.tr/about.