'Mimarlıkta İkinci Kademe Eğitimi, Kuram, Araştırma, Uygulama' Seminerinin Düşündürdükleri

Download
1977
Önür, Selahattin
ODTÜ'de 21-23 Mart 1977 günlerinde yapılan Mimarlıkta İkinci Kademe Eğitimi: Kuram, Araştırma, Uygulama başlıklı seminerde verilen bildirilerden birinden bu alıntı, içinde beliren iki noktanın gösterilmesi için alınmıştır. Biri, mimarlık eğitiminin göreli bağımsızlığı, ikincisi de, geliştirme. Mimarlık eğitimi diyerek etkileyebileceğimizi söylediğimiz bu bütünlük başka bütünlerle birlikte nasıl dahu' büyük bir bütünün içine oturmaktadır? En küçükten en büyük toplumsal dizgelere kadar farklı düzeylerdeki ortamlar arasındaki alışverişleri, etkileşimleri bulabiliriz. Bu düzeylerden herhangibirindeki usdışı/ussal bir durum bir üst düzeydeki ile anlaşılabilirlik kazanmakta, ta ki, en üst düzeydeki tüm dünya toplum dizgesine varana kadar. Alt düzeydeki ortamların denetiminden çıkmış tüm toplum dizgesinin ussallığı/usdışılığı'nın anlaşılabilirlik kazanması için başka bir üst toplumsal ortam bulunmamakta. En küçükle en büyük dizgeler arasındaki aradizgeler yalnızca kendi içlerinde değil, parça ile bütün arasında biçimlendiren ve biçimlendirilen aracılar olarak incelenmelidirler. Laing, kendi toplumunda, bu biribirine bağlı dizgelerin, alt ve üst uçlarda olanların değil, ara dizgelerin (Örneğin, hastahane, okul, fabrika, üniversite, veya endüstrinin, eğitimin bir kısmı), bazen, kendilerini birden, yapısal ve köklü nitel değişikliklere, devrimci değişimlere bırakabilmelerinden sözetmekte. Aradizgelerin bu niteliğinin toplumumuzda varlığını ve ne tür koşullarda değişime kendilerini bırakabileceklerini incelemek gerek. Alıntıda belirön ara dizgenin, mimarlık eğitiminin, göreli bağımsızlığı veya alt ve üst düzeydeki ortamları biçimlendiren yönü yanı sıra, alt düzey tarafından biçimlendirilmesinin ne yönde değişebileceği, alt ve üst ortamlarla arasındaki alış-veriş ve etkileşimleri kuramsal ve kılgısal olarak bulunabilir. Beliren ikinci nokta, geliştirme, ise buna bağlı olarak anlam ve tanım kazanır. Eğitim ortamının bir alt düzeyinde değişken eğitsel ortamlar ve bu ortamları oluşturan eğitici ve eğitilen bireyler bulunmakta. Bu bireyler olarak, usdışı (amacının olmadığını gördüğü sonuca götüren) davranışları üst düzeydeki usdışılıklarla açıklayarak 'yapacak birşey yok' demek değişik türlerde kaçışlara, edilgenliğe veya ilgi yitirmeye neden olmakta. Onun için yazının basındaki alıntı, mimar olarak yaratıcı niteliği verilen kişilerin, öncelikle onun eğitimini yaratma yönünde çaba harcamalarının boşuna olmayacağını söylemesi bakımından önemlidir. Aynı ana başlık altında yapılan seminerlerin ikincisi olan Mimarlıkta İkinci Kademe Eğitimi; Kuram, Araştırma, Uygulama seminerini de ilki gibi, eğitimin yeniden yaratılması çabasına bir katkı olarak değerlendirebiliriz, ilki, Karadeniz Teknik Üniversitesi Mimarlık Bölümü tarafından 14-17 Haziran 1976 da Trabzon'da düzenlenen seminerin başlığı Mimarlıkta İkinci Kademe Eğitimi ve Mimarlık Bilimleri idi. Bu seminerlerde varılan bir ortak görüş, seminerlerin diğer yüksek eğitim kurumlarında sürmesi yönünde. Bundan sonraki seminer İstanbul Teknik Üniversitesi'nde yapılacak. ODTÜ'de Mimarlık Bölümü'nden, ikisi dışında, Trabzon'daki seminere katılmış bir grup Öğretim üyesinin düzenledikleri seminerin amacı,eğitim kurumları, araştırmacılar ve uygulayıcılar arasında güçlü bir iletişimin kurulmasına katkıda bulunmak ve ülkedeki eğitim/araştırma/uygulama arasındaki ilişkilerin yeniden değerlendirilmesi idi. Sözü özellikle edilen güçlü iletişimin gerekçesi, ülkede mimarlık ile diğer disiplinler arasında hızla artan etkileşimin daha sağlıklı ve etken bir düzeyde gelişmesini sağlamak. Yazıda, seminer bildirilerinde ortaya çıkan konuların ve bu konularda değişik konuşmacıların söylediklerinin karşılaştırmalara olanak verebilecek bir derlemesi yapılmaktadır.

