Show/Hide Menu
Hide/Show Apps
Logout
Türkçe
Türkçe
Search
Search
Login
Login
OpenMETU
OpenMETU
About
About
Open Science Policy
Open Science Policy
Open Access Guideline
Open Access Guideline
Postgraduate Thesis Guideline
Postgraduate Thesis Guideline
Communities & Collections
Communities & Collections
Help
Help
Frequently Asked Questions
Frequently Asked Questions
Guides
Guides
Thesis submission
Thesis submission
MS without thesis term project submission
MS without thesis term project submission
Publication submission with DOI
Publication submission with DOI
Publication submission
Publication submission
Supporting Information
Supporting Information
General Information
General Information
Copyright, Embargo and License
Copyright, Embargo and License
Contact us
Contact us
Trafik Emniyeti ve Trafik Verimi için bir Akıllı Ulaşım Sistemleri İşçerçevesi: Çok Şeritli Otoyollarda Heterojen Otonom Araçların Uzunlamasına ve Yanal Manevralarının Koordinasyonu
Date
2018-03-01
Author
Schmidt, Klaus Verner
Metadata
Show full item record
This work is licensed under a
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License
.
Item Usage Stats
239
views
0
downloads
Cite This
Akıllı Ulasım Sistemleri (AUS), trafik verimliligini ve güvenligini iyilestirmek, yakıt tüketimini ve çevresel etkileri azaltmak amacıyla bilgi, iletisim ve kontrol teknolojilerini ulastırma altyapısına dahil etmektedir. Bu kapsamda, trafigi koordine otonom araçlara (OA) dayanarak otomatiklestiren Otomatik Otoyol Sistemleri (OSS) önemli bir AUS çözümüdür. OOS'nin kontrol ve koordinasyon görevlerini gerçeklestirebilmek için, mikroskopik (tek tek araçlar dikkate alınarak) ve makroskopik (ortalama trafik özellikleri göz önünde bulundurularak) trafik davranısları ile ilgili çesitli gereklilikler yerine getirilmelidir. Mikroskopik seviyede, güvenli araç takibi, açıklıkların açılması veya kapanması, serit korunması ve serit degisimleri gibi araca özel görevler yapılmalıdır. Makroskopik düzeyde, yerel manevraların küresel koordinasyonu trafik verimliligi için gerekli bir önkosuldur. Bu projenin konusu, yerel ölçümlerden, V2V ve V2I haberlesme ile edinilen verilere dayanarak, karayolu trafiginde OA?ların uzunlamasına ve yanal manevralarının kontrolü, koordinasyonu ve çizelgelenmesi için genel bir isçerçevesinin gelistirilmesidir. Bu kapsamda ilk ana katkı, araç için yeni alt düzey kontrol stratejilerinin tasarlanması, boslukların açılması ve kapatılması, serit koruması ve serit degisimleridir. Ikinci ana katkı, OA?ların güvenli ve verimli sablon manevralarını elde etmek için yanal ve uzunlamasına manevraların entegrasyonu olmustur. Üçüncü temel katkı, bu sablon manevraları kullanarak, V2V ve V2I iletisimi yoluyla bir yol kenarı birimin koordinasyonu ile OA manevralarının koordinasyonu için genel bir çizelgeleme yönteminin gelistirilmesidir. Dördüncü ana katkı, bu çielgeleme yönteminin, açma/kapama rampalarında ve serit kapanmalarında optimum serit degistirme manevralarının çizelgelenmesi gibi önemli OOS uygulamalarına uygulanmasıdır. Önceki tüm çalısmalardan farklı olarak, önerilen yaklasım, bir OOS'nin mikroskopik ve makroskopik düzeylerdeki kontrol görevlerinin karsılıklı bagımlılıgını entegre ederek OOS'nin tasarımı için genel bir görüse sahiptir. Proje kapsamında 4 adet hakemli dergi makalesi ve 3 adet hakemli konferans bildirisi yayınlanmıstır. Buna ek dergi makaleleri degerlendirme altında ve hazırlık asamasındadır. 2 doktora tezi, 3 yüksek lisans tezi tamamlanmıstır. 1 doktora tezi devam etmektedir.
Subject Keywords
Akıllı Ulasım Sistemleri
,
Otonom Araçlar
,
Trafik Verimliligi
,
Emniyet
,
Koordinasyon
,
Çizelgeleme
URI
https://hdl.handle.net/11511/95874
Collections
Department of Electrical and Electronics Engineering, Project and Design
Suggestions
OpenMETU
Core
Türkiye'de denetleme cezalar ve trafik güvenliği göstergeleri arasındaki ilişkiler 2008 2012 yılları analizi
Sümer, Nebi; Kaygısız, Ömür (2015-01-01)
Comparison of cooperative adaptive cruise control methods in idealistic and realistic scenarios
Aydın, Ahmed Buğra; Schmidt, Klaus Verner; Department of Electrical and Electronics Engineering (2021-9-10)
Intelligent transportation systems (ITS) aim at improving the efficiency and safety of transportation. In dense traffic, vehicles are aggregated to vehicle strings that travel on the same lane, whereby it is desired to maintain a small but safe distance between the vehicles in order to ensure driving comfort and safety. Cooperative adaptive cruise control (CACC) is a technology that is developed to address this issue. Hereby, the condition of string stability is highly relevant since it ensures the attenuat...
Construction of an economic activity indicator for Turkey
Çelgin, Aysu; Akbostancı Özkazanç, Elif; Department of Economics (2020-8)
With the ever-increasing number of vehicles and technological advancements, transportation-related social problems are addressed with more systematic and smarter solutions, as a part of Intelligent Transportation Systems (ITS) services. Parking management is an ITS application area, where limited parking capacities can be efficiently and fairly utilized by more road users. However, detection of the true nature of parking demand and supply limits as well as the expected response to any policies and technolog...
Traffic sign recognition
Aydın, Ufuk Suat; Bulut, Mehmet Mete; Department of Electrical and Electronics Engineering (2009)
Designing smarter vehicles, aiming to minimize the number of driverbased wrong decisions or accidents, which can be faced with during the drive, is one of hot topics of today’s automotive technology. In the design of smarter vehicles, several research issues can be addressed; one of which is Traffic Sign Recognition (TSR). In TSR systems, the aim is to remind or warn drivers about the restrictions, dangers or other information imparted by traffic signs, beforehand. Since the existing signs are designed to d...
Trafik Aglarını Bölüntüleyerek Formel Kontrol Stratejilerinin Üretilmesi
Bardakci, Kemal Cagri; Aydın Göl, Ebru (2017-06-29)
The aim of this paper is to produce control strategies for a large vehicular traffic network model of signalized intersections from Linear Temporal Logic specifications. For this purpose, abstraction and formal control techniques which ensure the correctness of synthesized control strategies are utilized. In addition, in order to solve the scalability problem encountered in formal control of dynamic systems, novel network partitioning methods are developed. The proposed methods guarantee that if each sub-ne...
Citation Formats
IEEE
ACM
APA
CHICAGO
MLA
BibTeX
K. V. Schmidt, “Trafik Emniyeti ve Trafik Verimi için bir Akıllı Ulaşım Sistemleri İşçerçevesi: Çok Şeritli Otoyollarda Heterojen Otonom Araçların Uzunlamasına ve Yanal Manevralarının Koordinasyonu,” 2018. Accessed: 00, 2022. [Online]. Available: https://hdl.handle.net/11511/95874.