A Look Back At The Two Cultures Debate: Architecture As An Educational Paradigm

Download
1979
Walker , Frank Arneil
Mimarlık bir sanat mıdır yoksa bir bilim midir? Sorunun bezdiren sıkıcılığının yanısıra, mimarlık eğitimini ve uygulamasını bir ikilem olarak ortadan yaran bir niteliğin varoldoğu da gerçek. Sanayi Devrimi ile birlikte daha da kızışan ve büyüyen bu ikircikli durum kuşkusuz yalnızca mimarlık alanına özgü birşey değildi. Ondokuzuncu yüzyılda mimarlık alanında kalem oynatan kişilerin çoğunluğu kendi duygusal, dinsel, toplumsal ve siyasal inaçları çerçevesinde geçmişin tasarım ve üretim süreçlerini mutluca birleştirebilen el sanatları ekonomisinin oluşturduğu insancı değerlerin arkasında gönül esenliği bulurlarken, geleceğe korku ve kuşku ile bakıyorlardı. Ussal olana güvenin artması, Ruskin gibileri kendi usdışı ağlatıları içine bir parça daha itiyordu. Gerçeğin aranmasında ve çağdaş törebilimîn temelinin atılmasında yazın yerine bilimin etken olacağını savunan T.H.Huxley gibi kişiler, bilim ve usa olan güvenin pekişmesini sağlıyorlardı. Bu arada, bilimin kılgısal değerleri ve anlıksal beğenilerini yadsımasalar da "makina"ya bağlanan umutları ve gösterilen inancı, "kuşatan tehlike" olarak görüp, "davranış içgüdüsü ve güzellik içgüdüsüne yararlı olmayı" başaramayan bir etkinlik olarak nitelendiren Matthew Arnold gibi kişiler de az değildir. Yirminci yüzyılın Second Machine Age diyebileceğimiz Post-Modernism çağı yada adı ne olursa olsun, ikinci yansında atılan adımın sağlıklığı tartışılabilir duruma gelmiş ve kuşkular yeniden belirmeğe başlamıştır. Mimarlık bir sanat mıdır yoksa bilim midir? Bu kez, Huxley'nin yerini C.P.Snow ve Arnold'nun yerini F.R.Leavis alarak tartışmayı olduğu gibi sürdürmekteler: Ekinimizin doğası ve özü nedir? Snow ve Leavis arasında on yılı aşkın bir zamandır süren ekin tartışmasının bu yazıda irdelenen dört ana noktası şunlar: etin (yada ekinler)'den ne anlaşıldığı bunun amacı değişik tanımları karşılaştırmaktan çok, kendi anlayışları içinde mantık, töre ve estetik gibi tüm insan etkinliğine giren konuların, kendi savunmalarında ne tür öncelikler kazandıkları; ekinin uygulayımbilim (teknoloji) ile olan ilişkisi bunun amacı ondokuzuncu yüzyıl Sanayi Devrimi'nin ekinsel etkenliğinin irdelenmesi; insanın durumu ile ilgili felsefesel sorunlar birey yada toplumun vurgulanması sorunu; geleceği hazırlayacak eğitimin çizgisi sorunu. Ekin sanat ağırlıklı mı yoksa bilim ağırlıklı mıdır? sorusunda, geleceğe yönelik bir eğitse l örnek olarak mimarlık tek bir ekinin simgesi olabilir.

