Show/Hide Menu
Hide/Show Apps
Logout
Türkçe
Türkçe
Search
Search
Login
Login
OpenMETU
OpenMETU
About
About
Open Science Policy
Open Science Policy
Open Access Guideline
Open Access Guideline
Postgraduate Thesis Guideline
Postgraduate Thesis Guideline
Communities & Collections
Communities & Collections
Help
Help
Frequently Asked Questions
Frequently Asked Questions
Guides
Guides
Thesis submission
Thesis submission
MS without thesis term project submission
MS without thesis term project submission
Publication submission with DOI
Publication submission with DOI
Publication submission
Publication submission
Supporting Information
Supporting Information
General Information
General Information
Copyright, Embargo and License
Copyright, Embargo and License
Contact us
Contact us
Sürücü davranışları, becerileri ve kaza değerlendirmesinde atıf yanlılıkları ve stilleri
Date
2015-12-08
Author
Fındık, Gizem
Öz, Bahar
Özkan, Türker
Metadata
Show full item record
Item Usage Stats
451
views
0
downloads
Cite This
Kişinin kendini değerlendirme ile ilgili yanlılıkları günlük hayatta davranışları birçok açıdan etkileme potansiyeline sahiptir. Bu yanlılıklara örnek olabilecek ve bu çalışmada incelenen iki yanlılık; kendini yükseltme yanlılığı ve yapan-gözleyen etkisidir. Bu çalışma bu iki yanlılığı Türkiye’de bir sürücü örnekleminde incelemeyi, bu yanlılıkların sürücülükte insan faktörleri, yani sürücü davranışları ve becerileri ile ilişkisini araştırmayı amaçlamaktadır. Bunun yanında sürücü davranışı, becerisi ve kazaya dâhil olma ile ilgili olan atfetme profillerinin belirlenmesi de hedeflenmektedir. Bu amaçla, Sürücü Davranışları Ölçeği, Sürücü Becerileri Ölçeği ve Nedensel Boyutlar Ölçeği-2 kullanılarak toplam 151 sürücüden internet yoluyla ve sosyal medya üzerinden veri toplanmıştır. Eşleştirilmiş örneklem t-testi sonuçlarına göre, sürücü davranışları ve becerilerinde kendini yükseltme yanlılığı bulunmuş, yapan-gözleyen etkisi için de kısmi destek elde edilmiştir. Regresyon analizleri sonuçlarına göre atfetme stilinin trafik kazasına dâhil olma ile ilişkili olduğu bulunmuştur. Bu çalışma iki atıf yanlılığını trafik ortamlarında farksal bir bakış açısını vurgulayarak sürücü davranış ve becerileri ile ilişkilendirmiştir. Bunun yanında sürücülerin kazaya dâhil olma ile ilgili atıflarına da değinmiş ve bu noktalarda ilgili yazına katkıda bulunmuştur. Bulgular, sürücülükte insan faktörleri ve kazaya dâhil olma gibi olumsuz araç kullanma sonuçlarının anlaşılmasına destek sağlayabilir ve sonraki adımlarda bu faktörlere ve sonuçlara müdahale edilmesi yönünde planlamalara katkıda bulunabilir.
Subject Keywords
Kendini yükseltme yanlılığı
,
Yapan-gözleyen etkisi
,
Sürücülükte atıf
,
Sürücülükte insan faktörleri
,
Trafik kazaları
,
Self-enhancement bias
,
Actor-observer effect
,
Attributions in driving
,
Human factors in driving
,
Traffic accidents
URI
https://hdl.handle.net/11511/87248
http://rotrasa.org/s/2267/i/rotrasa_bildiri_kitab%C4%B1_1.8.16.pdf
Conference Name
ROTRASA Sürdürülebilir Ulaşım İçin Yol ve Trafik Güvenliği Kongresi, 7 - 08 December 2015
Collections
Department of Psychology, Conference / Seminar
Suggestions
OpenMETU
Core
Behavioral consequences of the third-person effect on turkish voters
İz, Bennur; Öner Özkan, Bengi; Department of Psychology (2008)
The third-person effect is the tendency of individuals to believe that others are more susceptible to media influence than themselves and this perception causes them to act accordingly. This study aimed to reveal the relationship between the third-person effect and voting intentions. After reading one of the two versions of a vignette about a media discussion of possible election results, both of which claimed only two major parties could pass the election threshold, Turkish university students (N=285) firs...
