Kültürel Mirasın Sürdürülebilirliği için Tasarlamak: Küçükyalı Arkeopark Tasarım Atölyeleri Süreci ve Çıktıları Üzerine Bir İnceleme

2016
Coşkun, Aykut
Yantaç, Asım Evren
Bu bildiri, İstanbul Küçükyalı Arkeopark’ta birer hafta arayla gerçekleştirilen üç farklı tasarım atölyesinin süreçleri ve çıktıları üzerine bir incelemedir. Söz konusu atölyelerin teması, Küçükyalı Arkeopark’ın arkeolojik, mimarlık tarihi ve sanat tarihi açılarından önemini vurgulayan, kültürel mirasın sürdürülebilirliğinin önemi konusunda farkındalık yaratabilecek, alanın içinde bulunduğu Çınar Mahallesi’nin kentsel hafızası ile bağ kuran, alanın turizm, tanıtma, görünürlük vb. ihtiyaçlarına cevap verebilecek iki ve üç boyutlu anı nesnelerinin tasarlanmasıdır. Atölyeler katılımcıların Küçükyalı Arkeopark’tan, Çınar Mahallesi’nden, İstanbul’dan ve şehir hayatından en etkili şekilde beslenebilmesini sağlayacak şekilde kurgulanmıştır. Bu amaca ulaşabilmek için birer hafta arayla grafik tasarım atölyesi, endüstri ürünleri tasarımı atölyesi ve karma atölye olmak üzere Küçükyalı Arkeopark kazı alanında üç farklı atölye düzenlenmiş, öğrencilere bu atölyeler arasında kullanmak üzere tasarımcı günlüğü verilmiş, atölyeler arasındaki bilgi akışını sağlayabilmek için ilham panosu (moodboard) yönteminden yararlanılmış ve karma atölyeye mahalle halkının da katılımı sağlanmıştır. Katılımcılar, ilham panosu yöntemini kullanarak grafik tasarım atölyesinde örüntü örnekleri, endüstri ürünleri tasarımı atölyesinde ise ürün ve nesne örnekleri üzerinde çalışmışlardır. Daha sonra her bir pano karma atölye kapsamında oluşturulan yeni gruplarla paylaşılmış ve her bir grup bu panolarda işlenen temalar üzerinden anı nesnesi fikirleri üretmiştir. Karma atölye sona erdikten sonra her bir katılımcıya kısa bir anket uygulanmıştır. Bu anketlerde katılımcıların atölyeler ile ilgili genel deneyimleri ve beraber yaratma süreci hakkındaki görüşleri sorulmuştur. Bu bildiride atölye süreçleri, fikirler ve katılımcıların beraber yaratma hakkında görüşleri aktarılacaktır.

