Show/Hide Menu
Hide/Show Apps
Logout
Türkçe
Türkçe
Search
Search
Login
Login
OpenMETU
OpenMETU
About
About
Open Science Policy
Open Science Policy
Open Access Guideline
Open Access Guideline
Postgraduate Thesis Guideline
Postgraduate Thesis Guideline
Communities & Collections
Communities & Collections
Help
Help
Frequently Asked Questions
Frequently Asked Questions
Guides
Guides
Thesis submission
Thesis submission
MS without thesis term project submission
MS without thesis term project submission
Publication submission with DOI
Publication submission with DOI
Publication submission
Publication submission
Supporting Information
Supporting Information
General Information
General Information
Copyright, Embargo and License
Copyright, Embargo and License
Contact us
Contact us
7 Sınıf Matematik Ders Kitaplarında Dönüşüm Geometrisi İşlenişinin Öğretim Programları Açısından Değerlendirilmesi
Date
2016-12-01
Author
Bulut, Safure
Yavuz, Fatma Derya
Metadata
Show full item record
Item Usage Stats
135
views
0
downloads
Cite This
Bu araştırmanın amacı 7. sınıf matematik ders kitaplarında yer alan dönüşüm geometrisi işlenişlerini 2009 yılı ilköğretim matematik dersi öğretim programını dikkate alarak incelemektir. Nitel araştırma desenlerinden doküman analizine göre yapılandırılan çalışmada, bu öğretim programının uygulanma sürecinde ücretsiz olarak öğrencilere verilen dört adet 7. sınıf matematik ders kitapları incelenmiştir. Veriler Öğretim, Beceriler ve Ölçme Değerlendirme boyutları temel alınarak oluşturulan kod matrisine yerleştirilerek incelemeler yapılmıştır. Araştırmanın bulgularına göre, kitaplar öğretim programındaki işlenişle ilgili basamaklarından birçoğunu gerçekleştirmeye çalışmış olsa da en büyük eksikliğin Keşfetme aşamasında olduğu tespit edilmiş olup bazı kitaplarda da birkaç kazanımın işlenişinde bu aşamanın hiç uygulanmadığı görülmüştür. İkinci boyut olan Beceriler boyutunda ise öğretim programının temel becerileri bağlamında bir inceleme yapılmıştır. Bunlardan, İlişkilendirme becerisine kitaplarda sık sık yer verildiği görülürken özellikle gerçek yaşamla ilişkilendirmenin daha fazla kullanıldığı gözlenmiştir. Sosyal bilgiler veya görsel sanatlar kapsamında yer alan tarihten ve sanattan yapılan ilişkilendirmelerin de bazı kitaplarda kullanıldığı dikkati çekmektedir. İletişim becerisinin tüm kitaplarda ilgili kazanımların işlenişlerinde yer aldığı ancak bu beceri kapsamında olan farklı gösterim biçimlerine kazanımların işlenişlerinde az yer verildiği tespit edilmiştir. Özellikle matematiksel dili yazılı/sözlü olarak kullandırılması ile ilgili işleniş tüm kitaplarda ilgili kazanımlar için yer almıştır. Akıl yürütme becerisine dair incelenen kitapların öğrencilerin mantıklı çıkarımlar ve genellemeler yapmasını belirli bir oranda sağladığı görülmüştür. Ölçme değerlendirme boyutunun içeriğini sorulan soruların çeşitliliği ve öz değerlendirme ile akran değerlendirmeleri incelenmesi oluşturmaktadır. Kısa cevap gerektiren sorular tüm kitaplarda tercih edilirken, sadece iki kitapta eşleştirme, boşluk doldurma veya doğru-yanlış soru çeşitleri kullanılmıştır. Öz değerlendirme için ise sadece iki kitapta formların bulunduğu görülmüş ancak akran değerlendirme formlarına hiçbir kitapta rastlanmamıştır. Araştırma bulgularına göre ders kitaplarının öğretim programının ön gördüğü uygulamalara sınırlı şekilde yer verdiği tespit edilmiştir.
