Studio-Sustain Urla-Barbaros: Sürdürülebilirlik Üzerine Gündelik Hayatın Bir Parçası Olarak Tasarım Stüdyo Dersi

2018
Hough, Simge
Kıyak İngin, Aslı
Tarcan, Berilsu
Bu yazı, 201 Güz döneminde İstanbul Bilgi Üniversitesi Endüstri Ürünleri Tasarımı Bölümünde başlatılan sürdürülebilir tasarım temalı Studio Sustain stüdyo dersleri serisinin ilki üzerinedir. Serinin birincil amacı tasarım öğrencilerinin çevrelerine, canlılara, kaynaklara ve kararlarına dair sorumluluklarını fark edecekleri, düşünecekleri ve tartışacakları bir eğitim ortamı oluşturmaktır. Bu amaçla, sürdürülebilir tasarım süreç ve yöntemlerini kapsayan bir stüdyo dersi kurgulandı. Proje konusu, öğrencilerin bahsedilen sorumlulukları ile doğrudan ilişkiye girmelerini sağlamak için, stüdyo dışından ve gündelik hayatın içinden, Türkiye’deki bir bölgenin bağlamı üzerinden belirlendi. Sürdürülebilirlik üzerine çalışan kişi ve kurumların bulunduğu Urla ilçesinin Barbaros Köyü Studio-Sustain dersinin sahası olarak seçildi. Studio Sustain Urla Barbaros, ana yapısını ve tasarım projelerinin konusunu bölgenin yerel bilgisi üzerinden oluşturmayı temel aldı. Bu yerel bilgi ve kişilerle doğrudan etkileşimi sağlamak amacıyla bölgeye üç ziyaret planlandı: dönem başlamadan stüdyo yürütücülerinin hazırlık ziyareti, dönem boyunca yürütücülerin ve öğrencilerin araştırma ve ürün geliştirme süreçlerinde yaptıkları ziyaretler. Araştırma sürecinde gruplar halinde çalışan öğrenciler stüdyo kapsamında belirlenen atık, enerji, gıda, kültür, su ve yapılı çevre ana başlıkları üzerinden bölgeyi incelediler. Bulgularını köydekilerle paylaşarak tasarım projelerinin temellerini oluşturan fikir alışverişleri gerçekleştirdiler. Proje geliştirme sürecinde bireysel çalışan öğrenciler, sistem tasarımı yöntemlerini uygulayarak, bölgenin geçmiş ve bugün bilgisi üzerinden, gelecek için vizyon senaryoları kurguladılar. Sistem ve ürün tasarımını kapsayan projelerini bu senaryolar doğrultusunda belirleyen öğrenciler, bölgeye ikinci ziyarette tasarım fikirlerini köy bağlamında, köydekilerle geliştirmeye devam ettiler. Bu ziyaret sonrasında sistem ve ürün tasarımlarını, sahada edindikleri bilgi ve deneyimlere ve köydeki kişilerle birlikte yaptıkları denemelere dayanarak sonuçlandırdılar. Studio Sustain Urla Barbaros tasarım pratiği ve eğitimi, gerçek hayatın kişileri, durumları, bilgileri, gereklilikleri ve ihtiyaçları üzerinden belirlenmesini temel aldı. Tasarım öğrencilerinin öncelikle neyi, neden tasarladıklarını sorgulamaları amaçlandı. Seri boyunca sürdürülebilirlik üzerine çalışan kurum ve kişilerle ortaklıklar üzerinden güncel çalışmaların ve durumların incelenmesi, stüdyo içinde ve dışında farkındalık kazandırılması, kültürel zemin ve sürdürülebilir pratiklerin geliştirilmesi planlanmaktadır.

