ODTÜ öğrencilerinde yardım arama davranışıThe help-seeking behaviors of METU students

2005-01-01
Koydemir, Selda
Demir, Ayhan Gürbüz
Bu çalışmada amaç, üniversite öğrencilerinin yardım arama davranışını incelemek ve öğrencilerin hangi sorunlar için kim ya da kimlerden yardım aradığını araştırmaktır. Bu çalışmaya Orta Doğu Teknik Üniversitesi Eğitim Fakültesi’nden rasgele seçilmiş olan 133 (79 kız, 54 erkek) öğrenci katılmıştır. Öğrencilerin farklı problem alanları için hangi kaynak ya da kaynaklardan yardım aradıklarını belirlemek amacıyla araştırmacılar tarafından geliştirilen bir ölçme formu kullanılmıştır. Formu oluşturmak için ilgili literatürden yararlanılarak çeşitli problem alanları belirlenmiştir. Bu alanlar belirginleştirilerek maddeler haline getirilmiş; her bir madde için profesyonel (doktor, öğretim elemanı, psikolojik danışman) ya da resmi olmayan (arkadaş, aile, akraba) çeşitli yardım kaynakları belirlenmiştir. Oluşturulan taslak form uzman kanısına sunulmuş ve önerilen değişiklikler yapılarak form son haline getirilmiştir. Uygulama sonrasında her bir madde için seçilen yardım kaynaklarının frekansları ve yüzdeleri hesaplanmıştır. Sonuçlar, katılımcıların, farklı problem alanları için farklı kaynaklardan yardım aradıklarını göstermektedir. Akademik sorunlar ve meslek/gelecekle ilgili sorunlar için akademik danışman ve arkadaş sıklıkla düşünülen kaynaktır. Aile ile ilgili sorunlarda arkadaştan yardım arama ve sorunu kendi kendine çözme en çok tercih edilen yardım seçenekleridir. Kişisel problemlerde öğrencilerin sorunu en çok kendi kendilerine ya da arkadaş yardımı ile çözmeyi seçtiğini görülmüştür. Utangaçlık ve karamsarlık gibi daha ciddi kişisel sorunlarda ise danışmandan yardım arama eğilimi artmaktadır. Sosyal problemlerde sorunu kendi kendine çözmeye çalışma durumu oldukça belirginken, ekonomik problemler için en çok tercih edilen kaynaklar sırasıyla kendileri, babaları ve kardeşleridir. Sağlık sorunlarında doktor en çok aranacak kaynak olurken cinsel problemlerde psikolojik danışmandan yardım arama oranının düşük olduğu görülmüştür.
Marmara Universitesi Ataturk Egitim Fakultesi Egitim Bilimleri Dergisi

Suggestions

Investigating intentions to seek psychological help from professionals in Köklük Village, Ordu: A mixed method study
Güneş Çakmak, Semanur; Canel Çınarbaş, Deniz; Department of Psychology (2020-9)
The purpose of the current thesis was to investigate whether having psychological problems, attitude, stigma towards seeking psychological help and demographic variables predict intention to seek professional psychological help. A mixed-method design was employed to achieve this aim, and a quantitative and qualitative studies were performed, respectively. In the quantitative study, data were collected from 117 citizens of Köklük village, Ordu. Multiple linear regression and mediation analysis were used to u...
Psikolojik Danışma Öz Yeterlik Ölçeği Türkçe Formu'nun Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması
Pamukçu, Burcu; Demir, Ayhan Gürbüz (2013-01-01)
Bu çalışmanın amacı Psikolojik Danışma Öz-Yeterlik Ölçeği Türkçe Formu’nun (PDÖÖ) geçerlik ve güvenirliğini test etmektir. Araştırmanın çalışma grubunu değişik illerde bulunan on bir üniversitenin Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık lisans programı dördüncü sınıfında eğitim görmekte olan 470 psikolojik danışman adayı oluşturmuştur. Ölçeğin yapı geçerliği kapsamında yapılan doğrulayıcı faktör analizi sonuçları, ölçeğin Türkçe formunun orijinalinde olduğu gibi üç faktörlü bir yapıya sahip olduğunu ortaya koym...
A descriptive study on learninig styles preferences of the engineering students at METU
Arslan, Berna; Aksu, Meral; Department of Educational Sciences (2003)
The purpose of the study is to find out preferred learning styles of the engineering students at METU. It is also aimed to search whether learning style preferences differ according to sex and department variables. Additionally the study tried to find out if engineering students' CGPA (Cumulative Grade Point Average) differ according to their learning style preferences. The instrument, Index of Learning Style (ILS), which was developed especially for engineering students, was administrated to 400 engineerin...
Shame-proneness vs guilt-proneness and their relationship to attributional styles, coping strategies and depressive symptom levels of university students
İnandılar Topaç, Hicran; Gençöz, Faruk; Department of Psychology (2010)
The purpose of the present study is to investigate the link between shame-proneness, guilt-proneness, attributional styles, and coping strategies, and then to determine which of these variables are significantly related to depressive symptomatology in the sample of Turkish undergraduates. Moreover, the association between shame-proneness, guilt-proneness and depressive symptomatology through attributional styles and coping strategies is examined. Four hundred undergraduates from different universities compl...
Current use of instructional technology by METU faculty : barriers and enablers
Arslan, Okan; Yıldırım, İbrahim Soner; Department of Computer Education and Instructional Technology (2012)
The purpose of this study is to explore the barriers and enablers of current use of instructional technology by METU academic staff. The main focus was to find out the barriers and enablers and their components which are technology use patterns, perceived advantages of using technology, preferred methods of learning technology and receiving support, factors affecting the use of instructional technology in teaching and learning process, factors affecting the use of technology decision, obstacles in use of te...
Citation Formats
S. Koydemir and A. G. Demir, “ODTÜ öğrencilerinde yardım arama davranışıThe help-seeking behaviors of METU students,” Marmara Universitesi Ataturk Egitim Fakultesi Egitim Bilimleri Dergisi, pp. 211–218, 2005, Accessed: 00, 2021. [Online]. Available: https://hdl.handle.net/11511/74655.