Show/Hide Menu
Hide/Show Apps
Logout
Türkçe
Türkçe
Search
Search
Login
Login
OpenMETU
OpenMETU
About
About
Open Science Policy
Open Science Policy
Open Access Guideline
Open Access Guideline
Postgraduate Thesis Guideline
Postgraduate Thesis Guideline
Communities & Collections
Communities & Collections
Help
Help
Frequently Asked Questions
Frequently Asked Questions
Guides
Guides
Thesis submission
Thesis submission
MS without thesis term project submission
MS without thesis term project submission
Publication submission with DOI
Publication submission with DOI
Publication submission
Publication submission
Supporting Information
Supporting Information
General Information
General Information
Copyright, Embargo and License
Copyright, Embargo and License
Contact us
Contact us
COVID-19’un Çocuk ve Ergenlerin Bilişsel ve Psikososyal Gelişimi ile Akademik Hayatına Etkileri
Date
2020-12-31
Author
Kazak Berument, Sibel
Acar, Burak Şahin
Doğan, Aysun
Tahiroğlu, Deniz
Metadata
Show full item record
This work is licensed under a
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License
.
Item Usage Stats
367
views
0
downloads
Cite This
COVID-19 salgını tüm dünyada oldugu gibi Türkiye?de de aile ve çocukların hayatında beklenmedik degisikliklere yol açmıstır. Özellikle okulların uzaktan egitime geçmesi, ebeveynlerin is durumu ve çalısma saatlerindeki degisiklikler ve zorunlu sokaga çıkma yasaklarıyla birlikte evde uzun süre birlikte vakit geçiren ailelerde ebeveyn-çocuk iliskilerinde degisiklikler beklenmektedir. Bu projenin amacı COVID-19 salgını sürecinde annelerin deneyimlerini (örn., is-aile çatısması, evlilik doyumu) incelemek ve çocuk ya da ergenlerin COVID-19 deneyimleri (örn., COVID-19 kaygısı, okulların kapanması ve uzaktan egitime geçilme süreci) ile onların bilissel gelisim ( otobiyografik bellek), sosyal gelisim (örn., duygu düzenleme, olumlu sosyal davranıslar) ve akademik ilgi, medya kullanımı ve okul dısı aktivitelere katılımı arasındaki iliskileri arastırmaktır. Projede COVID-19 salgını öncesinde (Subat-Mart 2020) çocuk ve ailelerden toplanan veriler salgın süresince (Kasım-Aralık 2020) toplanan verilerle karsılastırılarak pandemi sürecinin etkilerini daha iyi anlamak hedeflenmistir. Bu arastırmaya Türkiye?nin 17 farklı ilinden 340 anne ve 337 çocuk olmak üzere toplam 677 kisi katılmıstır. Annelerin yas ortalaması 37.55'dir (SS = 5,73). Arastırmaya katılan çocukların %37?si ilkokul 3.-4. sınıfa, %37?si ortaokul 6. ? 8. sınıfa ve %26?sı ise lise 10. ? 12. sınıfa devam etmektedir. Arastırmada öncelikle COVID-19 sürecinde annenin yasadıgı deneyimler ve degisiklikler incelenmistir. Bu süreçte aile içi çatısmaların azaldıgı, bununla beraber evlilik doyumunun da azaldıgı gözlenmistir. COVID-19 öncesine kıyasla COVID-19 sürecinde annelerin depresyon, anksiyete ve stres puanlarında bir artıs oldugu görülmüstür. Ek olarak, annelerin duygu düzenleme becerilerinin kötülestigi görülmektedir. Ayrıca, çocukların algıladıgı ebeveynlik davranıs ve tutumlarındaki degisiklikler incelenmistir. Ebeveynlerin açıklayıcı akıl yürütme davranısları, ebeveynlerin psikolojik kontrol seviyeleri, ebeveyn reddi ve anne yaklasımında COVID-19 öncesi ve COVID-19 süreci arasında anlamlı farklılıklar bulunamamıstır. Son olarak, çocuk ve ergenlerin medya ve takıntılı internet kullanımı, siber zorbalık, akademik ilgi, okula ve ögretmene baglanma, okul dısı sanat ve spor faaliyetleri, duygu düzenleme becerileri kapsamında bilissel duygu düzenleme stratejileri ve üzüntü yönetimi, olumlu sosyal davranıslar, dısa ve içe yönelim davranıs problemleri, kardes çatısması ve duygu yüklü otobiyografik anıları COVID-19 öncesi ve sürecinde karsılastırılmıstır. Okul ile ilgili önemli bulgular arasında COVID-19 sürecinde uzaktan egitimde yasanan zorlukların etkisine bakıldıgında ortaokul ve lise seviyesinde anlamlı bir farklılasma olmazken, ilkokula devam eden ögrencilerde COVID-19 sürecinde hem okula hem de ögretmene baglanmada COVID- 19 öncesine kıyasla anlamlı bir düsüs oldugu bulunmustur. Ayrıca nitel analizlerde de ortaokul ve lise ögrencilerini COVID-19 sürecinde üzen ve hala üzmekte olan en önemli konuların okul, arkadaslar ve dısarıda arkadaslarla gezememek oldugu rapor edilmistir. Bu arastırmada annelerin ve çocukların COVID-19 öncesi ve COVID-19 sürecindeki verilerinin karsılastırılmasının hem ulusal hem de uluslararası alanyazına önemli bir katkı saglayacagı düsünülmektedir.
