In Support of 'Ankara 2015'

Download
1988
Polonyi, Charles K.
Endüstri devrimi Öncesinde Londra, Paris, Viyana ve istanbul olmak üzere, Avrupa'nın gerçek anlamda yalnızca dört büyük başkenti vardı. Diğerleri, ondokuzuncu yüzyılın ikinci yansında (hatta son yirmi yılında) demiryollarının gelişmesi ile birlikte yayılan, endüstri çağı ve ulusal bilinçlenme süreçleri sonucunda başkent konumuna yükselen küçük kentlerdir. Kent tasarımcıları, büyüyen yerleşmelerin gelecekteki maliyetleri konusunda oldukça iyimser kestirimler yapmışlar, müreffeh bir geleceğe inanmışlardır. Anıtsalhk geleneği de 1950 yıllarında Canberra'da, LeCorbusier'inChandigarh'ında ve Lucio Costa'nm Brasilia'sında sürdürülmüştür. Hermann Jansen'in 2000 yılı İçin üçyüzbin nüfusa göre tasarladığı Ankara'da ise, onaylandığı sırada yetmişbeşbin olan nüfus, daha 1932'de yüzonbine yükselmişti. Bu ciddi yanılma Ankara'nın, Türkiye Cumhuriyeti'nin çağdaş başkentinden çok, kırsal bir Alman eyalet merkezi düzeyinde düşünüldüğünü göstermektedir. Ankara'da "Modern" mimarlığın da bir tür Neo-Klasisizm anlamında uygulanması, bu yorumu güçlendirmektedir. Ankara'nın nüfusu her on yılda ikiye katlandı. Nüfus artışı ve "Pazar" işlevindeki büyümeler, önce "Dünün Bahçe Kenti"ni yoketti. Kimlik arayışı, "Tapınak" işlevini kentte iki yeni odak noktası olan Neo-Klasik Anıtkabir ve Osmanlı taklidi Kocatepe Camii ile zenginleştirmiş, yeni iş merkezleri kent siluetini hareketlendirmiş, çevre tepelerde türeyen gecekondular da dokuyu daha uç noktalara yaymıştır. Ne etkili bir kamu ulaşım sistemi, ne de özel araçların kitlesel kullanımı için düşünülmüş olan "Bahçe Kent "in dar sokakları ise kısa zamanda kapasitelerinin çok üzerinde yüklendiler. Planlı Ankara'yı çevreleyen ve imar planından yoksun kalan gelişigüzel yapılaşmalar, kenti, sarp yamaçlarda toprak kayması, erozyon ve benzeri sorunlara sahip geniş bir alan haline getirdi. Kullanıcı grupların alım gücünü gözeten bir kalkınma programının yokluğu kadar yapılaşma düzenlemelerinin eksikliği ve bu boşluğun yerini alan "kat mülkiyeti" sistemi, niteliksiz bir yapı stokunun yaygınlaşmasına yol açmıştır. Hızlı ve hazırlıksız kentleşme, konutta olduğu gibi eğitim ve iş imkanlarında da zorluklar ve çarpıklıklar yaratmıştır. Bugün Thatcher İngiltere'si ve 1992 Avrupası, Reagan-Bush yönetimi ve bunlara ek olarak Doğu Bloku reformları ortamında, kamu sektörü yatırımlarının neredeyse tümüyle durdurularak nüfusu artan ve sorunları yoğunlaşan kentlerde özel sektör yatırımlarının yeterli çevre düzenleri sağlayabileceğine inanmak tehlikeli bir düştür. Türk Başkenti örneğinde, bugün devletin etkin müdahalesi ile gerçekleştirilmesi gereken, Ankara Hızlı Ulaşım sistemidir. Atatürk Bulvan boyunca yer alacak bu ulaşım sistemi, randımanlı bir otobüs güzergahı ile desteklenen Batı Koridoru'ndaki iki gelişme aksı ile yeni Metropoliten strüktürün özü oluşturulmalıdır. Bunlara eklemlenen, iş ve dinlenme işlevlerini içeren "kent köy"ler çok merkezli bir metropoliten sisteminin "kümeleri" olarak birbirlerine 15.12.1988'de alındı; Anahtar Sözcükler ; Metropoliten Planlama 114 (METU JFA 1988) CHARLES K.POLONYI bağlanmalı, yol ve demiryolu ulaşım daman boyunca geliştirilmelidir. Bu öneriler mevcut kaynaklarla desteklenmeli, projenin mali zemini, yasama gücü ile yaratılabilmelidir. Hükümetin geleneksel bütçe dışında birçok parasal kaynağı olduğu kesindir. Eldeki kamu arazi stoku ve kamulaştırmalarla elde edilenler, bu altyapı yatınmlan için kullanılmalı, çevrede artan taşınmaz değerlerinin kamuya dönüşünü sağlamak üzere gereken yasal önlemler alınmalıdır. Dünyanın birçok yerinde hipodrom, demiryollan, ordu kantonlan ve benzeri alanlar, kent merkezlerinin niteliklerinin geliştirilip kalkındınlmasında rezerv clarak değerlendirilmiştir. Kentiçi hızlı ulaşım, demiryolu ve otobüs güzergâhlan, temel altyapı ve rekreasyon hizmetleri için yapılacak kamu yatınmlan, konumlanna göre değerleri artacak olan taşınmazlardan yeni yasal yöntemlerle geri alınabilmiştir. Kentsel nüfus artışı ve bunu izleyen sorunlar birer saatli bomba gibidir. Bu açıdan büyüme eğilimlerini hafife alma alışkanlıklarından sıynlmak, gelecek nesiller için kaynaklan koruyarak dengeli bir kalkınma için alınacak önlemler konusunda vakit geçirilmeden eşgüdüm sağlanmalıdır. Yukanda ileri sürülen neden ve görüşlerle, "Ankara 2015" planı beğeniyle önemsenmek zorundadır.