Suggestions

Law and Institutions of the European Union
Kale Lack, Başak(2014)
The objective of this course is to provide students with an analytical understanding and the distinctive characteristics of EU law and its institutions. It emphasize the sui generis character of the EU law, the development of EU's legal system within the institutions of the EU, and the overriding principles that shape the functioning of the EU legal order. Mainly the course aims to give students the perspective and the general understanding of the development of EU's legal order, its relations with regard t...
Implementation of life sciences from the perspectives of students: Creative drama as a qualitative data collection method
Taneri, Pervin Oya; Engin Demir, Cennet (2013-01-01)
The aim of this study is to examine the perceptions of students on the implementation of life sciences curriculum through using creative drama sessions. Eighty seven 2nd and 3rd grade students from an elementary school in one of the districts of Ankara participated in the study. Data were collected through employing four different creative drama methods: (a) letters, (b) drawings, (c) improvisations, and (d) still images of students. Content analysis was used to analyze the qualitative data collected in dra...
Framing Open Design through Theoretical Concepts and Practical Applications: A Systematic Literature Review
Bakırlıoğlu, Yekta; Kohtala, Cindy (2019-09-01)
This study reports on the results of a systematic literature review on 'open design' in academic fields including and beyond design and HCI. The review investigates how studies are framed as open design and open-source design (including 'open hardware'): how researchers contribute to conceptual theorizing about open design or study its practical operationalization, in do-it-yourself 'making,' manufacturing and practices in-between these domains. Most of the papers reviewed were empirical studies from divers...
Training the next generation of designers for a sustainable future: action research on the circular design internship
Bakırlıoğlu, Yekta; De Eyto, Adam (null; 2018-06-25)
This paper introduces the first internship programme in University of Limerick (UL), Ireland, which is a part of two-year collaborative action research of four subsequent internships, co-funded by the Erasmus+ Programme of the European Union. The research focuses on training novice designers for challenges and real-life complexities in addressing issues of sustainability through design. The internship aims to create the environment for interns to self-learn and experience tools and techniques for Circular D...
Generative design research for sustainability: exemplary cases for the adaptation of the EC guide tool and the ERM method
Kulaksız, Mert; Güngör Boncukçu, Itır; Oğur, Dilruba; Paksoy, İsmail Yavuz; Turhan, Senem; Doğan, Çağla (null; 2017-11-03)
This paper presents the main process of a graduate course entitled ‘Generative Design Research for Sustainability’ offered in the Department of Industrial Design at Middle East Technical University in the spring semester of 2015/2016 through exemplary design research cases conducted by the graduate students at the doctoral level. These cases focus on the adaptation of the generative tool and the method, namely Experience Chart (EC) Guide tool (Kulaksız, 2016) and Experience Reflection Modelling (ERM) method...
Citation Formats
S. Önür, “‘Mimarlıkta İkinci Kademe Eğitimi, Kuram, Araştırma, Uygulama’ Seminerinin Düşündürdükleri,” ODTÜ Mimarlık Fakültesi Dergisi, vol. 3, no. 1, pp. 141–162, 1977, Accessed: 00, 2020. [Online]. Available: http://jfa.arch.metu.edu.tr/archive/0258-5316/1977/cilt03/sayi_1/141-162.pdf.