Show/Hide Menu
Hide/Show Apps
Logout
Türkçe
Türkçe
Search
Search
Login
Login
OpenMETU
OpenMETU
About
About
Open Science Policy
Open Science Policy
Open Access Guideline
Open Access Guideline
Postgraduate Thesis Guideline
Postgraduate Thesis Guideline
Communities & Collections
Communities & Collections
Help
Help
Frequently Asked Questions
Frequently Asked Questions
Guides
Guides
Thesis submission
Thesis submission
MS without thesis term project submission
MS without thesis term project submission
Publication submission with DOI
Publication submission with DOI
Publication submission
Publication submission
Supporting Information
Supporting Information
General Information
General Information
Copyright, Embargo and License
Copyright, Embargo and License
Contact us
Contact us
Tepedeki Ev: Korkularımız, Kayıplarımız ve Keşkelerimiz
Download
10.31682-ayna.817665-1368464.pdf
Date
2021-6-28
Author
Alparslan, Büşra
Metadata
Show full item record
This work is licensed under a
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License
.
Item Usage Stats
307
views
94
downloads
Cite This
Bu makalede, Shirley Jackson'ın aynı adlı romanından uyarlanan The Haunting of Hill House (Tepedeki Ev) dizisi incelenmiştir. Tepedeki Ev, bir ailenin yaşadığı travma ve yasları büyümenin çetin süreci içinde incelikle anlatmıştır. Dizideki hayaletler, yaşamdaki kayıpları, keşkeleri ve irili ufaklı korkuları sembolize eder. Dizinin anlatısı; aile temsili, yas kavramı ve ayrışma-birleşme süreci ekseninde incelenmiştir. Bu anlatı içinde aile; geleneksel heteronormatif roller üzerine kurgulanmıştır ve ailenin insanın hayatında bıraktığı köklü etkiler örneklenmiştir. Ev kurgusunda, bir nesne olarak annenin taşıdığı sembolizmden de faydalanılmıştır. Evin ve içindeki hayaletlerin arzusu, insanların orayı asla terk etmemeleridir; bu aile kurumuna bir eleştiri olarak okunabilir. Tepedeki evin temsil ettiği aile, bir hatıradan öte gerçekten de bir ömür peşimizi bırakmayan bir hayalet gibidir. Dizi, yas kavramını ele alırken yasın beş evresini aktarmıştır ve anlatı içinde hikayedeki beş kardeş, Kübler-Ross’un yas kuramının beş evresini simgelemektedir. Yasın evrelerinin birbirinden kopuk olmadığı ve bu evrelerin doğrusal ilerlemediği, zaman zaman evreler arası geçişler görülebildiği kardeşlerin üzerinden sembolik biçimde aktarılmıştır. Dizinin irdelediği bir diğer nokta ayrışma-bireyleşme sürecidir. Dizinin anlatısı, bu sürece çocukların perspektifinden ziyade annenin gözünden yaklaşmıştır. Bu sürecin anne tarafından zorlukla karşılanması ve annenin simbiyotik ilişkinin kırılmasına direnç göstermesi dizideki anne üzerinden sembolik olarak anlatılmıştır.
Subject Keywords
Tepedeki ev
,
Aile
,
Yas
,
Ayrışma-bireyleşme
URI
https://dergipark.org.tr/tr/pub/ayna/issue/63127/817665
https://hdl.handle.net/11511/92377
Journal
Ayna Klinik Psikoloji Dergisi
DOI
https://doi.org/10.31682/ayna.817665
Collections
Department of Psychology, Article
Suggestions
OpenMETU
Core
1912 İshakpaşa Yangını ve Ayasofya Çevresi̇ni̇n Yeni̇den Düzenlenmesi̇
Gürses Söğüt, Sibel (Middle East Technical University, Faculty of Architecture, 2019-9-25)
İstanbul şehir tarihinde, Bizans Dönemi’nden beri farklı nedenlerle çıkan yangınlar, mücadele edilmesi gereken bir sorun olarak belirmiştir. Bu nedenle yakın dönemde modernleşme kapsamında oluşturulan yönetsel yeniliklerle birlikte önem kazanan imar hareketleri, ziyadesiyle yangın yerlerini içerir. Ahşap yoğunluklu konut dokusunun, şehri yangın karşısında zayıflatmış olduğu gerekçesiyle, 17. yüzyılda, bu konuda yasaklama getiren fermana rağmen, yasağa uyulmayarak, ahşap bina inşaatına devam edilmiş, ancak 1...
An analysis of the concepts of good and evil in Henry James's The Wings of the Dove and The Golden Bowl
Keskin, Hatice; İçöz, Nursel; Department of Foreign Language Education (2003)
The aim of this thesis is to analyse the concepts of good and evil in Henry James̕s two novels, The Wings of the Dove and The Golden Bowl. The main argument, which is supported with evidence from the novels and several articles and books, is that the conceps of good and evil permeate the novels, that Henry James̕s use of symbolism and imagery reinforces the illustration of these concepts, that the contextual understanding of these terms cannot be separated from the environmental, financial and contextual fa...
Seafloor Iron Mobilization Across The Deep-Water Redox Gradients Of The Black Sea And The Sea Of Marmara
Alımlı, Nimet; Yücel, Mustafa; Department of Chemical Oceanography (2022-8)
Iron is one of the key elements in the ocean which has wide interconnections with other essential elements (i.e., C, N, P, O, Mn, S) and fundamental mechanisms (i.e., photosynthesis, respiration, chemosynthesis). The critical role of iron, since the beginning of life until the modern oceans, was increasing with biogeochemical evolution creating new niches for iron. Despite iron is ubiquitous on land, its trace level presence in the ocean creates difficulties for iron studies. Hence, the complex cycle of iro...
The reconstruction of authorial identity in contemporary author fictions: A.S Byatt’s Possession, David Lodge’s Author, Author and Maggie Gee’s Virginia Woolf in Manhattan
Koç, Nesrin; Öztabak Avcı, Elif; Department of English Literature (2021-8)
This study analyses Possession (1990) by A.S Byatt, Author, Author (2004) by David Lodge and Virginia Woolf in Manhattan (2014) by Maggie Gee as examples of contemporary author fictions. By revisiting historical authors such as Victorian poets, Henry James and Virginia Woolf and juxtaposing these authors with contemporary author figures, these novels present a multi-layered discussion of authorship practices across centuries. The three novels analysed here all deal with the anxiety governing the work of the...
REPRESENTATION OF TRAUMATIC MEMORY IN THE WHITE HOTEL
Yıldız Bağçe, Hülya (2018-07-01)
One of the concerns of D.M. Thomas in his 1981 novel The White Hotel is to make connections between the personal and the collective trauma. But, as the narrative structure of the novel subtly affirms, this connection cannot be made through understanding and representing history in linear, causal narratives. The novel suggests that literature is an access to human suffering and traumatic memory, which, in turn, is communicated to others in narratives. The novel also exemplifies that memory is a historical an...
Citation Formats
IEEE
ACM
APA
CHICAGO
MLA
BibTeX
B. Alparslan, “Tepedeki Ev: Korkularımız, Kayıplarımız ve Keşkelerimiz,”
Ayna Klinik Psikoloji Dergisi
, vol. 8, no. 2, pp. 342–356, 2021, Accessed: 00, 2021. [Online]. Available: https://dergipark.org.tr/tr/pub/ayna/issue/63127/817665.