School culture as predictor of teachers’ attitudes towards professional development: mediating role of organizational trust
Ergin Kocatürk, Hatice; Gökalp, Gökçe; Department of Educational Sciences (2016)
Behaviors and attitudes of individuals cannot be thought separately from their groups or organizations. Each group or organization has a distinctive group culture which predicts values, norms, aims, attitudes and behaviors of group members. Within this respect, schools like any other organizations have cultures that stand for the organizational identity. The main purpose of this study is to investigate whether school culture predicts teachers’ professional development attitudes and whether teachers’ trust i...
Utandıran Diğeri Ölçeği-2’nin Türkçe Formunun psikometrik özellikleri
Yıldırım, Jülide Ceren; Kozak, Ekin Doğa; Türkarslan, Kutlu Kağan (2021-04-01)
Kendilik bilinci duyguları kişinin davranışlarını iyi veya kötü olarak değerlendirmesi sonucu oluşan, belirli bir öz-farkındalık hali gerektiren duygulardır. Bu duygulardan biri olarak kabul edilen utanç duygusunun kişinin diğer insanların zihninde nasıl biri olduğuyla ilişkilendirilen boyutu dışsal utanç olarak tanımlanır. Bu çalışmada, kişinin diğer insanların kendisi hakkındaki görüşlerini düşünerek deneyimlediği dışsal utanç duygusunu ölçen Utandıran Diğeri Ölçeği-2’nin Türkçe uyarlaması yapılmıştır. Ça...
Türkiye’de kişilerarası sosyal güven ve bireysel belirleyicileri
Aytaç, S. Erdem; Çarkoğlu, Ali; Ertan, Güneş (Orta Doğu Teknik Üniversitesi (Ankara, Turkey), 2017-4)
Kişilerarası sosyal güvenin ekonomik gelişme, düşük suç oranı gibi pek çok olumlu toplumsal durum ile ilişkisi literatürde kabul görmüş durumdadır. Bu nedenle Türkiye’de çok düşük düzeyde olan kişilerarası sosyal güvenin mikro düzeyde belirleyicilerini anlamak oldukça önemlidir. 2015 yılı sonunda Türkiye’nin seçmen yaşındaki nüfusunu temsil niteliğine sahip bir örneklem verilerine dayanarak yaptığımız analizde elde ettiğimiz bulgular kurumlara güvenin ve politik etkinlik algısının daha yüksek kişilerar...
Social, cognitive and emotional strategies in the grief process
Aksöz Efe, İdil; Erdur Baker, Özgür; Department of Educational Sciences (2015)
The purpose of this study is to examine the influence of meta-mood processes, emotion regulation strategies, ruminative responses and perceptions of social constraints of bereaved individuals on their grief process. The sample of the study consisted of 708 bereaved adults, who had an experience of loss in the last five years. The Two-Track Model of Bereavement Questionnaire, Social Constraints Scale, Trait Meta-Mood Scale, Ruminative Responses Scale and Emotion Regulation Questionnaire were administered in ...
Citation Formats
IEEE
ACM
APA
CHICAGO
MLA
BibTeX
G. Fındık, B. Öz, and T. Özkan, “Sürücü davranışları, becerileri ve kaza değerlendirmesinde atıf yanlılıkları ve stilleri,” Ankara, Türkiye, 2015, p. 136, Accessed: 00, 2021. [Online]. Available: https://hdl.handle.net/11511/87248.