Yetişkin bağlanma biçimleri ile obsesif-kompulsif bozukluk arasındaki ilişkinin incelenmesi: psikoterapi uygulamasına bir örnek

2014-2-1
Özekin Üncüer, Filiz
Obsesif-kompulsif bozukluk (OKB), bireylerin işlevselliğinde gözle görülür bozulmaya sebep olan oldukça yaygın anksiyete bozukluklarından biridir. Bilişsel modellere göre OKB semptomlarının şiddetlenmesinde, istem dışı girici (intrusif) düşüncelerin işlevsel olmayan inançlar sonucunda hatalı olarak yorumlanması ve bu düşüncelere atfedilen önem, önemli bir rol oynamaktadır. İşlevsel olmayan inançların oluşumunda rol oynayan bağlanma örüntüsü ve ebeveyn tutumları gibi gelişimsel faktörlerin incelenmesi ve altta yatan süreçlerin de anlaşılmasıyla birlikte bilişsel modeller temelinde oluşturulan tedavi yöntemlerinin geliştirilebileceği öne sürülmektedir. Bu makalede, bazı temel terminolojik açıklamalarla birlikte, obsesif-kompulsif belirtiler ile kişilerin bağlanma örüntüleri ve benlik algıları arasındaki ilişki ampirik çalışmalardan elde edilen bulgular ve klinik deneyim bazında incelenmiştir. Son kısımda ise, OKB tanısı ile takip edilen bir vaka anlatılarak, bu konunun psikoterapi açısından önemi ve uygulamanın nasıl yapılacağı tartışılmıştır.

Suggestions

Yetişkin bağlanma stilleri ölçeklerinin Türk örneklemi üzerinde psikometrik değerlendirmesi ve kültürlerarası bir karşılaştırma
Sümer, Nebi; Güngör De Bruyn, Derya (1999-01-01)
Son yıllarda yetişkin bağlanma stilleri (güvenli, korkulu, saplantılı ve kayıtsız) yaygın olarak dörtlü bağlanma modeli (Bartholomew ve Horowitz, 1991) kapsamında incelenmektedir. Bu araştırmada birbirini izleyen üç ayrı çalışma ile, bağlanma stillerini önerilen model temelinde ölçen iki ölçeğin güvenirlik ve geçerliği incelenmiş ve kültürlerarası bir karşılaştırma yapılmıştır. Birinci çalışmada, tek maddeli ölçümlere dayanan İlişki Anketinin (İA) ve çok maddeyle ölçülen İlişki Ölçekleri Anketinin (İÖA) Tür...
Bipolar bozuklukta etkin olan psikolojik mekanizmaların anlaşılması: duygusal ve bilişsel süreçler üzerine bir vaka örneği
Safrancı, Başak (Orta Doğu Teknik Üniversitesi (Ankara, Turkey), 2014-10-1)
Bipolar bozukluk günümüzde iş yaşamı, sosyal yaşam ve insan ilişkileri üzerinde oldukça yıkıcı etkileri olan yaygın ve kronik bir durum olarak kabul edilmektedir. Klinik raporlarda kaydedilen geç ya da yanlış tanı oranının yüksekliği, başarısız tedavi sonuçları, eşlik eden diğer sorunların sıklığı ve yüksek intihar oranları, bipolar bozukluğun tanı ve tedavisinde devam eden sorunlara işaret etmektedir. Bu sorunları çözme amacıyla yapılan çalışmalar, sadece biyolojiye indirgenen bir bakış açısının bu hastalı...
Effective connectivity model differences of emotion regulation in major depressive disorder: dynamic causal modeling analysis
Özaydın, Mustafa; Çakır, Murat Perit; Department of Cognitive Sciences (2021-9)
Major Depressive Disorder (MDD) is a mental disorder and one of the most critical and prevalent disorders in the world. Unlike other diseases, the diagnosis of mental disorders does not easily conform to objective tests. Medical experts consider several indicators to be able to distinguish a depressed person from a normal individual, and finding robust markers to aid diagnosis is still an active area of research. The recent proliferation of neuroimaging methods has brought up new opportunities in that regar...
A MACHINE LEARNING APPROACH FOR DETECTING HIGH-FUNCTIONING AUTISM USING WEB-BASED EYE-TRACKING DATA
Khalaji, Erfan; Yesilada Yilmaz, Yeliz; Eraslan, Sukru; Computer Engineering (2021-7-14)
Autism Spectrum Disorder (ASD) is a heterogeneous neurodevelopmental disorder that causes social, communication and behavioral challenges with different severity levels. Studies report a considerable increase in ASD prevalence during the past two decades, and clinical psychologists face difficulties identifying individuals with ASD. Researchers have been using different techniques such as eye-tracking to help address ASD diagnosis. A previous study shows that training a logistic regression model with eye-tr...
Learned resourcefulness in institutionalized and non-institutionalized adolescents
Boyraz, Güler; Aydın, Gül; Department of Educational Sciences (2002)
The purpose of this study is to investigate the level of learned resourcefulness in institutionalized and non-institutionalized adolescents who are 16-20 years old. The sample of this study consisted of 208 institutionalized and non-institutionalized (105 non-institutionalized, 103 institutionalized) adolescents from a public school, and four institutions in Ankara. Rosenbaum's Self Control Schedule (SCS) was used to collect data. A two-way analysis of variance was applied to analyze data. The results revea...
Citation Formats
F. Özekin Üncüer, “Yetişkin bağlanma biçimleri ile obsesif-kompulsif bozukluk arasındaki ilişkinin incelenmesi: psikoterapi uygulamasına bir örnek,” Ayna Klinik Psikoloji Dergisi, vol. 1, no. 1, pp. 26–40, 2014, Accessed: 00, 2020. [Online]. Available: https://hdl.handle.net/11511/49554.