Show/Hide Menu
Hide/Show Apps
Logout
Türkçe
Türkçe
Search
Search
Login
Login
OpenMETU
OpenMETU
About
About
Open Science Policy
Open Science Policy
Open Access Guideline
Open Access Guideline
Postgraduate Thesis Guideline
Postgraduate Thesis Guideline
Communities & Collections
Communities & Collections
Help
Help
Frequently Asked Questions
Frequently Asked Questions
Guides
Guides
Thesis submission
Thesis submission
MS without thesis term project submission
MS without thesis term project submission
Publication submission with DOI
Publication submission with DOI
Publication submission
Publication submission
Supporting Information
Supporting Information
General Information
General Information
Copyright, Embargo and License
Copyright, Embargo and License
Contact us
Contact us
Mill’in Reşitlik Ölçütü: Eleştirel Düşünme ve Yargıya Varma Gücü
Date
2018-12-01
Author
Özdağ, Cenk
Demir, Mehmet Hilmi
Metadata
Show full item record
Item Usage Stats
267
views
0
downloads
Cite This
Bu çalışmada, John Stuart Mill'in On Liberty adlı eseri incelenerek bireyin özgürlüğü, özel olarak düşünce ve ifade özgürlüğü için Mill'in önerdiği, insanın yetilerinin olgunlaşmış olması koşuluna odaklanılmaktadır. Eleştirel düşünebilme becerisinin gelişkinliğinin, yetilerin olgunlaşmış olmasının bir ölçütü [belki de tek ölçütü] olduğu ileri sürülmektedir. Dahası, bireyin özgürlüğünün korunabilmesi ve zarar ilkesi ihlal edilmeden özgürlüklerin kullanılabilmesi için gerekli erdemleri saptayarak, bunların eleştirel düşünmeye dayalı özgür fikir tartışmasında da gerekli olan erdemler olduğu gösterilmektedir. Yargıya varma gücünün varlığının ve bu gücün eşit ve özgür bir tartışma ortamındaki kullanımı olan eleştirel düşünmenin hem bir reşitlik ölçütü hem de reşit olmanın bir gereği olduğu, Mill'in düşüncesinin doğrudan ve dolaylı bir sonucu olarak öne sürülmektedir. Yargıya varma gücünün kişide bir beceri olarak bulunmasının yanı sıra Mill'in de belirttiği üzere bu becerinin kullanılabilmesi için özgürlük ilkesinin işleyebileceği bir ortam bulunmalıdır. Bu ortamın ayırt edici özelliğinin eşit ve özgür tartışmanın varlığı olmasından hareketle, bu çalışmada, böyle bir tartışma için gerekli toplumsal ve bireysel koşulların üzerinde durulmaktadır. Dolayısıyla, reşitlik ölçütü olarak yargıya varma gücünün, bu kudretin kullanım koşullarının, bu gücün özel bir biçimi olarak eleştirel düşünmenin ve eleştirel düşünmenin gerektirdiği ve beraberinde getirdiği erdemlerin birbirleriyle yakından ilişkili ve birbirlerinden ayrılmaz oldukları tezi işlenmektedir. Anahtar Sözcükler: eleştirel düşünme, reşit olma, yargıya varma gücü, düşünce ve ifade özgürlüğü.
Subject Keywords
Philosophy
,
Political philosophy
,
Philosophy of education
,
John Stuart Mill
,
Felsefe
,
Eğitim felsefesi
,
Siyaset felsefesi
URI
https://hdl.handle.net/11511/71200
Journal
T.C. Maltep Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Dergisi
Collections
Department of Philosophy, Article
Suggestions
OpenMETU
Core
Soma'da güvenlik kuralları aracılığıyla güvenliksiz üretimin kurumsal muhafazası
Topal, Çağrı (2021-09-04)
Kurumsal muhafaza işine ilişkin çalışmalar, kuralların ve normların kurumsal işleyişe tutarlı bir kavramsal çerçeve sağladığını ve kavramsal çerçeveyle işleyiş arasında bir uyum olduğunu göstermektedir. Var olan çalışmalar uyumun olmadığı durumlarda kurumsal muhafazanın nasıl mümkün olduğu sorusuna doyurucu bir yanıt sunmamaktadır. Geçmiş çalışmalarda yeterince değinilmeyen aynı soruya yanıt arayan ve nitel yöntemlerin kullanıldığı bu çalışmada, Soma Maden Faciası bağlamında amirler ve madenciler arasındaki...
İlköğretim Öğrencilerinin ve Öğretmen Adaylarının Sürdürebilirlik Bilincinin İncelenmesi
Öztekin, Ceren; Şen, Mehmet(2017-12-31)
Bu çalışma, ilköğretim öğrencilerinin ve fen bilgisi öğretmen adaylarının sürdürülebilirliğin üç bileşeni (çevresel, sosyal, ekonomik) ve bu bileşenlerin etkileşimi hakkındaki bilgi ve farkındalık düzeyi ile sürdürebilir kalkınma hakkında ne kadar bilinçli, bilgili olduklarını, tutumlarını ve davranışlarını ortaya çıkarmak üzere planlanmıştır. İki aşamadan oluşan çalışmada öncelikle eğitim alanında sıkça kullanılan çizim tekniğinden faydalanılarak ilköğretim öğrencileri ve fen bilgisi öğretmen adaylarına, s...
Self-esteem and stressful life events of university
Emil, Serap; Demir, Ayhan Gürbüz; Department of Educational Sciences (2003)
This study examined the frequency of university students with self-esteem level at first. Moreover, the difference between male and female and the difference between achiever and non-achiever students were examined with respect to self-esteem. Also the relationship between self-esteem score of university students and stressful life events was examined. Three hundred thirty one university students from different grades and departments of Middle East Technical University have been participated in this study. ...
Applying Machiavellian Discourses to Russian Hybrid Warfare
Yaman, Fuat; Kuşçu Bonnenfant, Işık; Department of Eurasian Studies (2022-3)
This thesis aims to analyze the underlying necessitates related to the implementation of the hybrid warfare concept by the Russian Federation within the conceptual framework of Machiavellian political philosophy that prerequisites well-being of the state above all the idealist considerations, thereby requiring the statesman to adapt to whatever changing circumstances necessitate. This thesis claims that certain political and military events that the Russian Federation has witnessed in the near history, such...
Adalet, Toplumsal Tabakalar ve Hareketlilik üzerine bir Araştırma
Turan, Şeref Halil(2018-12-31)
Dünyada ve ülkemizde eğitim, gelir dağılımı ve tüketim olanakları açısından adalet felsefe ve sosyal bilimler için her zaman önemini koruyan bir konudur. Toplumsal tabakalaşma ve hareketlilik (social mobility), “adalet” tartışmalarının kapsamında düşünüldüğünde, başlangıcından bu yana felsefenin gündeminin başlıca konularından biridir. Projenin amacı, Türkiye’de toplumsal tabakalar ve hareketlilik görüngülerini, felsefe ve sosyal bilimler çerçevelerinden kuramsal ve görgül (ampirik) yöntemlerle irdelemek v...
Citation Formats
IEEE
ACM
APA
CHICAGO
MLA
BibTeX
C. Özdağ and M. H. Demir, “Mill’in Reşitlik Ölçütü: Eleştirel Düşünme ve Yargıya Varma Gücü,”
T.C. Maltep Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Dergisi
, pp. 79–112, 2018, Accessed: 00, 2021. [Online]. Available: https://hdl.handle.net/11511/71200.