Büyük Oranda Şekil Değiştirebilen Kanat Yüzeylerinin Aerodinamik Yükler Altında Davranışları

2013-11-29
Arslan, Pınar
Uğur, Kalkan
Yosheph, Yang
Özgen, Serkan
Şahin, Melin
Gürses, Ercan
Yaman, Yavuz
In this study, a morphing wing’s structural properties are examined under the aerodynamic loads. This study is conducted within the scope of the 7th Framework Programme of the European Comission project ‘CHANGE, Combined morpHing Assesment software usiNG flight Envelope data and mission based morphing prototype wing development’ (CHANGE, 2012). For the Computational Fluid Dynamics (CFD) analysis ANSYS Fluent® 14.0 is used as a package program. For the Structural analysis, ANSYS Static Structural® 14.0 package program is used. The wing skin characteristics were obtained by ignoring the effects of the wing internal structure. During the study different skin thicknesses were also considered.
UHAT2013, II. Ulusal Havacılık Teknolojisi ve Uygulamaları Kongresi (29 - 30 Kasım 2013)

Suggestions

Büyük Oranda Şekil Değiştirebilen Kanat Yüzeylerinin Aerodinamik Yükler Altındaki Davranışları
Arslan, Pınar; Kalkan, Uğur; Tıraş, Harun; Tunçöz, İlhan Ozan; Yang, Yosheph; Gürses, Ercan; Şahin, Melin; Özgen, Serkan; Yaman, Yavuz (2013-11-30)
In this study, a morphing wing’s structural properties are examined under the aerodynamic loads. This study is conducted within the scope of the 7th Framework Programme of the European Comission project ‘CHANGE, Combined morpHing Assesment software usiNG flight Envelope data and mission based morphing prototype wing development’ (CHANGE, 2012). For the Computational Fluid Dynamics (CFD) analysis ANSYS Fluent® 14.0 is used as a package program. For the Structural analysis, ANSYS Static Structural® 14.0 packa...
Büyük Oranda Şekil Değiştirebilen Kanatların Aerodinamik ve Yapısal Tasarımı
Ünlüsoy, Levent; Körpe, Durmuş Sinan; Şahin, Melin; Özgen, Serkan; Yaman, Yavuz (2012-06-20)
Bu çalışmada, son yıllarda göreve uyumlu havacılık yapıları ve malzemelerinin üretim teknolojilerindeki gelişmelerle ortaya çıkan ve uçakların havadayken farklı görev evrelerinde (dalış, tırmanma, düz uçuş, dönüş, bekleme, vb.) en iyi performansı verebilecek şekilde uçabilmesini sağlayabilecek, büyük oranda şekil değiştirebilen (fully morphing) kanatların aerodinamik ve yapısal tasarım süreci ve en iyileştirilmesi üzerine izlenen yol anlatılmıştır.
Büyük Oranda Şekil Değiştirebilen Kontrol Yüzeylerinin Yapısal Özelliklerinin Değerlendirilmesi
Harun, Tıraş; İlhan Ozan, Tunçöz; Gürses, Ercan; Şahin, Melin; Özgen, Serkan; Yaman, Yavuz (null; 2013-11-29)
In this work the excitation forces, which are necessary for the required displacements of morphing control surfaces of an UAV, are studied. The work has been conducted within the context of an EU FP7 project ‘CHANGE, Combined morpHing Assessment software usiNG flight Envelope data and mission based morphing prototype wing development’ (CHANGE, 2012). The possible control surfaces of the wing were generated using CATIA V5-6R2012 software. Finite element analysis of the control surfaces was conducted by ANSYS...
Büyük Oranda Şekil Değiştirebilen Bir Hibrid Firar Kenarı Kontrol Yüzeyinin Tasarımı ve Analizleri
İlhan Ozan, Tunçöz; Yosheph, Yang; Gürses, Ercan; Şahin, Melin; Özgen, Serkan; Yaman, Yavuz (2015-10-23)
It is envisioned that the fully morphing wings and/ or control surfaces, as they can increase the aerodynamic efficiency of the airplanes in every phases of the flight, could play significant role in the reduction of pollution in environment and also make airplanes always fuel efficient. In this study, the design and analyses of a fully morphing trailing edge control surface, which is developed within the scope of CHANGE Project, are presented. The Project was a 7th Framework Programme Project of European C...
Hibrit Bir Kontrol Yüzeyinin Hesaplamalı Akışkanlar Dinamiği Destekli Yapısal Analizi
Arslan, Pınar; Uğur, Kalkan; Harun, Tıraş; İlhan Ozan, Tunçöz; Yosheph, Yang; Özgen, Serkan; Gürses, Ercan; Şahin, Melin; Yaman, Yavuz (2015-06-14)
Bu çalışmada kanatları büyük oranda şekil değiştirebilen bir insansız hava aracının hibrit tasarımlıfirar kenarı kontrol yüzeyi incelenecektir. Hibrit kontrol yüzeyi kompozit bir malzeme ve büyük oranda şekil değiştirebilen diğer bir malzeme kullanılarak oluşturulmuştur. Kontrol yüzeylerinin hareketi servo motorlardan gelen kuvvetlerle sağlanmaktadır. Kontrol yüzeyinin profili önce NACA 6510 olacak, daha sonra NACA 3510 ve NACA 2510 profillerine dönüştürülerek şekil değiştirmesi sağlanacaktır. Hibrit firar...
Citation Formats
P. Arslan et al., “Büyük Oranda Şekil Değiştirebilen Kanat Yüzeylerinin Aerodinamik Yükler Altında Davranışları,” presented at the UHAT2013, II. Ulusal Havacılık Teknolojisi ve Uygulamaları Kongresi (29 - 30 Kasım 2013), İzmir, Türkiye, 2013, Accessed: 00, 2021. [Online]. Available: https://hdl.handle.net/11511/73403.