URI
http://dergipark.ulakbim.gov.tr/ilkonline/article/view/5000161603/5000173428
https://hdl.handle.net/11511/82084
http://ilkogretim-online.org.tr/index.php/io/article/view/1143
Journal
İlköğretim Online (elektronik)
Collections
Department of Mathematics and Science Education, Article
Suggestions
OpenMETU
Core
Matematikte Üstün Yetenekli 5. Sınıf Öğrencilerinin Belirlenmesi ve Farklılaştırılmış Öğretim Materyallerinin Kullanımına İlişkin Görüşlerinin Değerlendirilmesi
Işıksal Bostan, Mine(2016-12-31)
Bu çalışmanın ilk amacı 5. Sınıf matematikte üstün yeteneklilik olasılığı olan çocukların belirlenmesidir. Diğer bir amaç ise, matematikte üstün yetenekli öğrencilerin onlara yönelik hazırlanan materyallerin matematiksel ihtiyaçlarını karşılamaktaki etkisinin araştırılmasıdır.
An investigation on 6th grade students' modeling process in the Fermi problems considering the proximity of the problem context to students’ daily lives
Arıcan, Burcu; Sevinç, Şerife; Department of Mathematics Education (2022-4)
The purpose of this study is to investigate the modeling process of 6th grade students in the fermi problems, considering the proximity of the problem context to students’ daily lives. The data were collected from 12 sixth students from public middle schools in different cities in Turkey. In this multiple-case study design, a selection test was applied to 20 students for selecting the case participants. Students' models and explanations were analyzed, and 12 students were selected and formed six groups...
An investigation on seventh grade students' mathematical and environmental learning residuals in model-eliciting activities
Baktemur, Gamze; Sevinç, Şerife; Department of Mathematics Education (2022-6)
The purpose of the study was to examine 7th grade students’ learning residuals about mathematics and environmental issues in model-eliciting activities that were particularly designed to address environmental issues. The study was conducted with fourteen 7th grade students from a public middle school in Istanbul in the Spring semester of the 2020-2021 academic year. The participants were selected through purposive and convenience sampling. A qualitative educational case study was used as the design of the s...
Eğitimde Dijital Hikayeleme Yönteminin Kullanımı: Yöntemin Kullanımının Benimsenmesi ile Kullanımını Kolaylaştıran ve Güçleştiren Etkenlerin İncelenmesi
Yıldırım, Zahide(2014-12-31)
Bu araştırmanın amacı, Ortaöğretim 9. 10. 11. ve 12. sınıflarında verilen Tarih derslerinde “Dijital Hikayeleme” yönteminin kullanımının benimsenmesinde etkili olan etkenler ile bu yöntemin kullanımını kolaylaştıran ve zorlaştıran etkenleri ortaya çıkarmak ve incelemektir. Bu araştırmada tarih eğitimindeki öğretim yöntem ve teknikleriyle ilgili sorunlardan yola çıkılarak, oluşturmacı yaklaşımın temel alındığı ve öğrencinin aktif olarak katıldığı öğrenme ortamı sunan dijital hikayeleme yönteminin söz konusu ...
6. Sınıf öğrencilerin bilimsel epistemolojik inançlarını ve bilişüstü farkındalıklarını belirlemeye yönelik bir çalışma
Boğar, Yurdagül; Çakıroğlu, Jale (2016-08-30)
Bu çalışmanın amacı, 6. sınıf öğrencilerinin bilimsel epistemolojik inançlarını ve bilişüstü farkındalıklarını ortaya çıkarmaktır. Çalışmanın örneklemini, 2015–2016 eğitim öğretim döneminde, Ankara ili Merkez ilçesi Keçiören Tarhuncu Ahmet Paşa Ortaokulunda 6. sınıfta öğrenim gören 6 öğrenci oluşturmaktadır. Öğrencilerin 3’ü kız, 3’ü erkektir. Katılımcılar aynı sınıftan olup, gönüllü olarak mülakatlara katılmak isteyen öğrencilerden oluşmaktadır. Araştırmada öğrencilerin bilimsel epistemolojik inançlarını v...
Citation Formats
IEEE
ACM
APA
CHICAGO
MLA
BibTeX
S. Bulut and F. D. Yavuz, “7 Sınıf Matematik Ders Kitaplarında Dönüşüm Geometrisi İşlenişinin Öğretim Programları Açısından Değerlendirilmesi,”
İlköğretim Online (elektronik)
, pp. 1164–1190, 2016, Accessed: 00, 2021. [Online]. Available: http://dergipark.ulakbim.gov.tr/ilkonline/article/view/5000161603/5000173428.