İşlevsel ve İşlevsiz Dürtüselliğin Sürücülük Becerileriyle Farklılık Gösteren İlişkilerinin İncelenmesi

2018-12-01
BIÇAKSIZ, PINAR
Özkan, Türker
Bu çalışmada, ilgili literatürde daha önce araştırılmamış olan dürtüsellik kişilik özelliği ve öz-beyana dayalı sürücülük becerileri arasındaki ilişki incelenmiştir. Çalışmanın örneklemini anketleri kağıt-kalem testi olarak (n = 158) ve internet üzerinden (n = 348) dolduran toplam 506 bireysel sürücü oluşturmaktadır. Dürtüsellik kişilik özelliğinin genel psikoloji literatüründeki olumsuz davranış örüntüsü tanımını yansıtan işlevsiz dürtüsellik boyutunun sürücülük becerileriyle ilişkisiyle işlevsel dürtüsellik (Dickman, 1990) boyutunun sürücülük becerileriyle ilişkisi karşılaştırılmış ve hem korelasyon hem de regresyon analizlerinde farklılaşan örüntüler gözlenmiştir. Ayrıca, sürücüluk bağlamına özel dürtüsellik ve genel dürtüsellik ölçeklerinin sürücülük becerilerinde açıkladıkları varyans oranları karşılaştırılmış ve sürücülük bağlamına özel dürtüsellik ölçeğinin sürücülük becerilerinde daha yüksek oranda varyans açıkladığı görülmüştür. Bu nedenle, sürücülukle ilgili değişkenleri daha iyi anlamak ve açıklamak için yürütülecek çalışmalarda sürücülük bağlamına özel dürtüsellik kavramının ve ölçeğinin kullanılmasının ilgili literatüre katkı yapma potansiyeline sahip olduğu önerilebilir.
Türk Psikoloji Yazıları

Suggestions

Örgütsel Bağlılık, Örgütsel Özdeşleşme, Kişi - Örgüt Uyumu ve İş Tatmini İlişkisi: Bilişim Uzmanlarına Yönelik Bir Araştırma
SÖKMEN, ALPTEKİN; Bıyık, Yunus (2016-05-01)
Çalışanların örgütleriyle uyumları, özdeşleşmeleri, bağlılıkları ve iş tatminleri bireysel başarı ve performansı, bununla birlikte örgütsel başarı ve performansı dolaylı veya doğrudan önemli ölçüde etkilemektedir. Dolayısıyla örgütler hedeflerine ulaşmak ve yaşamlarını devam ettirmek için çalışanların tutum ve davranışlarını bilerek ve anlayarak olumluları pekiştirmek, olumsuzları ise gidermek durumundadırlar. Bu nedenlerle örgütsel bağlılık, örgütsel özdeşleşme, kişi-örgüt uyumu ve iş tatmini kavramları ör...
ÖĞRETMENLERİN, ÖĞRETMEN ADAYLARININ VE ÖĞRENCİLERİN KİMYA VE BİYOLOJİ DİSİPLİNLERİNİN ENTEGRASYONUNA İLİŞKİN BİLGİLERİ
Geban, Ömer; Arslan, Harika Özge(2015-12-31)
Lise düzeyinde gerek kimya ve biyoloji kavramlarının birbiriyle entegrasyonu araştıran bir çalışmaya gerekse bu entegrasyonun üstbilişsel yetiler ve motivasyon ile olan ilişkilerini inceleyen herhangibir çalışmaya alan yazında rastlanmamıştır. Bu yüzden çalışmanın amacı olarak kimya ve biyoloji öğretmen adayları ve öğretmenlerin kimya ve biyoloji alanlarının kavramsal entegrasyonuna ilişkin bilgileri, bu entegrasyon ile ilgili görüşleri, üstbilişsel yetileri ve motivasyonlarının bilgileri ile olan ilişkiler...
İş ve İsyan: Onaltıncı Yüzyılda Öğrenci İsyanları
Yıldırım, Onur(2013-12-27)
Proje, bugüne değin literatürde sınırlı bilgiye ve klişeleşmiş görüşlerle ele alınmış olan onaltıncı yüzyıl medreseli isyanlarını, devletin değil öğrencilerin penceresinden ele almayı hedeflemektedir. Osmanlı arşiv belgelerine dayanarak yapılacak bu çalışma esas itibarıyla Mustafa Akdağ tarafından yarım yüzyıldan fazla bir süre önce ileri sürülmüş nüfus artışı ve medreseli öğrenci sayısındaki patlama arasındaki ilişkiyi irdeleyecektir. Artan öğrenci sayısına karşılık devlet katında ve kentlerde sınırlı iş...
İşleyimsel Tasarım Eğitiminde Ürünleştirme Yaklaşımının Tanımlanmasına İlişkin Dizgesel Bir Sorgulama
Çalgüner, Alper (Orta Doğu Teknik Üniversitesi Mimarlık Fakültesi; 2020)
Geçen yüzyılda seri üretimin etkisiyle tasarım eğitimi, geleneksel öğretilerin ekinsel kalıtların dan beslenen bir yaklaşım modeli doğrultusunda akılcı ve sezgisel üretim algılarını kapsayan bir gama yayıldı. Çağdaş insan zekasının başat ayırt edici niteliği olan bilişsel ağ geliştirme ve bu ağ içindeki unsurların etkileşimini ortak aklın çıktısı olan gelişkin ve yaşamsal amaca odaklanmış bilinç ile anlamlandırmanın tasarım etkinliğinin yaygın tanımı durumuna gelmesi, burada tanımlanan kolektif çıktıların d...
Sürücü Eğitmenlerinin İş Doyumu, İş Stresi, Tükenmişliği ve Kazaları: Sürücü Davranışlarının Aracı Rolü
Solmazer, Gaye; Öz, Bahar; Lajunen, Timo; Özkan, Türker (2018-04-01)
İşleri gereği trafik ortamlarına fazla miktarda maruz kalan sürücü eğitmenlerinin, araba kullanmak için gerekli olan bilgi ve becerileri sürücü adaylarına aktarmakla görevli oldukları için yol güvenliğinde oldukça önemli bir yere ve aktif bir role sahip oldukları söylenebilir. Bu çalışmanın amacı işteki iyilik hali göstergeleri (örn., iş doyumu, iş stresi ve tükenmişlik) ve kaza sayısı arasındaki ilişkide sapkın sürücü davranışlarının (hatalar, ihlaller ve ihmal ve dikkatsizlikler) rolünü sürücü eğitmenleri...
Citation Formats
P. BIÇAKSIZ and T. Özkan, “İşlevsel ve İşlevsiz Dürtüselliğin Sürücülük Becerileriyle Farklılık Gösteren İlişkilerinin İncelenmesi,” Türk Psikoloji Yazıları, pp. 58–71, 2018, Accessed: 00, 2020. [Online]. Available: https://hdl.handle.net/11511/69596.