Show/Hide Menu
Hide/Show Apps
Logout
Türkçe
Türkçe
Search
Search
Login
Login
OpenMETU
OpenMETU
About
About
Open Science Policy
Open Science Policy
Open Access Guideline
Open Access Guideline
Postgraduate Thesis Guideline
Postgraduate Thesis Guideline
Communities & Collections
Communities & Collections
Help
Help
Frequently Asked Questions
Frequently Asked Questions
Guides
Guides
Thesis submission
Thesis submission
MS without thesis term project submission
MS without thesis term project submission
Publication submission with DOI
Publication submission with DOI
Publication submission
Publication submission
Supporting Information
Supporting Information
General Information
General Information
Copyright, Embargo and License
Copyright, Embargo and License
Contact us
Contact us
Lise öğrencilerinin epistemolojik inançları
Date
2013-01-01
Author
Aydemir, Nurdane
Aydemir, Murat
Boz, Yezdan
Metadata
Show full item record
Item Usage Stats
165
views
0
downloads
Cite This
Problem Durumu: Bu çalışma 9. ve 11. sınıf lise öğrencilerinin epistemolojik inançlarının belirlenmesi ve bu inançların sınıf düzeylerine ve cinsiyete göre nasıl değiştiğinin araştırılması amacıyla yapılmıştır. Yöntem: Çalışmaya 356 (9. sınıf 193 ve 11.sınıf 163) lise öğrencisi katılmıştır. Veri toplama aracı olarak Epistemolojik İnançlar Anketi kullanılmıştır. Bulgular: Veriler iki yönlü Çok Değişkenli Varyans Analizi yardımıyla çözümlenmiştir. Bu analiz sonucu yılın bilginin gerekçelendirilmesi, bilginin kaynağı ve değişmezliği ve bilginin gelişimi alt boyutlarında anlamlı bir etkisinin olduğu bulunmuştur. Ayrıca, cinsiyet bakımından öğrencilerin bilginin gerekçelendirilmesi ile ilgili inançlarında kızlar lehine anlamlı bir etkisi tespit edilmiştir.
Subject Keywords
Epistemolojik inançlar
,
Lise öğrencileri
,
Cinsiyet
,
Epistemological beliefs
,
High school students
,
Gender
URI
https://hdl.handle.net/11511/78207
https://dergipark.org.tr/tr/pub/kefdergi
Journal
Kastamonu Eğitim Dergisi
Collections
Department of Mathematics and Science Education, Article
Suggestions
OpenMETU
Core
Türkiye’deki 4, 6 ve 8. Sınıf İlköğretim Öğrencilerinin Epistemolojik İnançları
Boz, Yezdan; Aydemir, Nurdane (2011-01-01)
Bu çalışmanın amacı 4, 6 ve 8. sınıf ilköğretim öğrencilerinin epistemolojik inançlarını belirleme ve bu inançların sınıf düzeyine ve cinsiyete göre nasıl değiştiğinin araştırılmasıdır. Çalışmanın örneklemini 427 ilköğretim öğrencisi oluşturmaktadır. Veri toplamak için Epistemolojik İnançlar Anketi kullanılmıştır. Sınıf düzeyinin ve cinsiyetin epistemolojik inançlara etkisini değerlendirmek için iki yönlü çok değişkenli varyans analizi yapılmıştır. Öğrencilerin epistemolojik inançlarına sınıf düzeyinin etki...
Ortaokul Öğrencilerinin Matematik Tarihi Bilgileri ile Okul Matematiğinde Tarih Kullanılmasına İlişkin Tutum ve İnanışları
Alpaslan, Mustafa; Işıksal Bostan, Mine (2016-01-01)
In this study, 6th, 7th, and 8th grade students’ knowledge of history of mathematics and their attitudes and beliefs towards the use of history of mathematics in school mathematics were investigated according to gender and grade level. Moreover, a possible statistical relationship was investigated between the addressed knowledge and attitudes and beliefs. Data was collected through Knowledge of History of Mathematics Test and Attitudes and Beliefs toward using History of Mathematics in School Mathematics Qu...
Investigating middle school students’ achievement and strategies in proportional reasoning problems
Yılmaz, Gamze Öze; Akyüz, Didem; Department of Elementary Science and Mathematics Education (2019)
The aims of the study are to specify the academic achievement of the fifth, sixth, seventh and eighth grade students in proportional reasoning problems, to determine how the academic achievement of these students change according to problem types, to examine their solution strategies in these problems, and to reveal how these strategies diversify from fifth to eighth grade. To collect data in order to achieve these aims, a proportional reasoning test were prepared. The study was designed as a mixed study. I...
Fifth grade students’ mathematics-related beliefs
Kıbrıslıoğlu, Nermin; Haser, Çiğdem; Department of Elementary Science and Mathematics Education (2015)
The purpose of this study was to investigate 5th grade students’ mathematics related beliefs and to examine possible gender differences on students’ mathematics-related beliefs in Turkey. For this purpose, Mathematics-Related Belief Scale which specifically addressed 5th grade students’ beliefs was developed in the first phase. After ensuring the validity and reliablity of the scale, it was implemented in 14 randomly selected schools located in Sivas city center. A total of 750 students participated in the ...
High school students' beliefs about mathematics and the teaching of mathematics
Mert, Özge; Bulut, Safure; Department of Secondary Science and Mathematics Education (2004)
The purpose of the study was to investigate the high school students' beliefs about mathematics and the teaching of mathematics. The study was conducted in Ankara with 425 tenth-grade students enrolled to general, Anatolian, foreign language and vocational high schools. Two measuring instruments were utilized: 1.Beliefs about Mathematics Scale (BaMS); 2.Beliefs about the Teaching of Mathematics Scale (BTMS). The validity and reliability of these scales were tested. The design of the present research is a ca...
Citation Formats
IEEE
ACM
APA
CHICAGO
MLA
BibTeX
N. Aydemir, M. Aydemir, and Y. Boz, “Lise öğrencilerinin epistemolojik inançları,”
Kastamonu Eğitim Dergisi
, pp. 1305–1316, 2013, Accessed: 00, 2021. [Online]. Available: https://hdl.handle.net/11511/78207.