Suggestions

Ürün Tasarımı Eğitiminde Kuram ve Uygulamanın Kesişmesi: Anlambilimsel Bir Deneme
Bağlı, Hümanur (Orta Doğu Teknik Üniversitesi Mimarlık Fakültesi; 2014)
Bu çalışma, İstanbul Teknik Üniversitesi, Endüstri Ürünleri Tasarımı Bölümü’nde 2005 yılından beri yürütülmekte olan Ürün Tasarımında Kültür ve İletişim isimli lisans dersi kapsamında yapılan bir dizi projenin sürecini ve bu sürecin sonuçlarının paylaşılmasını hedeflemektedir. Söz konusu dersin ilk kısmı temel iletişim teorilerinden, göstergebilim kavramlarına ve bunlar üzerinden uygulaması yapılan reklam analizi çalışmalarına dayalıdır. İkinci kısım ise ürünün kültürel anlamlarına ilişkin temel okumaları e...
Disiplinler Arası Bir Tasarım Çalışmasında Öğrenci Bilgi Kazanımlarının İncelenmesi
Helvacıoğlu, Şebnem; Arıburun Kırca, L.N. Ece; Fışgın, Saniye; Semizoğlu, Sena (Orta Doğu Teknik Üniversitesi Mimarlık Fakültesi; 2016)
Bu çalışmada İstanbul Teknik Üniversitesi (İTÜ) Endüstri Ürünleri Tasarımı Bölümü lisans seçmeli dersleri arasında yer alan EUT453E Basic Principles of Yacht Design (Yat Tasarımının Temel İlkeleri) dersinin süreci ve çıktıları üzerinden bir analiz yapılmaktadır. Gemi İnşaatı ve Gemi Makineleri Mühendisliği Bölümü ile Endüstri Ürünleri Tasarımı Bölümü öğrencilerinin birlikte ürün tasarlamasına yönelik olan bu dersin kurgusunda disiplinler arası etkileşim öne çıkmaktadır. Ders süresince her iki disiplinden yü...
Kültürel Mirasın Sürdürülebilirliği için Tasarlamak: Küçükyalı Arkeopark Tasarım Atölyeleri Süreci ve Çıktıları Üzerine Bir İnceleme
Coşkun, Aykut; Yantaç, Asım Evren (Orta Doğu Teknik Üniversitesi Mimarlık Fakültesi; 2016)
Bu bildiri, İstanbul Küçükyalı Arkeopark’ta birer hafta arayla gerçekleştirilen üç farklı tasarım atölyesinin süreçleri ve çıktıları üzerine bir incelemedir. Söz konusu atölyelerin teması, Küçükyalı Arkeopark’ın arkeolojik, mimarlık tarihi ve sanat tarihi açılarından önemini vurgulayan, kültürel mirasın sürdürülebilirliğinin önemi konusunda farkındalık yaratabilecek, alanın içinde bulunduğu Çınar Mahallesi’nin kentsel hafızası ile bağ kuran, alanın turizm, tanıtma, görünürlük vb. ihtiyaçlarına cevap verebil...
Savunma Sektöründe Faaliyet Gösteren İşletmelerde Endüstriyel Tasarım Süreçleri
Öztoprak , Aydın; Karahanoğlu, Armağan (Orta Doğu Teknik Üniversitesi Mimarlık Fakültesi; 2016)
Savunma sanayi endüstriyel tasarım süreçleri, gizlilik, düşük imalat sayıları ve yüksek seviyede standardizasyon gibi gereklilikleri ile yazında yer alan endüstriyel tasarım süreçleriyle farklılaşmaktadır. Sektörde endüstriyel tasarım süreçlerine dair araştırmalar bulunmakla beraber, ülkemizde faaliyet gösteren sektör kuruluşlarında yürütülen endüstriyel tasarım süreçlerine dair güncel bir araştırma, bilgimiz dâhilinde yapılmamıştır. Bu bağlamda sektörde faaliyet gösteren ürün geliştirme ve imalat firmaları...
Türkiye’de Tüketicilerin Tasarım Farkındalığı
Ay, Utku; Kaygan, Pınar (Orta Doğu Teknik Üniversitesi Mimarlık Fakültesi; 2016)
Meslek üyeleri, akademisyenler, araştırmacılar, öğrenciler ve endüstri ile olan ilişkisi ile endüstriyel tasarım Türkiye’de neredeyse 50 yıllık bir geçmişe sahiptir. Bu süreci anlatan kaynaklar, özellikle 2000’li yılların başından itibaren endüstride ve eğitimde, tasarıma yönelik talebin hızla arttığından bahsetmektedir. Bu kaynaklarda Türkiye özelinde yoğunlukla tasarımcı-endüstri ilişkisi, bu ilişkideki problemler, tasarım eğitimi, tasarımcı kimliği, endüstriyel tasarımın tarihi ve kullanıcı araştırmaları...
Citation Formats
S. Hough, A. Kıyak İngin, and B. Tarcan, “Studio-Sustain Urla-Barbaros: Sürdürülebilirlik Üzerine Gündelik Hayatın Bir Parçası Olarak Tasarım Stüdyo Dersi,” Orta Doğu Teknik Üniversitesi Kültür ve Kongre Merkezi Ankara, Türkiye, 2018, p. 97, Accessed: 00, 2022. [Online]. Available: https://hdl.handle.net/11511/97392.