Show/Hide Menu
Hide/Show Apps
Logout
Türkçe
Türkçe
Search
Search
Login
Login
OpenMETU
OpenMETU
About
About
Open Science Policy
Open Science Policy
Open Access Guideline
Open Access Guideline
Postgraduate Thesis Guideline
Postgraduate Thesis Guideline
Communities & Collections
Communities & Collections
Help
Help
Frequently Asked Questions
Frequently Asked Questions
Guides
Guides
Thesis submission
Thesis submission
MS without thesis term project submission
MS without thesis term project submission
Publication submission with DOI
Publication submission with DOI
Publication submission
Publication submission
Supporting Information
Supporting Information
General Information
General Information
Copyright, Embargo and License
Copyright, Embargo and License
Contact us
Contact us
Dünyada sınai gelişmenin geleceği üzerine düşünceler
Download
1248-7517-1-PB.pdf
Date
2022-6-31
Author
Türel, Oktar
Metadata
Show full item record
This work is licensed under a
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License
.
Item Usage Stats
271
views
146
downloads
Cite This
Bu çalışma, beş bölümden oluşmaktadır. Birinci Bölüm’ü gelecek iki onyılın nasıl bir uluslararası düzen içinde geçeceğini tartışmaya ayırdık; çünkü 1980’li yıllar ve sonrasında ABD hegemonyası altında tesis edilen tek kutuplu, neoliberal dünya düzeninin karşılaştığı ciddi meydan okumalara değişikliğe uğramadan direnebilmesi, artık mümkün görünmüyor. Çeşitli siyasal ve ekonomik göstergeler, iki büyük aktörü ABD ve Çin olan iki kutuplu bir dünya düzenine doğru ilerlediğimizi düşündürüyor. Oluşmakta olan böyle bir “yeni düzen”in politika gündemindeki vahim küresel çevre sorunlarından başlıca ikisini, yani (i) iklim değişikliğinin kontrol edilmesi ve (ii) zoonotik pandemilerin önlenmesini İkinci Bölüm’de ele aldık. 2020’li ve 2030’lu yıllardaki ekonomik büyüme ve sanayileşme başarımının, büyük ölçüde, bu vahim sorunların uluslararası ve ulusal düzeylerde nasıl yönetildiğine bağlı olarak belirleneceği kanısındayız. Sınai gelişmeyi biçimlendirecek faktörler arasına, küresel çevre kısıtlarına ek olarak, tekil ülkelerin izleyecekleri sanayi politikalarını da katmak yerinde olur. Bu görüş doğrultusunda, geçmişte uygulanan çeşitli sanayi politikalarından gelecek için ne tür dersler çıkarılabileceği, Üçüncü Bölüm’de irdelenmiştir. Dördüncü Bölüm’de önce dünya hasılası ve uluslararası ticaretindeki olası gelişmeleri öngörmeyi, daha sonra bunun oluşturduğu genel çerçeve içinde sanayileşme perspektiflerini belirlemeyi amaçlıyoruz. Beşinci (ve son) Bölüm, çalışmayı sonuçlandırmaktadır.
Subject Keywords
Sanayileşme
,
Sanayi politikası
,
Ekonomik büyüme
,
Uluslararası ticaret
,
Küresel değer zincirleri
URI
http://www2.feas.metu.edu.tr/metusd/ojs/index.php/metusd/article/view/1248
https://hdl.handle.net/11511/98582
Journal
ODTÜ Gelişme Dergisi
Collections
Department of Economics, Article
Suggestions
OpenMETU
Core
İhracat ile ekonomik büyüme arasındaki nedensellik: Türkiye üzerine ekonometrik bir analiz
Yapraklı, Sevda (Orta Doğu Teknik Üniversitesi (Ankara, Turkey), 2007-6-1)
Bu çalışmanın amacı, Türkiye’de ihracat ile ekonomik büyüme arasındaki nedenselliği incelemektir. Bu amaçla 1970-2005 dönemi için, toplam ve ana sektörlere (tarım, madencilik ve sanayi) göre ihracat ile ekonomik büyüme arasındaki ilişkiler, eş-bütünleşme ve hata düzeltme-geliştirilmiş Granger nedensellik test teknikleri kullanılarak ekonometrik açıdan incelenmektedir. Analiz sonuçları, Türkiye’de toplam ve sanayi ihracatından ekonomik büyümeye doğru pozitif ve tek yönlü nedensellik bulunduğunu ortaya koymak...
