House Museum: A New Function For Old Buildings

Download
2010
Savaş, Ayşen
Aydınlanma projesinin düşünsel ve kurumsal son ürünlerinden biri olarak ele alınan müzeler, 18. yüzyıl sonundan bu yana toplumsal dönüşümlerin temsil ortamı olarak değerlendirilmişlerdir. Türkiye’de Müze Bilimi’nin bir araştırma alanı ve müzenin de bir yapı tipi olarak gelişme süreci, Avrupa’daki benzerlerinden farklı bir yol izlemiştir. Modernism’in kendisinin de ülkede farklı bir süreçle evrildiği gözönüne alındığında, bunun bir rastlantı olduğu düşünülemez. Son yıllarda, özellikle sanat tarihçileri ve eleştirmenleri tarafından yayınlanan sınırlı sayıda kitap ve ilk mezunlarını 1990’lı yıllarda veren yüksek lisans programları, müze çalışmalarının akademik bir ortamda tartışmaya açılmasına öncülük etmişlerdir. Kültür ekonomisi, alan yönetimi, nesne kimliklendirmesi, ektileşimli sergileme gibi terimler, müze çalışanlarının günlük dilinin doğal parçaları haline gelmiştir. Buna koşut olarak yapılan yasal düzenlemeler, kamusal dönüşümler ve sivil toplum kurumlarının hazırladıkları değerlendirme raporları sonuçunda, müze bilimi üzerine eleştirel bir söylem oluşturulmaya başlanmıştır. Ancak bunlardan hiç biri, yıllardır konuyu gündeme taşımaya çalışan devlet müzelerinin serzenişlerini duyurmaya yetmemiş, tam tersine geri dönüşü olmayan bir özelleştirme sürecinin başlangıcı için beklenen uygun bir zeminin temel taşları olarak değerlendirilmişlerdir. Öte yandan, yeni kurulan ve sayıları hızla artan özel müzeler ve bu kurumlar tarafından düzenlenen uluslararası geçici sergiler, kamu oyunda yeni bir farkındalık yaratmaya başlamışlardır. Sabancı Üniversitesi Sakıp Sabancı Müzesi, özellikle son yıllarda izlediği işletme politikası ile özerk bir kurum haline gelmiş, Türkiye müze çalışmaları için eşsiz bir örnek oluşturmuştur. Adı geçen müzenin önce “özel konuttan” “kamusal bir kuruma” dönüşmesi ve daha sonra tekrar kendini “özel bir kültür yatırımı” olarak tanımlaması sürecinin araştırılması, salt Türkiye müzeciliğinin bugün geldiği noktanın anlaşılması için değil, aynı zamanda ülkede Modernizmin eleştirisi ile gündeme gelen özel/kamusal ikililiğinin/karşıtlığının kuramsal yorumlara açılabilmesi açısından da önemlidir. Alman sosyal bilimci Jurgen Habermas’ın müzelerin doğum yılları ile çakışan dönemin kamusallığını ve bunun tarih içindeki yapısal dönüşümünü incelediği kitabı, bugün anladığımız anlamı ile “kamusal alan”ı yeniden tanımlarken, onun mekansal karşılıklarını da tartışmaya açmaktadır.

Suggestions

Bir Rumeli Kentinin Modernleşmesi: Üsküp 1839-1912
Bektaş, Gönül (Middle East Technical University, Faculty of Architecture, 2020)
Bu yazıda, 1839 Tanzimat Fermanı sonrasında, Balkan yarımadasının merkezinde bulunan Üsküp kentinin modernleşme sürecini incelenmektedir. Yazı kentin gelişmesini ve fiziksel değişim aşamalarını konu almaktadır. Yazıda önce Tanzimat Reformları’nın getirdiği yeniliklerin, Üsküp’ün toplum yapısını ne ölçüde etkilediği ve değişmenin ne yönde olduğu incelenmiş, bu bağlamda tarihsel, sosyo-ekonomik ve siyasal yapının değişimi ayrıntılı bir biçimde irdelenmiştir. Ardından, Üsküp’ün mekânsalyapısını değiştiren bu o...
VERNACULAR COSMOPOLITANISM IN POSTMILLENNIAL BRITISH FICTION
Toprak Sakız, Elif; Korkut Naykı, Nil; Department of English Literature (2021-7-1)
Handling the world as a whole with its collective problems has become a matter of considerable concern for social, cultural and literary studies with the turn of the millennium. The first two decades of the twenty-first century have witnessed a renewal of attention to cosmopolitanism and its gradual transformation, especially since the global financial crisis of 2008. It is from this vantage point that this dissertation looks at British cosmopolitan fiction and its features, arguing that postmillennial cosm...
The Ideal Of Handicrafts and the Modern Design Formation: Coincidences and Failures
Tsoumas, Johannis (Middle East Technical University, Faculty of Architecture, 2013-12-1)
Bu araştırma günümüzde modern tasarım olarak adlandırılan kavramın el sanatları kavramıyla yakından ilişkisini incelemektedir. Esas amacı, yalnızca kuramsal olarak değil, aynı zamanda karanlık Orta Çağdan günümüze uzanan bir dizi anahtar tarihsel örnekten hareket ederek el sanatlarının, Batı toplumlarında başarıya ulaşan endüstriyel tasarımın temelini oluşturduğunu göstermektir. Bu göz ardı edilemeyecek ilişkinin gelişimindeki önemli dönüm noktası 19. yüzyıl İngiltere’sidir. Çünkü bu dönem Sanayi Devrimi’ni...
Seismic Protection of Museum Collections: Lessons Learned After the 1999 Earthquakes in Turkey
Ertürk, Nevra (Middle East Technical University, Faculty of Architecture, 2012-6-1)
Turkey has a long history of large earthquakes in three major fault zones that place two-thirds of the country. Following the two major earthquakes that struck the nortwestern part of Turkey in 1999, several attempts have been taken at hospitals, schools or administrative buildings. The two earthquakes prompted museum professionals and policymakers to consider measures to protect museum collections as well as buildings against earthquake. After the 1999 earthquakes, various projects, scientific researches, ...
Property Rights as a Source for Identifying and Conserving the Spirit of Place
Rifaioğlu, Mert Nezih; Şahin Güçhan, Neriman (2013-03-01)
Urban conservation has recently been held to possess a wide perspective for explicitly identifying and assessing the combination of tangible and intangible values of historic urban contexts and implicitly defining and conserving authenticity, local identity and spirit of place through the developments in assessment of values. Nevertheless, this new way of understanding and appreciating historic urban context brings new questions into the urban conservation discipline. Discourses focus on the importance of d...
Citation Formats
A. Savaş, “House Museum: A New Function For Old Buildings,” ODTÜ Mimarlık Fakültesi Dergisi, vol. 27, no. 1, pp. 139–160, 2010, Accessed: 00, 2020. [Online]. Available: http://jfa.arch.metu.edu.tr/archive/0258-5316/2010/cilt27/sayi_1/139-160.pdf.