Suggestions

Türkiye’de Tüketicilerin Tasarım Farkındalığı
Ay, Utku; Kaygan, Pınar (Orta Doğu Teknik Üniversitesi Mimarlık Fakültesi; 2016)
Meslek üyeleri, akademisyenler, araştırmacılar, öğrenciler ve endüstri ile olan ilişkisi ile endüstriyel tasarım Türkiye’de neredeyse 50 yıllık bir geçmişe sahiptir. Bu süreci anlatan kaynaklar, özellikle 2000’li yılların başından itibaren endüstride ve eğitimde, tasarıma yönelik talebin hızla arttığından bahsetmektedir. Bu kaynaklarda Türkiye özelinde yoğunlukla tasarımcı-endüstri ilişkisi, bu ilişkideki problemler, tasarım eğitimi, tasarımcı kimliği, endüstriyel tasarımın tarihi ve kullanıcı araştırmaları...
Studio-Sustain Urla-Barbaros: Sürdürülebilirlik Üzerine Gündelik Hayatın Bir Parçası Olarak Tasarım Stüdyo Dersi
Hough, Simge; Kıyak İngin, Aslı; Tarcan, Berilsu (Orta Doğu Teknik Üniversitesi Mimarlık Fakültesi; 2018)
Bu yazı, 201 Güz döneminde İstanbul Bilgi Üniversitesi Endüstri Ürünleri Tasarımı Bölümünde başlatılan sürdürülebilir tasarım temalı Studio Sustain stüdyo dersleri serisinin ilki üzerinedir. Serinin birincil amacı tasarım öğrencilerinin çevrelerine, canlılara, kaynaklara ve kararlarına dair sorumluluklarını fark edecekleri, düşünecekleri ve tartışacakları bir eğitim ortamı oluşturmaktır. Bu amaçla, sürdürülebilir tasarım süreç ve yöntemlerini kapsayan bir stüdyo dersi kurgulandı. Proje konusu, öğrencilerin...
Ürün Tasarımı Eğitiminde Kuram ve Uygulamanın Kesişmesi: Anlambilimsel Bir Deneme
Bağlı, Hümanur (Orta Doğu Teknik Üniversitesi Mimarlık Fakültesi; 2014)
Bu çalışma, İstanbul Teknik Üniversitesi, Endüstri Ürünleri Tasarımı Bölümü’nde 2005 yılından beri yürütülmekte olan Ürün Tasarımında Kültür ve İletişim isimli lisans dersi kapsamında yapılan bir dizi projenin sürecini ve bu sürecin sonuçlarının paylaşılmasını hedeflemektedir. Söz konusu dersin ilk kısmı temel iletişim teorilerinden, göstergebilim kavramlarına ve bunlar üzerinden uygulaması yapılan reklam analizi çalışmalarına dayalıdır. İkinci kısım ise ürünün kültürel anlamlarına ilişkin temel okumaları e...
Kullanıcı Deneyimi Tasarımı Pratiğinde Katılımcı Tasarım: Dijital Acente Portalı Tasarımında Katılımcı Tasarım Atölyelerinin Kullanılması
Demir, Erdem; Ekin, Gamze; Balaban, Melike (Orta Doğu Teknik Üniversitesi Mimarlık Fakültesi; 2018)
Tasarım araştırmaları ve tasarım pratiği, son 30 yıldır kullanıcı odaklı tasarım yöntemlerinden, kullanıcıların da sürece dâhil olduğu yeni tasarım yöntemlerine doğru evrilmektedir (Sanders ve Stappers, 2008). Bu çalışmada, Türkiye’de 4000’den fazla acentesi bulunan büyük bir sigorta şirketi için gerçekleştirilen dijital acente portalı tasarımında kullandığımız katılımcı tasarım yöntemi anlatılmaktadır. Ayrıca, katılımcı tasarımın literatürdeki tartışmalarını ve çeşitli uygulamalarını inceleyerek, tasarım s...
Toplumsal Sorunlara Odaklanan Ana Tasarım Yaklaşımlarının Derlenmesi
Akdur, Selin Gürdere (Orta Doğu Teknik Üniversitesi Mimarlık Fakültesi; 2016)
Tasarımın sosyal sorumluluk boyutuna olan ilginin kökleri derin olmakla birlikte, kavram özellikle son on yılda artan bir ilgiyle daha fazla öne çıkmaya başlamıştır. Buna paralel olarak, alanı kapsayan tartışmalar da artış göstermiş, özellikle kavramın adlandırılması ve kapsamı konusundaki fikirler çeşitlenmiştir. Tasarımın toplumları ve sistemleri dönüştürücü gücüne olan ortak inançla, tasarımcıların sosyal sorumluluklarını hatırlatarak konuyu vurgulayan öncülerin, kavramı benzer amaçlarla fakat farklı yak...
Citation Formats
A. Coşkun and A. E. Yantaç, “Kültürel Mirasın Sürdürülebilirliği için Tasarlamak: Küçükyalı Arkeopark Tasarım Atölyeleri Süreci ve Çıktıları Üzerine Bir İnceleme,” ODTÜ Mimarlık Fakültesi, Ankara, 2016, p. 683, Accessed: 00, 2022. [Online]. Available: https://utak.metu.edu.tr/utak-2016/.