Show/Hide Menu
Hide/Show Apps
Logout
Türkçe
Türkçe
Search
Search
Login
Login
OpenMETU
OpenMETU
About
About
Open Science Policy
Open Science Policy
Open Access Guideline
Open Access Guideline
Postgraduate Thesis Guideline
Postgraduate Thesis Guideline
Communities & Collections
Communities & Collections
Help
Help
Frequently Asked Questions
Frequently Asked Questions
Guides
Guides
Thesis submission
Thesis submission
MS without thesis term project submission
MS without thesis term project submission
Publication submission with DOI
Publication submission with DOI
Publication submission
Publication submission
Supporting Information
Supporting Information
General Information
General Information
Copyright, Embargo and License
Copyright, Embargo and License
Contact us
Contact us
Yurt dışında doktora eğitimi alan Türkiye Cumhuriyeti vatandaşlarının sayısındaki azalışın nedenleri
Download
1164-7590-1-PB.pdf
Date
2022-12
Author
Demirci, Murat
Metadata
Show full item record
This work is licensed under a
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License
.
Item Usage Stats
295
views
117
downloads
Cite This
Bu çalışmada 2013-2016 döneminde OECD (Ekonomik İşbirliği ve Kalkınma Örgütü) ülkelerinde ve 2005-2015 döneminde Amerika Birleşik Devletleri (ABD)’nde doktora eğitimi alan Türkiye Cumhuriyeti vatandaşlarının sayısında ve bütün uluslararası öğrenciler arasındaki oranında bir düşüş olduğu saptanmıştır. Yapılan regresyon analizleri ile bu düşüşün iki farklı etken ile açıklanabileceği gösterilmiştir. İlk etken bilimin Türkiye’den daha hızlı geliştiği ülkelerin daha fazla sayıda vatandaşının OECD ülkeleri ve ABD’de eğitim almaya başlaması, ikinci etken ise Türkiye’deki üniversitelerin doktora programlarındaki kapasite artışıdır. Birinci sebebin etkisinin ikinci sebebe kıyasla daha büyük olduğu saptanmıştır. Bu bulgu uluslararası doktora programlarına katılım için artan küresel rekabette Türkiye’nin geri kaldığını işaret etmektedir. Bu geri kalmanın Türkiye’deki yükseköğretim sistemine olabilecek potansiyel etkileri çalışmanın son bölümünde tartışılmıştır.
Subject Keywords
Uluslararası Öğrenciler
,
Doktora Programları
,
Yükseköğretim
URI
http://www2.feas.metu.edu.tr/metusd/ojs/index.php/metusd/article/view/1164
https://hdl.handle.net/11511/101268
Journal
ODTÜ Gelişme Dergisi
Collections
Department of Economics, Article
Suggestions
OpenMETU
Core
A Comparison of Human Values Among Students From Postcommunist Turkic Republics and Turkey
Dirilen-Gumus, Ozlem; Sümer, Nebi (2013-11-01)
This study aims to compare the value structure of university students from postcommunist Turkic republics and Turkey within the framework of Schwartz and Bardi's (1997) acclimation and compensation hypothesis. Participants from four Turkic republics (N = 269; Turkmenistan, Kyrgyzstan, Kazakhstan, and Azerbaijan) and Turkey (N = 286) completed the Portrait Values Questionnaire. The results indicated that students from postcommunist countries reported higher levels of embeddedness and lower levels of intellec...
The Economic and financial relations of Turkey with East European Countries (1990-2012)
Akoğlu Şişman, Melda; Türkeş, Mustafa; Department of International Relations (2013)
This thesis analyzes the economic and financial relations of Turkey with East European Countries (EECs) since the transition period of those countries till 2012. Having gone through the Cold War background of the subject in question with the insight provided by “uneven and combined development” approach, the thesis examines economic and financial relations of Turkey with each of East European countries and then explores to what extent the European Union (EU) leaves a leverage room for Turkey to exercise a r...
Türkiye’de Faaliyette Bulunan Uluslararası Ortak Girişimlerde Örgüt Kültürü: Yerel Sosyo-Kültürel Bağlamın Eşbiçimlilik Etkisi
İlhan, Tülay (Orta Doğu Teknik Üniversitesi (Ankara, Turkey), 2008-12)
Çalışma, yerel sosyo-kültürel bağlamın Türkiye’de faaliyette bulunan uluslararası ortak girisimlerin (UOG) örgüt kültürleri üzerindeki esbiçimlilik etkilerini incelemeyi amaçlamaktadır. Burada UOG’lerin örgüt kültürleri ve yerel sosyo-kültürel bağlam hem uygulama hem de değer düzeyinde, varolan literatürden hareketle geliştirilen, ortaklaşa davranısçılık, güç mesafesi, belirsizlikten kaçınma, performansa ilişkin yönelim, zamana ilişkin yönelim ve paternalizm kültürel boyutlarında ele alınmaktadır. UOG’lerin...
The Link between Structural Quality Indicators in Pre-primary and PISA Science Literacy Skills: A Cross-Country Comparison
Buldu, Elif; Olgan, Refika (2020-06-01)
The main aim of this study was to make a comparison across distinct countries to investigate the relationship between several quality indicators in pre-primary education and children’s subsequent science competency in the Program for International Student Assessment (PISA) between 2000-2015 years. The cross-national indicators that were used were obtained from previous records, including public and private expenditure, pupil-teacher ratio, enrollment rate, duration, age of beginning in pre-primary education...
Determinants of and Trends in Labor Force Participation of Women in Turkey -
Dayıoğlu Tayfur, Meltem (2010-01-01)
Female labor force participation rate in Turkey is quite low by European Union (EU) and Organization for Economic Co-operation and Development (OECD) standards: it was 24.9 percent in 2006, compared to 66.1 percent in EU-27 and 60.8 percent in OECD countries. Moreover, it has declined from 34.3 percent in 1988 to 24.9 percent in 2006. The purpose of this report is to shed light on factors that determine women's participation in the labor market and the reasons behind the observed trends over the 1988-2006 p...
Citation Formats
IEEE
ACM
APA
CHICAGO
MLA
BibTeX
M. Demirci, “Yurt dışında doktora eğitimi alan Türkiye Cumhuriyeti vatandaşlarının sayısındaki azalışın nedenleri,”
ODTÜ Gelişme Dergisi
, vol. 49, no. 2, pp. 257–291, 2022, Accessed: 00, 2023. [Online]. Available: http://www2.feas.metu.edu.tr/metusd/ojs/index.php/metusd/article/view/1164.