Deneyimsiz Öğretim Tasarımcıları için Bir Elektronik Performans Destek Sisteminin Tasarlanması ve Geliştirilmesi

2013-11-07
Çağıltay, Kürşat
Uğur Erdoğmuş, Feray
Teknoloji hayatımızın birçok alanında önemli bir role sahiptir. Teknolojinin önemli bir role sahip olduğu alanlardan biri de eğitimdir. Eğitimde teknoloji öğretim ve yönetim alanlarında kullanılmaktadır. Tasarlanmış öğretim materyalleri öğrencilerin daha iyi öğrenmeleri ve eğitsel süreci desteklemek için kullanılmaktadır. Özellikle ilk ve orta öğretimde teknoloji kullanımını arttırmak için birçok kaynak bu amaçla kullanılmaktadır. Fakat eğitimde teknolojinin kullanılmasında başarı ölçütü teknolojinin gelişmişliğinden çok, teknoloji destekli eğitim materyalinin kalitesi ve uygulaması ile ilişkilidir. Eğitsel materyalin kalitesi ise bu materyalin nasıl tasarlandığına bağlıdır. Öğretim tasarımı eğitimin bir yönünü anlamak ve geliştirmek ile ilgilenen bir bilim dalıdır, o yön de öğretim sürecidir. Eğer öğretim tasarımını bir uygulama alanı olarak düşünürsek öğretim tasarımı belirli bir öğrenci grubu ve belirli bir içerik için öğrencilerde oluşturmak istediğimiz bilgi ve beceri değişikliklerini en iyi hangi öğretim metodları ile sağlayabileceğimize karar vermektir (Reigeluth, 1983). Bu bağlamda öğretim tasarımcısı yukarıdaki amaçlara ulaşmak için öğretim tasarımı modellerini kullanarak tasarımı gerçekleştiren kişidir. Öğretim tasarımı modelleri tasarlama sürecinde öğretim tasarımcılarına rehberlik eder. Bu rehberlik olmadan öğretim tasarımı gerçekleştirmek sorunludur. Çünkü öğretim tasarımı süreci eğreti tanımlanmış problemleri çözmeyi gerektirmektedir ve bir öğretim tasarımcısı tasarım sürecinde yenilikçi, dinamik ve tekrarlamalı bir bakış açısıyla bu işi yapmalıdır (Gustafson ve Branch, 2002). Sonuç olarak, deneyimli öğretim tasarımcıları, öğretim tasarımı modellerini bu eğreti tanımlanmış eğitsel probleri çözmede nasıl uygulayacağını bilen kişiler olarak tanımlanabilir. Diğer taraftan, deneyimsiz öğretim tasarımcıları, deneyimli tasarımcıların sahip olduğu öğretim tasarımı geliştirme sürecinde bir modelin nasıl uygulandığı ve tasarım sürecinde kullanılan önemli diğer konular hakkındaki örtük bilgiye sahip değiller. Fakat bu bilgi ve deneyim kaliteli teknoloji destekli öğretim tasarımları yapabilmek için gereklidir. Bu noktadan hareketle bu çalışmanın amacı öğretim tasarımı sürecinde deneyimsiz öğretim tasarımcılarını destekleyecek bir Elektronik Performans Destek Sistemi (EPDS) tasarlamak ve geliştirmektir. Bu süreçte temel bir öğretim tasarımı metodu olan ADDIE (Analiz, Tasarlama, Geliştirme, Uygulama ve Değerlendirme) modeli kullanılacaktır. Bu çalışma ayrıca eğer deneyimsiz öğretim tasarımcılarını öğretim tasarımı ve geliştirilmesi sürecinde destekleme amaçlı bir EPDS geliştirilecekse böyle bir sistemin ne gibi anahtar öğelere sahip olması gerektiğini de ortaya çıkarmayı amaçlamaktadır. Bu çalışmanın cevaplamayı amaçladığı araştırma soruları “(1) Deneyimsiz öğretim tasarımcılarını öğretim tasarımı ve geliştirilmesi sürecinde destekleyen bir EPDS’ nin sahip olması gereken anahtar öğeler nelerdir?” ve “(2) Deneyimsiz öğretim tasarımcıları geliştirilen EPDS’nin öğretim sistemleri tasarım ve geliştirme sürecindeki katkılarını nasıl görmektedirler?” dir. Bu çalışmanın bulguları öncelikle alanyazına deneyimsiz öğretim tasarımcıları için bir EPDS nin nasıl geliştirileceği konusunda prensipler sunacaktır. Ayrıca bu araştırmanın doğası gereği, deneyimsiz öğretim tasarımcıları için bilimsel verilere dayanan bir çevrimiçi EPDS yazılımı geliştirilecektir. Ek olarak bu sistemin nasıl geliştirildiğine dair detaylı bir rapor sunulacaktır. Ayrıca, bu sistem deneyimsiz öğretim tasarımcıları tarafından bir öğretim tasarımı geliştirme sürecinde denenecek ve destek sisteminin etkisi hakkında alanyazına katkıda bulunulacaktır. Özet olarak, bu çalışmanın uygulama ve alanyazın açısından iki önemli katkısı olacaktır: bilimsel veriler doğrultusunda deneyimsiz öğretim tasarımcıları için bir elektronik performans destek sistemi uygulaması ve böyle bir sistemin nasıl geliştirildiği ve deneyimsiz öğretim tasarımcılarının bu sistem hakkındaki görüşleri hakkında araştırma sonuçlarının sunulması.

