İngilizceyi yabancı dil olarak öğrenenlerin dil öğrenme ile ilgili inançları, öğrenme yöntemleri, dil öğrenme amaçları ve öncelikleri arasındaki ilişki: Öğrenci boyutu

2009-01-01
İngilizcenin ikinci / yabancı dil olarak öğretimi alanında yürütülen araştırmalar öğrencilerin ikinci / yabancı dil öğrenmeye yönelik inançlarının bireysel özelliklerine göre farklılıklar gösterdiğini ortaya koymaktadır. Hem önceki dil öğrenme deneyimleri hem de sahip oldukları kültürel geçmişin ikinci / yabancı dil öğrencilerinin dil öğrenme ile ilgili inançlarını şekillendirmede önemli bir rol oynadığı belirtilmektedir. Bu değişkenlerin ikinci / yabancı dil öğrenmeyi önemli ölçüde etkilediği göz önüne alınırsa, bu uzun soluklu çalışma İngilizceyi yabancı dil olarak öğrenen değişik seviyelerdeki Türk öğrencilerin dil öğrenmedeki öncelikleri, dil öğrenme amaçları, dil öğrenme yöntemleri ve dil kullanımı ile ilgili inançları arasındaki ilişkiye ışık tutmayı amaçlamaktadır. Bunun yanı sıra çalışmada farklı öğrenim seviyelerindeki öğrencilerin söz konusu değişkenlere karşı tutumundaki olası değişiklikler de saptanmaya çalışılmıştır. Araştırmadan edinilen sonuçların İngilizceyi yabancı dil olarak öğrenenlerin inançları, uyguladıkları dil öğrenme yöntemleri, dil öğrenme amaçları ve öncelikleri arasındaki ilişkiyi aydınlatması ve öğretmenlerin ikinci / yabancı dil sınıflarında uygulayacakları öğretim yöntemlerinin seçiminde, ders programlarının oluşturulmasında ve ders materyallerinin hazırlanmasında kılavuz görevi görmesi hedeflenmektedir.
Journal of Language and Linguistic Studies

Suggestions

EFL instructors’ cognitions and actions in relation to foreign language learning and teaching processes
Öztürk, Mustafa; Yıldırım, Ali; Department of Educational Sciences (2014)
The purpose of this study is to investigate EFL instructors’ language learning cognitions regarding linguistic aptitude, priorities in language learning, and good language learners; and language teaching actions with respect to pedagogical inclinations, instructional planning, error correction, learner-centeredness, and personal and professional development. The study also aims to describe the patterns of the relationships existing among those variables and examine the sources contributing to teachers’ cogn...
EFL learners’ use of path elements in motion event expressions : a study on Turkish university students
İşler, Zeynep Nur; Zeyrek Bozşahin, Deniz; Department of English Literature (2014)
The study investigates spoken and written path of motion use of Turkish university level EFL learners at Pre-Intermediate and Upper Intermediate levels of proficiency. The aim of the study is to examine whether the Talmyan (1985) typology holds for EFL learners. This typology categorizes Turkish as a verb-framed language and English as a satellite-framed language. A written task and a spoken task are used. The results of the written production task supported the Talmyan typology: there was a significant lan...
The Use of call to foster learner autonomy in EFL: a quasi-experimental study
Kızmaz, Zülal; Savaş, Perihan; Department of English Language Teaching (2019)
The purpose of the present study was to investigate the effects of computer-assisted language learning (CALL) on learner autonomy. In order to do that, the study was conducted as a quasi-experimental study with an experimental group and a control group. The participants were 50 English as a foreign language (EFL) learners studying in the preparatory school of a state university in Ankara, Turkey. As part of the study, a CALL treatment that aimed to foster learner autonomy was designed and implemented in the...
The role of gender and language learning strategies in learning english
Aslan, Oktay; Seferoğlu, Gölge; Department of English Language Teaching (2009)
This study intended to investigate the language learning strategies used by learners of English as a foreign language, aiming to find the amount of strategies and the domain differences of the strategies used; to reveal the link between strategy use and success levels; and to find out the difference in strategy use between genders and its influence on their achievement in English. 257 (153 male, 104 female) students from Atılım University English Preparatory School participated in the study. At the time of ...
EFL speaking anxiety : how do students and teachers perceive it?
Saltan, Feyza; Enginarlar, Hüsnü; Department of English Language Education (2003)
This thesis aims to investigate the causes of speaking anxiety experienced by Turkish EFL students in language classrooms from the perspectives of both learners and teachers. For this purpose, 100 intermediate level EFL students and their class teachers (7 in total) in the Prep School at Gazi University were chosen as the subjects. For this study, data were collected by administering two different versions of the same questionnaire to the two groups of subjects. Then, the data collected from each of the gro...
Citation Formats
I. G. Kaçar, “İngilizceyi yabancı dil olarak öğrenenlerin dil öğrenme ile ilgili inançları, öğrenme yöntemleri, dil öğrenme amaçları ve öncelikleri arasındaki ilişki: Öğrenci boyutu,” Journal of Language and Linguistic Studies, pp. 55–89, 2009, Accessed: 00, 2021. [Online]. Available: https://hdl.handle.net/11511/88078.