Suggestions

İstanbul Millet Bahçesi
Peker, Ali Uzay (Hilmi Güner Mimarlık, 2020-12-01)
İstanbul, Asya ve Avrupa kıtaları arasındaki muazzam coğrafi konumuyla sağladığı jeostratejik üstünlük içinde, çağlar boyuncaekonomik ve siyasi bir merkez oldu. Ona bahşedilen bu konumun bir başka ayrıcalığı daha bulunmaktadır: İstanbul, YengeçDönencesi ve Kuzey Kutup Dairesi ortasında, Akdeniz, Karadeniz, Balkanlar ve Anadolu arasında, sıradışı bir iklim kuşağıüzerinde yer alır. Dört mevsimin yaşandığı ılıman iklimi ve verimli toprak yapısıyla İstanbul, her zaman mavi ve yeşilin bütünrenklerine sahip bir ş...
Ankara'nın Başkent Olma Süreci
Tankut, Gönül (Middle East Technical University, Faculty of Architecture, 1988)
Ankara, doğulu bir dünyadan çıkıp, akılcı bir dünyaya yönelmek istenen yönetim merkezidir. Bu kentten beklenen sadece bir simge olmak değil de, yeni dünya anlayışının tüm işlevlerini yerine getirebilecek ve ona uygun yaşam biçimini yansıtacak bir başkent olmaktır. Bu nedenle de, mevcut tarihsel ve organik gelişmeyi bünyesinde taşıyan eski Ankara'dan bağımsız olarak kurulması zorunludur. 1924 yılında benimsenen bu görüş, kentbilimsel ya da teknik bir yoruma dayanmaktan çok, siyasal bir belirlemedir. Buna uyu...
İstanbul’da Sanayinin Desantralizasyonu Ve Kentsel Ulaşıma Etkisi
Aysan, Mesture ; Demir, Orhan ; Altan, Zeynep ; Dökmeci, Vedia (Middle East Technical University, Faculty of Architecture, 1995)
Avrupa ve Asya kıtasının buluştuğu, İstanbul Boğazı'nın iki yakasında konumlanan İstanbul, sekiz milyon ile Türkiye'nin en fazla nüfusa sahip, dünyanın da sayılı büyük şehirlerindendir. 1950'li yıllara kadar doğal nüfus artışı ile gelişen kent, daha sonra ekonomik yapıdaki değişiklikler sonucunda göç olgusu ile karşı karşıya kalmış ve nüfusu büyük bir hızla artmaya başlamıştır. Kentsel merkez ve alt merkezlerde yoğunlaşan ticaret fonksiyonu, önemli karayolu bağlantıları boyunca doğrusal (linear) olarak geli...
IN SEARCH OF THE "DEFINITE REFERENCE": CATHEDRAL OF NOTREDAME DE PARIS AND GOTHIC ARCHITECTURE
Devrim Topsakal, Elif; Yoncacı Arslan, Pelin; Department of History of Architecture (2023-4-07)
In April 2019, the fire of the Notre-Dame de Paris increased the interest to the monument yet this attention is a short moment in the 860 years of history behind it. This thesis focuses on how and in what ways the Cathedral of Notre-Dame de Paris was received as a reference in architectural history, urban history, literature and conservation. The aim is to search the place where the monument stands throughout history in three contexts: an urban context, as an object of Paris and a...
Photography at Arms: “Early Republican Ankara” from Nation-building to Politics of Nostalgia
Batuman, Bülent (2008-1-1)
Ankara, gerek yeni kurulan Cumhuriyet’in gerekse modern bir ulus inşa etme projesinin önemli bir sembolü olmuştur. Başkent Ankara’nın inşası, yeni bir toplumsal yapının ve ona uygun siyasal rejimin kuruluşuna koşut olarak kavranmış, kentin yeni oluşan yapılı çevresi genç ulus-devletin kendisinin ve bu kurucu süreçteki kazanımlarının ifadelerini bulduğu bir araç olmuştur. Bu çerçevede 1930’lar Ankara’sı yeni kurulmuş bulunan Cumhuriyet’in gerek dış dünya ile gerekse kendi yurttaşlarıyla kuracağı ilişkide ken...
Citation Formats
C. K. Polonyi, “In Support of ‘Ankara 2015’,” ODTÜ Mimarlık Fakültesi Dergisi, vol. 8, no. 2, pp. 105–114, 1988, Accessed: 00, 2020. [Online]. Available: http://jfa.arch.metu.edu.tr/archive/0258-5316/1988/cilt08/sayi_2/105-114.pdf.