Show/Hide Menu
Hide/Show Apps
Logout
Türkçe
Türkçe
Search
Search
Login
Login
OpenMETU
OpenMETU
About
About
Open Science Policy
Open Science Policy
Open Access Guideline
Open Access Guideline
Postgraduate Thesis Guideline
Postgraduate Thesis Guideline
Communities & Collections
Communities & Collections
Help
Help
Frequently Asked Questions
Frequently Asked Questions
Guides
Guides
Thesis submission
Thesis submission
MS without thesis term project submission
MS without thesis term project submission
Publication submission with DOI
Publication submission with DOI
Publication submission
Publication submission
Supporting Information
Supporting Information
General Information
General Information
Copyright, Embargo and License
Copyright, Embargo and License
Contact us
Contact us
Ortaöğretim Öğrencilerinin ve matematik Öğretmen Adaylarının Olasılık Kavramları ile ilgili Başarılarının İncelenmesi
Date
2003-01-01
Author
Bulut, Safure
Metadata
Show full item record
Item Usage Stats
129
views
0
downloads
Cite This
Bu çalışmanın amacı Ankara'da bulunan üç üniversitedeki Ortaöğretim Matematik Eğitimi Programlarındakayıtlı olan 4. sınıfmatematik öğretmen adaylarının olasılık başarısını, olasılığa ve matematiğe yönelik tutumlarını einsiyete göre incelemektir. Hipotezler Mann-Whitney U testi veya Pearson korelasyonu kullanılarak test edilmiştir. Analizler sonucunda, matematik öğretmen adaylarının olasılık başarı ortalamaları arasında istatistikselolarak erkekler lehine anlamlı bir fark bulunmuş iken, matematik dersine yönelik tutumlarının ortalamaları arasında kızlar lehine bir fark bulunmuştur. Kız ve erkeklerin olasılığa yönelik tutumlarının ortalamaları arasında anlamlı bir fark olmadığı belirlenmiştir. Kızların olasılık başarıları, olasılığa ve matematiğe yönelik tutumları arasında anlamlı ilişkiler bulunmamıştır. Erkeklerin olasılık başarıları ile olasılığa yönelik tutumları arasında, olasılığa yönelik tutumları ve matematiğe yönelik tutumları arasında anlamlı ilişkiler bulunmuş iken bu kişilerin olasılık başarıları ve matematiğe yönelik tutumları arasında anlamlı bir ilişki bulunmamıştır. Öğretmen adaylarının öğretmen olduklarında öğrencilerine yanlış izlenim vermeleri önlendiğinde, bu kişilerin kız öğrencilerinin olasılık başarılarına, olasılık ve matematiğe yönelik tutumlarına olumlu katkıda bulunmaları sağlanabilir.
Subject Keywords
Olasılık
,
Matematik
,
Başan
,
Tutum
,
Cinsiyet
,
Probability
,
Mathematics
,
Achievement
,
Attitudes
,
Gender
URI
https://hdl.handle.net/11511/82700
Journal
Egitim Ve Bilim-Education And Science
Collections
Department of Secondary Science and Mathematics Education, Article
Suggestions
OpenMETU
Core
Matematik öğretmen adaylarının olasılık başarısı, olasılık ve matematiğe yönelik tutumlarının cinsiyete göre incelenmesi
Bulut, Safure; Kazak, Sibel (2002-01-01)
Bu çalışmanın amacı Ankara'da bulunan üç üniversitedeki Ortaöğretim Matematik Eğitimi Programlarındakayıtlı olan 4. sınıfmatematik öğretmen adaylarının olasılık başarısını, olasılığa ve matematiğe yönelik tutumlarını einsiyete göre incelemektir. Hipotezler Mann-Whitney U testi veya Pearson korelasyonu kullanılarak test edilmiştir. Analizler sonucunda, matematik öğretmen adaylarının olasılık başarı ortalamaları arasında istatistikselolarak erkekler lehine anlamlı bir fark bulunmuş iken, matematik dersine yön...
The analyses of secondary education institutions students selection and placement test's verbal section with respect to item response theory models
Can, Seda; Berberoğlu, Halil Giray; Department of Educational Sciences (2003)
The purpose of this study is to analyze the Verbal Section (Turkish and Social Sciences subtests) of MONE- Secondary Education Institutions Student Selection and Placement Exam by using Item Response Theory. The results of the MONE- Secondary Education Institutions Student Selection and Placement Exam, which was administered in 2001, were used as the data in the study. The sample included 5585 examinees composed of 2693 (48.2%) male and 2892 (51.8%) female examinees. First of all, whether the assumptions of...
The Effect of conceptual change based instruction on tenth grade students’ understanding of probability concepts, probability achievement and attitudes toward probability
Topbaş Tat, Emel; Bulut, Safure; Department of Secondary Science and Mathematics Education (2014)
The purpose of the current study is to investigate the effect of conceptual change based instruction on tenth grade students’ understanding of probability concepts, probability achievement and attitudes toward probability. This study was conducted with 118 students from one Anatolian high school in Ankara during the spring semester of 2010-2011. The treatments were performed by two teachers who had randomly assigned one control and one experimental group. Conceptual change based instruction (CCBI) was used ...
Middle school students' use of problem-solving steps and their strategies in solving word problems
Alkan, C. Sinan; Akyüz, Didem; Department of Elementary Science and Mathematics Education (2019)
The aim of the present study was to investigate the middle school students’ use of problem solving steps and their use of the strategies in the process of solution of Problem-Solving questions related to topics of numbers generally. The data was gathered in the fall semester of the 2017-2018 academic year. The study sample included 116 (29 fifth graders, 29 sixth graders, 25 seventh graders, and 33 eighth graders) middle school students in Konya, Turkey. Different Problem Solving Achievement tests were used...
An Investigation of pre-service secondary mathematics teachers’ knowledge of students’ thinking through analyzing student work
Didiş, Makbule Gözde; Erbaş, Ayhan Kürşat; Department of Secondary Science and Mathematics Education (2014)
The purpose of this study was to investigate pre-service secondary mathematics teachers’ knowledge of students’ thinking within an undergraduate course context. The participants were twenty five pre-service mathematics teachers enrolled in this undergraduate mathematics education course which aims to develop pre-service mathematics teachers’ knowledge in and about mathematical modeling in teaching and learning mathematics. The design of the study contained 4 two-week cycles. In the first week of each cycle,...
Citation Formats
IEEE
ACM
APA
CHICAGO
MLA
BibTeX
S. Bulut, “Ortaöğretim Öğrencilerinin ve matematik Öğretmen Adaylarının Olasılık Kavramları ile ilgili Başarılarının İncelenmesi,”
Egitim Ve Bilim-Education And Science
, pp. 3–7, 2003, Accessed: 00, 2021. [Online]. Available: https://hdl.handle.net/11511/82700.