Suggestions

Suriyeli Mülteci Öğrencilerin Türkiye’de Yükseköğretime Erişimi ve Yükseköğretim Düzeyindeki Deneyimleri
Kondakçı, Yaşar; Kaya Kaşıkcı, Sevgi; Keleş, Elif(2018-12-31)
Göçmen ve mültecilerin eğitim deneyimleri sosyal bilimlerin değişik alanlarında geniş bir şekilde çalışılmış olmasına rağmen yükseköğretim düzeyinde konu nispeten daha az çalışılmıştır. Yükseköğretim düzeyinde, mülteciler eğitim yaşamlarının önemli bir kısmını başka bir ülkede geçirdiklerinden, geldikleri ülkelerin eğitim sistemine erişimleri, hakim uygulamalara alışmaları ve yeni sistemde bir başarı yakalamaları zorlu olmaktadır. Bu çalışma göçmen, sığınmacı ve mültecilerin yükseköğrenime erişimleri ve yük...
Entegre Edilmiş Fen ve Matematik Öğretiminin Hazırlama ve Uygulama Süreçlerinin İncelenmesi
Haser, Çiğdem; Yeniterzi, Betül(2014-12-31)
İlköğretim fen ve matematik programları incelendiğinde, her iki programında öğrencilere kazandırılması gerektiğini vurgulayan ortak kazanımlar ve fen ve matematiğin ilişkilendirilebileceği konular olduğu görülmektedir. Bu durum fen ve matematik arasında ilişki kurmanın önemini göstermektedir. Alan yazınında öğrencilerin hem matematikte hem de fende başarılı olabilmelerinin bu iki disiplinin entegre edilmesiyle sağlanabileceğine yönelik bulgular bulunmaktadır. Fen matematik entegrasyonunun öğrenci başarısına...
Geleneksel ve Alternatif Öğretmen Yetiştirme Programları Bağlamında Öğretmen Yeterlikleri Üzerine Bir İnceleme
Seferoğlu, Gölge; Taner, Gülden(2016-12-31)
Bu çalışmanın amacı MEB okullarında çalışan öğretmenlerin mesleki niteliklerini incelemektir. Çalışmanın odak grubunu, MEB okullarında en çok üç yıldır görev yapan eğitim fakültesi mezunları ile alternatif yollardan mesleğe başlayan öğretmenler oluşturacaktır. Mesleki yeterlik tanımları ışığında, MEB bünyesinde görevli öğretmenlerden kendilerini bir öğretmen olarak çeşitli açılardan değerlendirmeleri, eğitim geçmişlerinin etkinliği ve aldıkları eğitimin mesleki başarıları üzerindeki rolü hakkında yorum yapm...
Araştırma Görevlilerine Yönelik Etkili Öğretim Programı Geliştirilmesi
Çapa Aydın, Yeşim; Çağ, Pınar; Barutçu Yıldırım, Kadriye Funda; Eret, Esra; Güneri, Oya(2017-12-31)
Üniversitemizde, öğretim ortamının zenginleştirilmesi ve geliştirilmesi için öğretim üyelerimize ve öğrencilerimize yönelik pek çok hizmet sunulurken, bu konuda araştırma görevlilerimizi destekleyen belirgin ve yapılandırılmış bir hizmet sunulmamaktadır. Bu projenin amacı, öğretim faaliyetlerinde görev alan araştırma görevlilerine yönelik etkili öğretim programının geliştirilmesi ve bu konuda çevrim içi ve basılı kaynakların oluşturulmasıdır. Proje, ODTÜ Öğrenme ve Öğretmeyi Geliştirme Uygulama ve Araştırma...
Bilim Merkezleri’nde Sergilenen Deney Aletleri ile Öğrencilerin Kavram Yanılgılarının Tespit Edilmesi ve Giderilmesi
Tahancalıo, Semra; Huvaj Sarıhan, Nejan; Şentürk, Eray(2014-12-31)
Bilimsel ve teknolojik gelişmeler fen eğitiminin tüm uluslar için ne kadar önemli olduğunu günden güne ortaya koymaktadır. Bununla birlikte bir çok ilköğretim ve lise öğrencisi fen derslerinin sıkıcı, öğrenilmesi zor ve pratik olmadığını düşünmektedir (Barbmy, Kind ve Jones, 2008; Lyons, 2006). Pedretti 2004’te yayımlanan araştırma raporunda bu duruma şaşırmamamız gerektiğini, çünkü fen derslerinin ezberlenilmesi gereken, günlük hayatla ilişkisi kurulmayan bilgiler yığını şeklinde verildiğini ortaya koymuşt...
Citation Formats
K. Çağıltay and F. Uğur Erdoğmuş, “Deneyimsiz Öğretim Tasarımcıları için Bir Elektronik Performans Destek Sisteminin Tasarlanması ve Geliştirilmesi,” 2013. Accessed: 00, 2020. [Online]. Available: https://hdl.handle.net/11511/59732.