Subject Keywords
anahtar kelimeler: covıd-19
,
çocuklar
,
ebeveynler
,
bilissel gelisim
,
sosyoduygusal gelisim
URI
https://hdl.handle.net/11511/95921
Collections
Department of Psychology, Project and Design
Suggestions
OpenMETU
Core
The Impact of COVID-19 on the People with Mental Illnesses: Health Anxiety, Coping Strategies, and Psychological Well-Being
Karaköse, Selin (ODTÜ- AYNA Klinik Psikoloji Destek Ünitesi, 2022-10)
Although depression, anxiety, and stress were highly prevalent in the general population during the pandemic, some marginalized groups, including patients with mental disorders might have been overlooked in studies. This study examined the relationship between health anxiety, coping strategies, and mental health outcomes, particularly depressive symptoms, anxiety, and stress. The aim of the current study is to examine the mediator role of coping strategies between health anxiety and mental health outcomes i...
COVID-19 Pandemisinin Türkiye’deki Uluslararası Olarak Yerlerinden Edilmiş Topluluklara Etkisi: Çok Düzeyli Bir Yanıt
Kale Lack, Başak; Yavçan, Başak (2021-01-01)
COVID-19 salgınının tüm dünya nüfusu üzerinde, en çok da sığınmacıların da içinde olduğu hassas topluluklarabüyük olumsuz etkileri olmuştur. Bunun başlıca sebepleri arasında pandeminin sığınmacıların yaşadıkları ülkelerinekonomileri üzerinde yarattığı ağır yük ve sığınmacıların hareketliliğine yönelik getirilen kısıtlamalar sayılabilir(OCHA, 2020). Bir yandan ev sahibi ülkeler üzerindeki ekonomik baskılar en çok insani yardıma muhtaç veyagayri resmi olarak çalışan sığınmacılar, mülteciler ve dü...
The change of university students' place attachment in public spaces during the COVID-19 pandemic: a case study on the Middle East Technical University campus
Yılmaz, Deniz; Aral, Hacer Ela; Ataöv Demirkan, Anlı; Department of Architecture (2022-12-02)
With the SARS-CoV-2 virus, which emerged in Wuhan in December 2019 and spread rapidly all over the world in a short time, there have been significant changes in people's lives. As in the rest of the world, quarantine, restriction, and social isolation measures were implemented to control the spread of the virus in Turkey. Within these measures, mobility was restricted, and people had to stay home. University students have taken their place in society as a mobile and social group. Restrictions, quarantines, ...
Virtual Grieving in the Times of COVID-19
Karabulut, Merve Hilal; Erdur Baker, Özgür; Department of Educational Sciences (2022-12-29)
In this study, the experiences of the virtual world on grieving, how the virtual world is used in grief, the way bonds in social media are maintained, and the experiences of the virtual world on the reconstruction of meaning during the time of COVID-19 was investigated. To examine the experiences of grieving individuals in virtual environments, qualitative research methodology was chosen to explore individuals' digital grief experiences during the COVID-19 pandemic. A phenomenological research design was ch...
A data driven epidemic model to analyze and forecast the dynamics of COVID-19
Hasanli, Rza; Uğur, Ömür; Evcin, Cansu; Department of Scientific Computing (2021-8)
Due to recent evolution of the COVID-19 outbreak, accurate mathematical modelling to capture the dynamics of disease transmission is of vital importance. Since the availability and quality of data differs from region to region, it is very difficult to develop an accurate model from the global perspective. Nevertheless, local predictive models can be developed by collecting data from certain regions. In this thesis, a modified version of Susceptible-Exposed-Infected-Recovered-Dead (SEIRD) differential model ...
Citation Formats
IEEE
ACM
APA
CHICAGO
MLA
BibTeX
S. Kazak Berument, B. Ş. Acar, A. Doğan, and D. Tahiroğlu, “COVID-19’un Çocuk ve Ergenlerin Bilişsel ve Psikososyal Gelişimi ile Akademik Hayatına Etkileri,” 2020. Accessed: 00, 2022. [Online]. Available: https://hdl.handle.net/11511/95921.