Türkçede seçenek sorularının sözdizimi ve anlambilimi
Gracanın Yüksek, Martına(2016-12-31)
Önerilen bu çalışma, Türkçede seçenek sorularının sözdizimi ve anlambilimi üzerine yapılmış kuramsal bir çalışmadır. Seçenek soruları, konuşmada kendisine hitap edilen kişiye bir takım seçenekler sunan ve ondan, bu seçeneklerden birisini seçmesini isteyen sorulardır. Türkçede bu tip sorularda, seçeneklerden her biri genellikle evet/hayır sorularında soru eki olarak kullanılan –mI eki ile yüklenir. Seçenekler tercihe göre “yoksa” kelimesiyle de bağlanabilirler. Evet/hayır sorularının yalın bir örneği (1)’de,...
Türkiye’de asgari ücret: Kurumsal Düzenleme mi Piyasa Kısıtları mı?
Duman, Anıl (ODTÜ İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi, 2022-6-01)
Asgari ücret, Türkiye’de toplumun büyük bir bölümünü yakından ilgilendirmektedir. Asgari ücretin belirlenmesinde siyasi kurumlar ve işgücü piyasası iki ana belirleyicidir. Bu çalışmamızda bu iki belirleyici etmen üzerinde duruyoruz. Temel iddiamız asgari ücretin düzeyinin medyan ücrete yakınsadığı ve dolayısıyla piyasa dinamiklerinin kurumsal düzenlemere baskın geldiğidir. Çalışmamız asgari ücret literatürüne üç ana katkıda bulunmayı amaçlamaktadır. İlk olarak, Türkiye’de asgari ücretin kapsamı ve uygulanma...
Exploring Forest Kindergarten Practices in Türkiye: Kindergarten Founders’, Teachers’, and Parents’ Knowledge of Forest Pedagogy
Yalçın, Fatma; Tantekin Erden, Feyza; Department of Early Childhood Education (2022-9)
This study had several objectives. First, to investigate the practices of forest kindergartens in three different geographic regions of Türkiye. Second, to explore how the founders of forest kindergartens overcome challenges and take advantage of favorable circumstances as they set up and run the kindergartens. Third, to research the challenges and favorable circumstances that teachers face in such kindergartens and ways to deal with them. Fourth, to examine what kinds of cultural adaptations kindergarten f...
Investigation of middle school mathematics teacher emotions and their students’ mathematics achievement emotions: a mixed-methods study
Çalık, Başak; Çapa Aydın, Yeşim; Department of Curriculum and Instruction (2021-1-01)
The purpose of the study was three-fold. First, the study aimed to investigate the relationship between mathematics teachers’ emotions, self-efficacy, and burnout. Second, it was aimed to examine the relationship between mathematics teachers’ emotions and their students’ mathematics self-efficacy, perceived teaching quality, perceived teacher affective support, and mathematics achievement emotions. Third, the reasons for and relevant processes behind students’ emotions were uncovered by considering the lear...
Citation Formats
IEEE
ACM
APA
CHICAGO
MLA
BibTeX
O. Türel, “Dünyada sınai gelişmenin geleceği üzerine düşünceler,”
ODTÜ Gelişme Dergisi
, vol. 49, no. 1, pp. 201–226, 2022, Accessed: 00, 2022. [Online]. Available: http://www2.feas.metu.edu.tr/metusd/ojs/index.php/metusd/article/view/1248.