Özelleştirme Mağduruyuz”: 4-Cli Tekel İşçilerinin Mücadeleleri

2017-11-29
Bu çalışmanın amacı, AKP hükümetinin özelleştirme sürecinde güvencesizliğe mahkum ettiği Tekel işçilerinin, 4-C’li olmaya karşı 2009-2010 kışındaki direnişlerinden yola çıkarak, ekonomik ve sosyal güvenceden yoksun olan emeğin yeniden üretimini sınıf temelli bir perspektiften yeniden düşünmektir. Direnişe katılan yaklaşık 120 Tekel işçisi ile 2012-2013 yıllarında yapılan saha çalışmasının bulguları kullanılarak, kendilerini “özelleştirme mağduru” olarak tanımlayan söz konusu bireylerin, direniş sürecinde edindikleri farkındalığın sınıf mücadelesi pratikleri açısından bir değerlendirilmesi yapılacaktır. Bu bağlamda, A. Gramsci’nin kolektif irade oluşumu kavramlaştırmasından yararlanarak, mücadele pratiklerinin farklı “halleri” üzerinde durulacaktır. Aynı zamanda, AKP iktidarının emeği siyasal mücadele dışında tutma stratejisi olarak 4-C uygulamasının yol açtığı mağduriyetlerin toplumsal ve ekonomik sonuçları irdelenecektir.
15. Ulusal Sosyal Bilimler Kongresi, (29 Kasım - 01 Aralık 2017)

Suggestions

The politics and geography of urban security services provided by private security companies: the case of Ankara, Turkey
Tezcan, Ayhan Melih; Ersoy, Melih; Department of Urban Policy Planning and Local Governments (2023-4-6)
Today, the state continues to be defined as a form of social relationship, organized in the form of a nation-state, and continuing its dual functionality in terms of production and reproduction of capitalist social relations, through the sphere of sovereignty (spatial) and the monopoly of legitimate violence (functional). The transformation process of security production as a part of the commercialization and marketization of certain public services (especially health and education) has been critical in the...
Özel Bir Okuldaki Öğrencilerin Vatandaşlık Bilgileri ve Vatandaşlık Kavramlarına Ait Algıları: Karşılaştırmalı Uluslararası Bir Bakış
Akar, Hanife (2016-12-01)
Bu çalışmada, ortaokul öğrencilerinin vatandaşlık bilgisi ile demokrasi ve vatandaşlığa yönelik tutumları ile ilgili betimsel bir çerçeve oluşturulmak istenmiştir. Bu bağlamda, Ankara ilinde özel bir okuldaki öğrencilerin kavramsal bilgileri ve tutumları bir durum olarak incelenerek uluslararası karşılaştırmalı bir bakış oluşturulmaya çalışılmıştır. Çalışmada IEA 1999 öğrenci anketi uyarlanarak 196 katılımcıdan veri toplanmıştır. Genel olarak, ortaokula giden Türk öğrencilerinin yasaların işlevlerini, serbe...
The vulnerabilities and resilience strategies of gifted students in the face of bullying
Aslan, Halil; Erdur Baker, Özgür; Department of Educational Sciences (2023-3)
The purpose of this study was to explore resilience and vulnerabilities of gifted students in the face of bullying. For this purpose, qualitative methodology was preferred. The data of the study were gathered via semi-structured interviews with 13 gifted students (10 females and 3 males). The gifted students were interviewed separately, and the transcribed data were analyzed by using thematic analysis method. The codes and themes that emerged from the data were shaped regarding the research questions a...
Surveillance culture and citizen participation in policing through television: A case study on Müge Anlı ile Tatlı Sert
Mete, Alım Irmak; Topal, Çağatay; Department of Social Policy (2021-9)
The aim of this thesis was to illustrate the ways in which surveillance culture is utilized by Turkish crime-based reality TV programming in order to assure a surveillant form of citizen participation in policing, with a specific focus on the dynamics of the processes and their possible reflections on viewers’ everyday lives. For this purpose, Müge Anlı ile Tatlı Sert was chosen for its steady success in ratings and mobilization of its audiences, and from the show, the 13-episode case of Atalay Filiz was se...
Özdüzenleyici öğrenme stratejileri ölçeğinin ÖÖSÖ geliştirilmesi ve geçerlik analizi
Kadıoğlu, Cansel; Kondakçı, Esen; Çapa Aydın, Yeşim (2011-01-01)
The purpose of this study was to develop a scale assessing high school students’use of self- regulatory strategies while studying.In the pilot study,the scale was administeredto 422 students. Eight factors were obtained through explanatory factor analysis: namely, motivation regulation, effort regulation, planning, attention focusing, summary strategy, highlighting strategy, using additional resources, and self-instruction. In the validation study, the 29-item final version of the scale was administered to...
Citation Formats
A. Topal Yılmaz, “Özelleştirme Mağduruyuz”: 4-Cli Tekel İşçilerinin Mücadeleleri,” presented at the 15. Ulusal Sosyal Bilimler Kongresi, (29 Kasım - 01 Aralık 2017), ODTÜ Kültür ve Kongre Merkezi, Ankara, Türkiye, 2017, Accessed: 00, 2021. [Online]. Available: https://hdl.handle.net/11511/75706.