Tümleşik Modüler Motor Sürücü Sistemi Tasarımı

2018-09-01
Uğur, Mesut
Keysan, Ozan
Bu çalışmada, bir Tümleşik Modüler Motor Sürücü (TMMS) sistemi tasarımı gerçekleştirilmiştir. TMMS sistemi için modüler bir kesirli oluklu, konsantre sargılı (FSCW), sabit mıknatıslı senkron motor (PMSM) ile birlikte Galyum Nitrat (GaN) teknolojisine dayalı modüler motor sürücü güç katı tasarımı yapılmıştır. Konvansiyonel sistemlere göre %2’lik verim artışı sağlanmıştır. Tümleşik motor sürücü sistemine uygun DA bara kondansatör seçimi gerçekleştirilmiştir. Interleaving tekniği kullanılarak kondansatör boyutu, sığa ve akım gereksinimi yaklaşık yarı yarıya azaltılmıştır. Tasarlanan sistemin başarımı, MATLAB/Simulink ortamında yapılan benzetim çalışmaları ile elde edilmiştir. TMMS sistemi ile konvansiyonel sistemlerde mümkün olmayan 15 kW/lt’nin üzerinde güç yoğunluğuna ulaşılmıştır.
Fırat Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi

Suggestions

Tümleşik Modüler Motor Sürücü Sistemi Tasarımı
Uğur, Mesut; Keysan, Ozan (null; 2017-10-25)
Bu çalışmada, bir Tümleşik Modüler Motor Sürücü (TMMS) sistemi tasarımı gerçekleştirilmiştir. TMMS sistemi için modüler bir kesirli oluklu, konsantre sargılı (FSCW), sabit mıknatıslı senkron motor (PMSM) ile birlikte Galyum Nitrat (GaN) teknolojisine dayalı modüler motor sürücü güç katı tasarımı yapılmıştır. Konvansiyonel sistemlere göre %2’lik verim artışı sağlanmıştır. Tümleşik motor sürücü sistemine uygun DA bara kondansatör seçimi gerçekleştirilmiştir. Interleaving tekniği kullanılarak kondansatör boyut...
Design of a GaN Based Integrated Modular Motor Drive
Uğur, Mesut; Keysan, Ozan (2018-10-25)
In this study, design procedure of an Integrated Modular Motor Drive (IMMD) is presented focusing on high power density. The design is based on a permanent magnet synchronous motor (PMSM) and GaN FETs. Fractional slot concentrated windings are used on the stator. Slot/pole combination and winding configuration is selected based on having low cogging torque and high winding factor. An extended motor drive inverter topology is proposed where 2-level voltage source inverters are connected both in series and pa...
Multi-physics design optimisation of a GaN-based integrated modular motor drive system
UĞUR, MESUT; Keysan, Ozan (2019-06-01)
Here, a multi-physics approach is presented for the design optimisation of an integrated modular motor drive (IMMD). The system is composed of a modular permanent magnet synchronous motor (PMSM) and a GaN-based modular motor drive power stage. The multi-physics model includes motor drive inverters and DC-link capacitor bank (electrical model), stator windings and rotor magnets (electromagnetic model), heat sink (thermal model), and a geometrical model. The main purpose of the design optimisation is to obtai...
Comparison of Inverter Topologies Suited for Integrated Modular Motor Drive Applications
Ugur, Mesut; Sarac, Hakan; Keysan, Ozan (2018-08-30)
In this paper, various inverter topologies are compared for integrated modular motor drive (IMMD) applications. Two-level voltage source inverter (2L-VSI), three level voltage source inverter (3L-VSI) and series/parallel combinations of these topologies with system level modularity are compared in terms of voltage and current harmonic spectrum, passive component sizes and motor drive efficiency. New generation wide band-gap GaN power semiconductor devices are utilized in modular topologies and they are comp...
The Design, control and performance performance analysis of AC motor drives with front end diode rectifier utilizing low capacitance DC bus capacitor and comparison with conventional drives
Aban, Vahap Volkan; Hava, Ahmet Masum; Department of Electrical and Electronics Engineering (2012)
In this thesis the design, control, stability, input power quality, and motor drive performance of ac motor drives with front end three phase diode rectifiers utilizing low capacitance dc bus capacitor are investigated. Detailed computer simulations of conventional motor drives with diode rectifier front end utilizing high capacitance dc bus capacitor and the drives with low capacitance dc bus capacitor are conducted and the performances are compared. Performance evaluation of various active control methods...
Citation Formats
M. Uğur and O. Keysan, “Tümleşik Modüler Motor Sürücü Sistemi Tasarımı,” Fırat Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi, pp. 75–83, 2018, Accessed: 00, 2021. [Online]. Available: http://dergipark.gov.tr/fumbd/issue/39229/461963.