A Contextual Approach to Stereotype Content Model Stereotype Contents in Context

Download
2013-07-01
Aktan, Timucin
Sakallı, Nuray
Kalıpyargı İçeriği Modelinin (KİM; Fiske ve ark., 1999; 2002) gruplararası algı literatürü bağlamında değerlendirildiği gözden geçirme çalışmasında, söz konusu kuramın güçlü ve zayıf noktalarını belirleyerek bu sınırlılıkları aşmak için bağlama duyarlı bir bakış açısı sunmak amaçlanmıştır. Üç bölümden oluşan yazının ilk bölümünde KİM tanıtılarak bu kuram bağlamındaki tartışmaların gruplararası algı literatüründeki yeri ele alınmıştır. İkinci bölümde, KİM’in temelini oluşturan yetkinlik ve sevecenlik boyutları incelenerek kuramın önemli sınırlılıkları ortaya konulmuştur. Son bölümde ise, belirlenen bu sınırlılıkları aşabilmek için sosyal bağlamsal bir yaklaşımla gruplararasındaki karşılıklı ilişkilerin altı çizilmiştir. Böylece, gruplararası yarışma türünün, gruplararası statü farkının meşruluğunun ve statü farkından kaynaklanan sosyal gerçekliğin sınırlayıcılığının kalıpyargı içeriklerini belirleyen bağlamsal etkenler olabileceği önerilmiştir. Söz konusu etkenler temelinde beş farklı sosyal bağlam tanımlanıp, bu bağlamlarda yetkinlik ve sevecenlik değerlendirmelerinin nasıl şekilleneceği tartışılmıştır. Son olarak, bağlama duyarlı bakış açısının sınırlılıkları ve gelecek çalışmalar için çıktıları ele alınmıştır.
Türk Piskoloji Yazıları

Suggestions

An Interactive computational design approach for creating architectural topographiesi
Ongun, Gökhan; Mennan, Zeynep; Department of Architecture (2013)
The research aims at developing a digital environment for understanding and analyzing natural forces and designing according to the simultaneous feedback given by omputational tools. The thesis is an investigation into the concept of interactivity between the designer and computer through the use of computational fluid dynamic tools in a local context of Eastern Netherlands Coast, in response to the already dynamic natural fluid like elements such as air, coastal currents and sand particles. The behavior of...
The role of user models in product design for assessment of user needs
Hasdoğan, Gülay Fatma (1996-01-01)
This paper elucidates the role of user models in the household product design process for the assessment of user needs. Based on field work which investigated the characteristics and qualities of user models employed by design practitioners working in England and Wales in 1991, it presents the benefits and limitations of a range of user models which are most relevant for design practitioners.
Comparison of Semantic Intent and Realization in Product Design: A Study on High-End Furniture Impressions
Khalaj, Javad; Pedgley, Owaın Francıs (2014-12-01)
This paper presents a comparative analysis of designers' intended impressions and users' realized impressions of products, within the context of design communication. Its originality comes from the empirical approach taken, which examines the extent of users' shared impressions from products and their closeness to originating designers' intentions. Visual stimuli and semantic differential evaluations involving high-end furniture (n = 8) and representative target users (n = 80) were used. Data analysis was c...
A Review and Categorization of Instructional Design Models
Dönmez, Mehmet; Çağıltay, Kürşat (null; 2016-11-16)
The aim of this study is to provide a review of instructional design (ID) models and toenlighten the evolution of ID models. The review study starts from the generic ID model which isADDIE model, and continues to explore the other ID models. The review includes the articlesindexed in Thomson’s Web of Science database published between 2000 and 2016. In thiscontext, 43 articles were reached. After the analysis of these articles, 33 ID models were identifiedand 14 more articles related to th...
An innovative way of understanding learning processes: Eye tracking
Dogusoy, Berrin; Çağıltay, Kürşat (2009-07-24)
This paper aims to present findings on the use of eye-tracking technology as a new approach from an educational perspective. The studies in this paper on relationship between learning and eye-movements have focused on concept-map formation, learning from multimedia materials, designing materials with different cognitive strategies, multimodal comprehension of language and graphics with and without annotation, computer games and cognitive style effects of computer based interfaces and hypertext environment. ...
Citation Formats
T. Aktan and N. Sakallı, “A Contextual Approach to Stereotype Content Model Stereotype Contents in Context,” Türk Piskoloji Yazıları, pp. 15–31, 2013, Accessed: 00, 2020. [Online]. Available: https://hdl.handle.net/11511/38204.