Mimesis-Mimarlık Ilişkisi Üzerinden Üretilen Kültürel Teoriler: Mekan-Kültür İkilemini Doğa Üzerinden Meşrulaştıran Mesken

2022-11-17
Mimarlık, kültürü kendi disiplini ile birleştirerek sosyo-kültürel boyutta kendini ve kültürü doğanın üzerine kurularak ve kopararak meşrulaştırmaya çalışır. Bu meşrutiyet mimarık disiplinindeki tarihsel süreç içerisinde karmaşık bir döngü içerisinde temsil edilir ve, yapılı çevrenin insan eylemleri ile inşaa edilmesiyle vücut bulur. Bu çalışma, taklit, kopya, benzerlik ve farklılık gibi pek çok kavramı kapsayan mimesis- mimarlık ilişkisi bağlamında doğa / kültür çatışmasını irdelemekte ve sorunsallığını dile getirektedir. Bu araştırma mimesis üzerine kurulmuş ve ortaya atılmış ifade ve söylemler aracılığıyla mimesisin yalnız doğayı arayüz olarak işlevlendşrmesi değil, aynı zamanda kültürel bağlamda ortaya çıkan biçim ve geleneklerle mimariyi etkileyen yapay ve dengeli bir düzen oluşturduğunu savunmaktadır. Böylece kültürün mekansal aracılığı, ilkel mimarlığın ve mimarinin kökenlerinden gelerek doğanın kültürel yeniden değerlendirmesini temsil eden ilkel kulübede üzerinden incelenmektedir. İlk olarak çalışmada Vitruvius’un antik dönemde mesken olarak ele aldığı ilkel kulübenin, 18. yüzyılda Marc- Antoine Laugier ve Jean Nicolas Louis Durand’ın ve 19. yüzyılda Gottfried Semper’in bakış açılarına ve kurgularına göre yeniden şekillenmesi konu edilmektedir.. Mimarlığın temelleri doğadan gelen basitlik, sağlamlık, düzenlilik ve simetri normlarının manevrasıyla, içerisinde sosyo-kültürel bir ekonominin döndüğü ilkel kabinlerden, anıtsallık ve süslemenin ön plana çıktığı mimari elemanların toprak yığını üzerinde çevrelenip, bütün bu oluşumu korumak adına üst örtünün getirildiği ve zenginleştiği konut kavramına doğru evcilleştirilir. Özne ve nesne (doğa/ kültür) arasındaki antitezin ötesine geçen mimesis modern dönem ve sonrasında antikiteden farklılaşmıştır. Çalışma geliştirilen mimesis histografisi , ilkel kulübelerin gelişimindeki mütevazi başlangıçları daha sonraki bir aşamaya eklemleyerek oldukça karmaşık mekan yaratma bilincine ışık tutmaktadır. Mimesis, doğanın kültürel olarak yeniden değerlendirilmesi altında doğayı yapısöküme uğratacak bir tür nesne ve ontolojik gerçeklik olarak ele alınarak 21. yüzyıla kadar gelişen mimari pratiği yeniden düşündürür ve kurgulanan paradigmaları ön plana çıkarır. Bu çalışma, tipik bir model olarak eleştirel bir nesne haline gelen ilkel kulübenin mimesis üzerinden mimarlık disiplinindeki varoluşunun teorik kuram ve söylemler ile birlikte literatürde yeniden yorumlanması sonucunda, doğa-kültür diyalektiği içerisinde doğadan öte bir kültür verisi olduğu kanıksamaktadır.
International Konya Art and Architecture Symposium / IKAAS’22

