Azınlık kımlığe sahıp bıreylerın kültürel kımlık oluşum süreçlerı: yorumlayıcı fenomenolojık analız

2020-12-01
Büyükaşık Çolak, Canan
Gençöz, Faruk
Bu makalede ‘Azınlık gruplarının üyeleri etnik kimliklerini nasıl oluştururlar?’ sorusu üzerinden etnik / kültürel kimlik oluşum süreciyle ilişkili deneyimler analiz edilmeye çalışılmıştır. Bu amaçla çalışmada niteliksel metodoloji kullanılmış ve veri analizleri Yorumlayıcı Fenomenolojik Analiz kılavuzu ve adımlarına göre yapılmıştır. Arap Alevi toplumundan dokuz katılımcıyla yarı yapılandırılmış görüşme yoluyla, neredeyse bir hafta arayla iki kez görüşülmüş ve her görüşme neredeyse 50 dakika sürmüştür. Katılımcıların yaşları 18 ile 70 arasında değişmektedir. Analiz sonucunda ‘kimliğin oluşma süreci’ ana teması ile bununla ilişkili üç alt tema ortaya çıkmıştır; ‘Herkesin aynı olduğu varsayımı’, ‘Kişinin kendi farklılıklarının farkına varması’ ve ‘Bilgi Toplama(Yolları)’.Katılımcıların çoğu kimlik oluşum sürecinin başında herkesin aynı olduğunu ve insanlar arasında etnisite ve dini açıdan herhangi bir farklılık olmadığını düşündüklerini rapor etmişlerdir. Daha sonra bazı deneyimlerle farklı olduklarını fark ettiklerini ve bu durumu anlamak için aile, din lideri veya kitaplar gibi farklı kaynaklardan bilgi topladıklarını ifade etmişlerdir. Ortaya çıkan temalar etnik kimlik literatürü ışığında tartışılmıştır
Uluslararası Anadolu Sosyal Bilimler Dergisi

Suggestions

HISTORY EDUCATION AND FORMATION OF LARGE GROUP IDENTITIES: PORTRAYAL OF TURKISH AND EUROPEAN IDENTITIES IN TURKISH HIGH SCHOOL HISTORY TEXTBOOKS
Kılıç, Tuğçe; Torun, Zerrin; Department of International Relations (2022-9-30)
Social identity theory explains how identities form, how intergroup relations work and why out-group bias and in-group favoritism are observed. History is also pointed out as an indispensable ingredient of identity formation and identities are further strengthened with chosen glories and traumas. In this regard, history education offers an excellent platform that children can derive their identity, form long-standing mental representations of other nations and cultures, and legitimize certain social and pol...
Ethnicity and identity in international relations
Sezal, Semra Ranâ; Yurdusev, Ahmet Nuri; Department of International Relations (2002)
The aim of this thesis is to combine two different areas of study, namely identity studies and International Relations (IR) and find a place for IP (Identity Politics) in IR theorizing in order to reach a better understanding on ethnic conflicts, ethnic politics and identity politics in world politics. The study tries to ask and answer questions posed by the identity studies spectrum for the theory of IR and by doing so seeks to fill a gap in the mainstream IR theory, which fails to account for and explain ...
Face identification, gender and age groups classifications for semantic annotation videos
Yaprakkaya, Gökhan; Çiçekli, Fehime Nihan; Department of Computer Engineering (2010)
This thesis presents a robust face recognition method and a combination of methods for gender identification and age group classification for semantic annotation of videos. Local binary pattern histogram which has 256 bins and pixel intensity differences are used as extracted facial features for gender classification. DCT Mod2 features and edge detection results around facial landmarks are used as extracted facial features for age group classification. In gender classification module, a Random Trees classif...
Concurrent validity and test-retest reliability of the information processing styles
Baloğlu, Mustafa; Zelhart, PF (2000-12-01)
To investigate concurrent validity and test-retest reliability of thr Information Processing Styles, 62 students majoring in social sciences evaluated the accuracy of the checklist in describing their dominant types. Each student had a friend who read the descriptions of thy dominant types(s) of the student and rated their perceived accuracy of that categorization. Analyses indicated the inventory is reliable and valid.
Identity representations in the narratives on the EU-Turkey relations
Özbey, Ebru Ece; Hauge, Hanna-Lisa; Rumelili, Bahar; Eralp, Atila (2019-3-19)
This study aims to situate contemporary debates on the EU-Turkey relations in a broader historical context. It argues that understanding from where current narratives come and identifying their constituents, and particularly the narrators’ mutual perceptions on each other, which have endured through decades or even centuries, contributes to a deeper understanding of the relationship in critical ways. The paper is based on the results of two historically oriented studies carried out within the framework of t...
Citation Formats
C. Büyükaşık Çolak and F. Gençöz, “Azınlık kımlığe sahıp bıreylerın kültürel kımlık oluşum süreçlerı: yorumlayıcı fenomenolojık analız,” Uluslararası Anadolu Sosyal Bilimler Dergisi, vol. 4, no. 4, pp. 343–362, 2020, Accessed: 00, 2021. [Online]. Available: https://dergipark.org.tr/tr/search?q=gen%C3%A7%C3%B6z&section=articles&aggs%5Bjournal.title%5D%5B0%5D=Uluslararas%C4%B1+Anadolu+Sosyal+Bilimler+Dergisi.