Show/Hide Menu
Hide/Show Apps
Logout
Türkçe
Türkçe
Search
Search
Login
Login
OpenMETU
OpenMETU
About
About
Open Science Policy
Open Science Policy
Open Access Guideline
Open Access Guideline
Postgraduate Thesis Guideline
Postgraduate Thesis Guideline
Communities & Collections
Communities & Collections
Help
Help
Frequently Asked Questions
Frequently Asked Questions
Guides
Guides
Thesis submission
Thesis submission
MS without thesis term project submission
MS without thesis term project submission
Publication submission with DOI
Publication submission with DOI
Publication submission
Publication submission
Supporting Information
Supporting Information
General Information
General Information
Copyright, Embargo and License
Copyright, Embargo and License
Contact us
Contact us
On The Fundamental Dilemmas Of Architecture-As-Profession
Download
51-66.pdf
Date
1986
Author
Dostoğlu, Sibel
Metadata
Show full item record
This work is licensed under a
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License
.
Item Usage Stats
196
views
66
downloads
Cite This
Ondokuzuncu yüzyılın büyük toplumsal dönüşümü ve pazar mekanizması etrafında yeniden örgütlenişi sırasında, meslek modeli de bütün kurumsal göstergeleriyle birlikte (meslek örgütleri, eğitim kurumlan, yayın organları, lisans ve denetim yasaları gibi) ortaya çıkar. Meslekler, benzeri görülmemiş bir büyüme, kentleşme ve endüstrileşmenin getirdiği toplumsal çalkantı ve çevre sorunlarına çare bulmayı vaadetmektedir. Mesleki söylemi haklılaştıran iki araç vardır: bir yanda mesleki bilgi/uzmanlık/rasyonellik, diğer yanda ise sınıflar ve çıkarlar üstü olma iddiasındaki meslek ideolojisi—ki birincisi mühendisliği, ikincisi de tıp ve hukuku meslek modelinin en tipik örnekleri yapmıştır. İşte mimarlık da ondokuzuncu yüzyılın ikinci yarısından itibaren meslekleşme sürecine girmiş, kurumsal Örgütlenmesini tamamlamış ve iktidar, otorite, ayrıcalık talepleriyle meslek modeline sarılmıştır. Ne var ki, mimarlığın, her ikisi de farklı biçimlerde meslek modeline ters düşen "sanat" ve "ticaret" boyutlarını içermesi, bu iki uç arasında gerilmiş özgün statüsü, ideal anlamda bir meslek olabilmesini olanaksız kılmıştır. Meslek olarak mimarlık, her zaman için toplam inşa faliyeti içinde marjinal kalmış; sanatsal ve ölçülemez yönleriyle her zaman öğretilmesi, test edilmesi ve nesnel formüllere bağlanması güç olmuş; Öte yandan da müşteri ve pazara olan bağımlılığı ile, özellikle tıp ve hukukta ifade bulan meslek ideolojisi ile çelişmiştir. Mimarlığın bu özgün statüsü onu bir yanda tekelci ve teknokratik bir bilim/meslek ideolojisinden, Öte yanda da resim ya da heykel misali bir özgür sanat modelinden ayırmaktadır ki, gerek bilim ideolojisinin, gerekse de 'sanat için sanat'm ayrı ayrı sorgulandığı çağdaş dünyada, mimarlığın en güçlü yanını bu Özgün konum oluşturmaktadır.
URI
http://jfa.arch.metu.edu.tr/archive/0258-5316/1986/cilt07/sayi_2/51-66.pdf
https://hdl.handle.net/11511/51183
Journal
ODTÜ Mimarlık Fakültesi Dergisi
Collections
Department of Architecture, Article
Suggestions
OpenMETU
Core
Investigation of pre-service teachers’ self-efficacy beliefs and attitudes toward teaching profession through canonical analysis
Tarkın, Ayşegül; Kondakçı, Esen (2012-03-01)
Bu çalışmanın amacı öğretmen adaylarının özyeterlik inançları ile öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları arasındaki ilişkiyi incelemektir. Çalışmaya son sınıfta öğrenim görmekte olan 315 öğretmen adayı katılmıştır. Veri toplamak için Öğretmen Özyeterlik Ölçeği ve Öğretmenlik Mesleğine Karşı Tutum Ölçeği kullanılmıştır. Kanonik korelasyon analizi sonuçları öğrenciyi derse katmaya ve öğretim yöntemlerini kullanmaya dair yüksek özyeterliğe sahip öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğini daha çok sevdiğini gö...
An Experimental Study Of Evaluation In Building Design
Çakın, Şahap (Middle East Technical University, Faculty of Architecture, 1976)
The study reported here is aimed at gaining an insight into the relationships between the quality of information presented to architects and non-architects on design alternatives, their professional training and the level of agreement in "choice" situations. Beginning with earlier studies on concepts such as judgement and evaluation in design, we shall dwell on background studies related to the quality of information, its complexity and the role of architectural training on preferences.
Akademik dergilerin yayın kurullarında toplumsal cinsiyet temsiliyeti: Eğitim alanı örneği
Göktürk Ağın, Duygun (2022-02-01)
Bilimsel üretim süreçlerinde toplumsal cinsiyet, bilimsel üretkenlik, tanınırlık arasındaki ilişkiye yönelik mevcut literatür akademideki hiyerarşik yapılanmayı, bilimde tabakalaşmayı ve eşitsizlik biçimlerini tartışmaya açmaktadır. Bilimsel üretim süreçleri farklı eşitsizlik formlarını içermekte ve yeniden üretici mekanizmalar ile devamlılığını mümkün kılmaktadır. Bilimsel problemin tanımlanma sürecinin aktif ve sürekli öznelerinin kimler olduğu ve kimlerin temsiliyetinin bu süreçte varlığını tesis etmekte...
Investigation of the Effect of Peer-Led Team Learning Model on University Students’ Exam Achievement in General Chemistry
Eren Şişman, Nuran Ece; Çiğdemoğlu, Ceyhan; Geban, Ömer (2018-06-01)
The purpose of this study is to compare freshmen engineering students’ exam achievement in general chemistry course using peer-led team learning model and traditional instruction and to investigate the effect of the methods on different achieving level students. A total of 128 students who were instructed by the same professor participated in the study. Both in PLTL and traditional class consisted of different engineering disciplines. Throughout the semester, PLTL model was implemented in the experimental...
Investigating the Impact of Long-term Professional development through Teacher Evaluation
Oktay, Özlem; Eryılmaz, Ali (Nesibe Aydın Education Inst, 2020-9-8)
Educational reform efforts support professional development (PD) programs for teachers as a means to establishing possible outcomes that may affect changing teacher practices, student learning, and impact on economic and educational foundations. PD programs require evaluation in order to appraise their effectiveness, and seeking participant opinion following program implementation is one such valid method. The aim of the current study is to determine in-service physics teachers' evaluation about the impact ...
Citation Formats
IEEE
ACM
APA
CHICAGO
MLA
BibTeX
S. Dostoğlu, “On The Fundamental Dilemmas Of Architecture-As-Profession,”
ODTÜ Mimarlık Fakültesi Dergisi
, vol. 7, no. 2, pp. 51–66, 1986, Accessed: 00, 2020. [Online]. Available: http://jfa.arch.metu.edu.tr/archive/0258-5316/1986/cilt07/sayi_2/51-66.pdf.