Suggestions

Açık arttırmalar ve açık arttırmalarda teorik beklentilerden sapmalar
Büyükboyacı Hanay, Mürüvvet İlknur (2015-01-01)
Şu görmüş olduğunuz nadide parçanın satışı için 60 TL istiyoruz, yok mu arttıran? Şapkalı beyden 80 TL geldi, yok mu arttıran? Arkadaki mavi ceketli beyden 90 TL geldi yok mu arttıran? Öndeki kızıl saçlı bayandan 120 TL geldi yok mu arttıran? Evet yok mu? Yok mu? Satıyorum. Satıyoruuuumm. Saaaaattım..” Bu okuduğunuz satırları müzayede1 meraklısıysanız, kendiniz bizzat yaşamışsınızdır. Ama böyle bir şeye kendiniz katılmadıysanız bile bu tarz bir sahneyi birçok filmde görmüşsünüzdür. Müzayedeler, piyasada kay...
A Cross-Country Perspective on Cyber Bullying: Italian and Turkish Experience
Mura, Giulia; Topcu, Çiğdem; Erdur Baker, Özgür; Diamantini, Davide (2017-04-01)
: The present study aimed to investigate how Italian and Turkish university students perceive cyber bullying. A total of 256 Italian (161 females, 95 males) and 122 Turkish (76 females, 44 males, 2 did not report gender) university students were recruited by convenience sampling. The ages of the participants ranged between 18 and 33 for both the Italian sample (M = 20.9; SD = 1.92) and the Turkish sample (M = 22.77; SD = 2.47). Data were collected via a questionnaire which included two vignettes depicting d...
A Reading of Interpretative Models of Minimalism in Architecture
Stevanovic , Vladimir (Middle East Technical University, Faculty of Architecture, 2013-12-1)
Mimarlıkta minimalizm 80’lerde ortaya atıldığından bu yana tartışmalı, kendine özgü bir konudur. Minimalizm üzerine söylem 90’larda yoğunluk kazanırken 21. yüzyılın ilk on yılının ortalarında kuramsal bir odak olmaktan yavaş yavaş çıkmaya başlamıştır. Mimarlıkta minimalizmin bir kökeni ve süregelen bir gelişmesi olmadığından ve çok az mimar kendini minimalist ilan ettiğinden, tartışma tarz, eğilim, akım ya da okuldan bağımsız olarak sürmüştür. Demek ki, mimarlıkta minimalizm postmodern dönem ve sonrasında v...
Kamusal Sanatın ‘Kamusallığı’: Erişim, Aktör, Fayda Yaklaşımı
Akkar Ercan, Zübeyde Müge (ADAMOR Toplum Araştırmaları Merkez, 2013)
Kamusal mekanda sanattan bahsedildiğinde aklımıza bir dizi soru gelir: Kamusal sanatın ‘kamusallığı’ nedir? Kamusal mekanda sergilenen herhangi bir sanat eseri ‘mutlak’ kamusal mıdır? Bir kamusal sanat eseri, diğerine göre daha ‘az’ ya da daha ‘çok’ kamusal olabilir mi? Kamusal mekanda farklı temsil biçimleriyle sunulan sanat eserinin ne kadar ‘kamusal’ olduğu tanımlanabilir mi? Ölçülebilir mi? Bu makale, kamusal sanatın ‘kamusallığı’ sorunsalına odaklanarak, bu sorulara cevap aramayı hedeflemektedir. ‘Kamu...
İki Bilim İnsanına Saygı
Şenses, Fikret; Özveren, Eyüp (Orta Doğu Teknik Üniversitesi (Ankara, Turkey), 2013-8)
Selim İlkin ve İlhan Tekeli bilim insanları olarak Türkiye’de bilim yapılmasında, tarih ve sosyal bilimlerin hemen tüm alanlarına yayılan çok sayıda çalışmalarıyla öncü bir sorumluluk üstlenmişlerdir. Ülkemizde bilimsel gündemin belirlenmesi, bilimsel çıtanın yükselmesi ve bilimsel ufkumuzun genişlemesine büyük hizmetleri süregelmiştir. Selim İlkin ve İlhan Tekeli’nin uyumlu, uzun soluklu ve kalıcı sonuçlar vermiş işbirliği akademik topluluk için çok değerli bir örnek teşkil etmektedir. Bu nedenle biz bu öz...
Citation Formats
F. A. Walker, “A Look Back At The Two Cultures Debate: Architecture As An Educational Paradigm,” ODTÜ Mimarlık Fakültesi Dergisi, vol. 5, no. 2, pp. 207–226, 1979, Accessed: 00, 2020. [Online]. Available: http://jfa.arch.metu.edu.tr/archive/0258-5316/1979/cilt05/sayi_2/207-226.pdf.