6. Sınıf öğrencilerin bilimsel epistemolojik inançlarını ve bilişüstü farkındalıklarını belirlemeye yönelik bir çalışma

2016-08-30
Boğar, Yurdagül
Çakıroğlu, Jale
Bu çalışmanın amacı, 6. sınıf öğrencilerinin bilimsel epistemolojik inançlarını ve bilişüstü farkındalıklarını ortaya çıkarmaktır. Çalışmanın örneklemini, 2015–2016 eğitim öğretim döneminde, Ankara ili Merkez ilçesi Keçiören Tarhuncu Ahmet Paşa Ortaokulunda 6. sınıfta öğrenim gören 6 öğrenci oluşturmaktadır. Öğrencilerin 3’ü kız, 3’ü erkektir. Katılımcılar aynı sınıftan olup, gönüllü olarak mülakatlara katılmak isteyen öğrencilerden oluşmaktadır. Araştırmada öğrencilerin bilimsel epistemolojik inançlarını ve bilişüstü farkındalıklarını ortaya çıkarmak için nitel araştırma yöntemlerinden görüşme yöntemi kullanılmıştır. Literatürde ortaöğretim düzeyindeki öğrencilere uygulanan bilimsel epistemolojik inançlar ve bilişüstü farkındalık ile ilgili görüşme sorularına rastlanmadığından, görüşme soruları araştırmacılar tarafından geliştirilmiştir. Bu çalışmada veri toplama aracı olarak görüşme sorularından yararlanılmıştır. Elde edilen nitel veriler, yorumlayıcı (interpretive) analiz yöntemi kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırmacılar Özkan (2008) tarafından Türkçe’ye uyarlanan epistemolojik inançlar anket sorularından yararlanarak bilimsel epistemolojik inançlarla ilgili 16 soru benzer şekilde Akın ve diğerleri (2007) tarafından Türkçe’ye uyarlanan bilişüstü anket sorularından yararlanarak bilişüstü farkındalıkla ilgili 16 soru geliştirmişlerdir. Araştırmanın bulguları göstermektedir ki; öğrencilerin bilimsel epistemolojik inançları ve bilişüstü farkındalıkları birbirlerinden farklıdır. Araştırmanın önemli bir sonucu ise, bilimsel epistemolojik inançları yüksek olan öğrencilerin bilişüstü farkındalıkları da yüksektir.
12. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, (28 - 30 Ağustos 2016)

Suggestions

An investigation on 6th grade students' modeling process in the Fermi problems considering the proximity of the problem context to students’ daily lives
Arıcan, Burcu; Sevinç, Şerife; Department of Mathematics Education (2022-4)
The purpose of this study is to investigate the modeling process of 6th grade students in the fermi problems, considering the proximity of the problem context to students’ daily lives. The data were collected from 12 sixth students from public middle schools in different cities in Turkey. In this multiple-case study design, a selection test was applied to 20 students for selecting the case participants. Students' models and explanations were analyzed, and 12 students were selected and formed six groups...
Okul Öncesi Öğretmenlerinin Sanat Yolu İle Fen Öğretimi Konusundaki İnanışlarının Ve Uygulamalarının İncelenmesi.
Erden, Feyza(2010-12-31)
Bu çalışmanın amacı; okul öncesi öğretmenlerinin fen öğretim yöntemlerini araştırarak, onların sanat yolu ile fen öğretimi konusundaki inanışlarını ve sınıfiçi uygulamalarını belirlemektir. Projede kullanılacak araştırma deseni içerik analizidir. Bu sayesinde, öğretmenlerin fen öğretimi hakkında sahip oldukları inanışlar araştırılarak, onların bu inanışları uygulamalarına nasıl yatsıttıkları gözlemlenecektir. Çalışmanın yapılacağı örneklemi, okul öncesi eğitim kurumlarında çalışmakta olan öğretmenler ol...
İLKÖĞRETİM MATEMATİK ÖĞRETMEN ADAYLARININ MESLEKİ KİMLİKLERİNİN İNCELENMESİ
Haser, Çiğdem; Çelikdemir, Kübra(2016-12-31)
Bu araştırmanın amacı, 4. sınıf ilköğretim matematik öğretmen adaylarının mesleki kimliklerini söylemlerinde nasıl yansıttıklarını incelemek ve mesleki kimliklerini geliştirmelerine video örnek olay yoluyla yardımcı olmaktır. Öğretmen adaylarının gönüllü katılımları ile oluşturulan bir uygulama topluluğunda, tecrübeli öğretmenler tarafından çekilmiş video örnek olayları tartışılacaktır. Bu tartışmalar sırasında ve yapılan görüşmelerde öğretmen adaylarının gelişen mesleki kimliklerini nasıl ortaya koydukları...
GEMS tabanlı etkinliklerle desteklenen proje yaklaşımının okul öncesi eğitimde kavramsal gelişime etkisi
Yalçın, Fatma (2013-01-01)
Bu çalışmanın amacı; çocukların yaşadıkları çevrede her zaman karşılaştıkları deniz ve denizle ilişkili kavramlar konusunda GEMS (Great Explorations in Math and Science-Fen ve Matematikte Büyük Buluşlar) tabanlı etkinliklerle desteklenmiş, proje yaklaşımının öğrencilerin kavramsal gelişimlerine etkisini incelemektir. Çalışmanın uygulama boyutunda fen ve matematik etkinlikleri çocukların gelişim düzeylerine uygun şekilde düzenlenip, çekirdek kavram olarak belirlenen deniz kavramı etrafında şekillendirilmişti...
Genetic aspects of human male infertility : the frequency of chromosomal abnormalities and Y chromosome microdeletions in severe male factor infertility
Vicdan, Arzu; Kence, Aykut; Department of Biology (2002)
Bu çalışmanın amacı; şiddetli erkek infertilitesi bulunan hastalarda ve fertil olduğu bilinen kontrol grubunda hem kromozom anomalilerinin hem de Y kromozom mikrodelesyonlarının sıklığını ve tiplerini belirlemek; saptanan genetik anomaliler ile infertil erkeklerdeki klinik parametreler arasındaki ilişkiyi incelemek, non-obstructive azoospermik erkeklerde testiküler sperm ekstraksiyonu (TESE) yoluyla sperm elde edilmesi ile genetik anomaliler arasında bir ilişkinin olup olmadığını araştırmak, bu infertil erk...
Citation Formats
Y. Boğar and J. Çakıroğlu, “6. Sınıf öğrencilerin bilimsel epistemolojik inançlarını ve bilişüstü farkındalıklarını belirlemeye yönelik bir çalışma,” presented at the 12. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, (28 - 30 Ağustos 2016), Trabzon, Türkiye, 2016, Accessed: 00, 2021. [Online]. Available: https://hdl.handle.net/11511/76146.