Suggestions

Political truth, epistemological challenges of populism and post-truth
Kerem, Özcan; Grıffıth, James Edmond Carr; Department of Philosophy (2023-1)
This thesis explores the place of truth in our contemporary public discourse and the epistemological challenges it faces. It takes a look at the perceived distortion of factual reality in the form of increased lies and untruths through the contribution of the nearly all-encompassing concept of “post-truth”. The thesis highlights the central role played by the Internet and new communication mediums in the development of the post-truth condition and emphasizes the novelty they bring about. I use the works of ...
Alternative Subject Positions and Subject-Object Relations in Keats's Poetry
Günday , Merve; Birlik, Nurten; Department of English Literature (2022-12)
This dissertation claims that Keats’s poetry is a reaction against the discourse of modernity which traumatized the human subject by creating a divide between human and nature, subject and object. It argues that by transcending this divide and acknowledging the agency of both subject and object, his poetry makes an ideological statement and offers a new site of existence or relationality to the readers. This site also implies a response to the accusations that the Romantics were not interested in the realit...
Mimarlık Eğitiminde Karma Gerçeklik Etkileşimi ve Ciddi Oyun Uygulaması
Sürer, Elif; Gürsel Dino, İpek(2018-12-31)
Bu projede, geleneksel ve dijital mimari yöntemleri arasındaki bilgi akışını etkin kılmak, bu iki farklı düzlemi birleştirmek ve mimarlık öğrencilerine etkin ve motive edici bir ders materyali sağlayabilmek amacıyla karma gerçeklik ve ciddi oyun uygulaması kullanılması planlanmaktadır. Microsoft HoloLens [4] kullanılarak yaratılacak karma gerçeklik ortamı ile iki öğrencinin aynı anda tek bir model üzerinde çalışabilmesi ve tasarımda işbirliği yapabilmesi mümkün olacaktır. Ayrıca, geleneksel yöntemler halen ...
Mimarlık Bölümünün Eğitim Ve Araştırma Etkinliklerine İnternet Üzerinden Erişim Ve Sorgulama İmkanı Veren Veri Tabanının Oluşturulması.-Archweb Sitesinin İçerik Yönetim Sistemi Kullanılarak Yeniden Yapılandırılması.
Sargın, Güven Arif(2013-12-31)
Bu proje, ODTÜ Mimarlık Bölümü’nün son on yıl içerisinde yapmş olduğu tüm eğitim ve araştırma etkinliklerini içeren veri tabanının oluşturulması, bu veritabanına internet ortamından erişim ve sorgulama olanakları sağlayan web sitesi ve arama motorunun geliştirilmesi kapsamındaki çalışmaları içerir. Bu veritabanı, Mimarlık Bölümü’nün akademik kadrosunu, araştırma sahalarını, bu güne kadar yapılmış olan ve halen devam etmekte olan eğitim-öğretim, araştıma etkinliklerini tanımlayan ve tanıtan bir arşiv niteliğ...
Kentsel Bağlamda Müzeleşme: Sultanahmet Bölgesi’nin Müze Alanına Dönüşümü
Aykaç Leıdholm, Pınar (2020-08-01)
Kültür eksenli kentsel dönüşüm politikalarının bir parçası olarak müze kavramı yapı sınırından kente yayılmış ve kentsel dönüşümün önemli bir bileşeni haline gelmiştir. Müzeleşme olarak adlandırılan bu dönüşümün sonucunda; kentsel alanların bazı nitelikleri kasıtlı olarak öne çıkartılıp, korunup, sunulurken; diğer nitelikleri ihmal edilmiştir. Bu nedenle müzeleşme, çoğunlukla yaşayan bir kent parçasının turistlere yönelik kurgulanmış bir sahne olmasına neden olur. Günümüzde, kültürün somut ve somut olmayan ...
Citation Formats
F. Topçuoğlu, “Mimesis-Mimarlık Ilişkisi Üzerinden Üretilen Kültürel Teoriler: Mekan-Kültür İkilemini Doğa Üzerinden Meşrulaştıran Mesken,” presented at the International Konya Art and Architecture Symposium / IKAAS’22, Konya, Türkiye, 2022, Accessed: 00, 2023. [Online]. Available: http://neukongre.com/file/ikaas22/ozet_kitabi.pdf.