İşleyimsel Tasarım Eğitiminde Ürünleştirme Yaklaşımının Tanımlanmasına İlişkin Dizgesel Bir Sorgulama

2020
Çalgüner, Alper
Geçen yüzyılda seri üretimin etkisiyle tasarım eğitimi, geleneksel öğretilerin ekinsel kalıtların dan beslenen bir yaklaşım modeli doğrultusunda akılcı ve sezgisel üretim algılarını kapsayan bir gama yayıldı. Çağdaş insan zekasının başat ayırt edici niteliği olan bilişsel ağ geliştirme ve bu ağ içindeki unsurların etkileşimini ortak aklın çıktısı olan gelişkin ve yaşamsal amaca odaklanmış bilinç ile anlamlandırmanın tasarım etkinliğinin yaygın tanımı durumuna gelmesi, burada tanımlanan kolektif çıktıların dizgesel akıl yoluyla sürdürülebilir eğitim yöntemlerine dönüştürülmesi eğilimini güçlendirdi. Bu durum, tasarım eğitiminde insan odaklı deneysellik ve simgesel anlatıların önünü açtı. Günümüzde tasarım eğitimcisi ve araştırmacısının, evrensel bilişsel etkileşim ağı içinde özgün çıktıya ulaşabilme becerilerini yaygın olarak optik algı üze rinden geliştirme yoluna gittiği görülmektedir. Bu çalışmada, uzun süreden bu yana kalın çizgi lerle tanımlanmış olan temel tasarım ölçütleri tarafından kontrollü olarak sınırlandırılan tasarım öğrencisinin bu ölçütler arasındaki özgürlüğünü tanımlaması üzerine geliştirilen yaygın eğitim modeli, tasarım alanının dışına da taşan güncel kavrayış kuram ve yaklaşımları ile karşılaştı rılarak sorgulanmaktadır. Araştırma modeli, tasarım etkinliğinin, ortaya konulan kavramların dizgesel olarak birbirleri ile ilişkilendirilmeleri ışığında geleceğe ilişkin kapsayıcı bir tanımının yapılması üzerinde belirleyici olacak esasların saptanmasına yönelik bir altyapı oluşturulması üzerine yapılandırılmıştır. Bu doğrultuda, belirlenen yaklaşım modellerine ilişkin konu yazınla rından saptanan konu ve kavram başlıkları sınıflandırılarak, dizgesel olarak tablo üzerinde iliş kilendirilmiştir. Çalışmanın bulguları, tasarım eğitimi ve etkinliği sürecinde bilişsel ve dizgesel düşüncenin sezgisel algı ve akıl yürütmeden, “etkileşim” kavramının ise “yenileşim”den daha baskın duruma geldiğini göstermektedir. Ortaya koyulan yöntemsel yaklaşım ve çıkarımların, geleceğin esnek eğitim modelleri için bir altyapı oluşturacağı öngörülmektedir.

Suggestions

Çalıştay 10. Oyunlaştırma Öğeleri ile Yeniden Kurgulanmış Brief Tasarımı
Tütüncü Demirbaş, Duysal; Timur Öğüt, Şebnem (Orta Doğu Teknik Üniversitesi Mimarlık Fakültesi; 2016)
Yeni neslin belirgin özelliklerinden biri, günlük yaşam teknolojileri vasıtası ile erken yaşlardan itibaren dijital oyunlar ile tanışmış olmasıdır. Dijital oyunlarda kazanılmış olan reflekslerin öğrencilerin ‘motive olma’ ve ‘katılımcı olma’ süreçlerinde yeni beklentilere neden olduğu gözlenmektedir. Yakın dönem çalışmalarda oyun oynama alışkanlıklarının lisans eğitimi alanında öğrenme araçlarının ve ortamının tasarımında da etkili olduğu görülmektedir. Ürün tasarımı derslerinde kullanılan tasarım briefleri...
Esnek ve Uyarlanabilir Pişirme Platformları için Tasarım Önerileri:Sürdürülebilirlik için Açık Tasarım Yaklaşımı Odaklı Bir Eğitim Projesi
Doğan, Çağla (Orta Doğu Teknik Üniversitesi Mimarlık Fakültesi; 2018)
Bu çalışma, tasarım eğitimine konu olan mutfak pratikleri odaklı, açık tasarım ve sürdürülebilirlik ölçütlerini içeren bir eğitim projesinin planlanma ve yürütülme süreçlerini sunar. Sonbahar 201 döneminde tamamlanan bu eğitim projesi, üçüncü yıl endüstriyel tasarım stüdyo dersinin, iki farklı bölümüne katılan toplam 48 tasarım öğrencisi, bir öğretim üyesi ve yarı zamanlı katkı veren bir eğitim asistanını kapsadı. On iki hafta olarak planlanan proje, temel aşamalarında ve değerlendirme süreçlerinde, öğrenc...
İşbirlikli Mimari Tasarım Eğitiminde Sanal Dünya Kullanımı
Gül, Leman Figen (Middle East Technical University, Faculty of Architecture, 2011)
Üç Boyutlu (3B) sanal dünyaların işbirlikli tasarım eğitiminde gelişen bir bilişim aracı olarak kullanılması son yıllarda artan bir kabul görmeye başlamıştır. Bu makalede 3B sanal dünyaların mimari tasarım eğitiminde kullanımına dair bir atölye çalışması konu edilmiştir. Öğrenciler uzak coğrafyadaki takım arkadaşlarıyla birlikte sanal dünyada bir ev tasarlamışlardır. Newcastle Üniversitesi (Avustralya) ile Rangsit Üniversitesi’ndeki (Tayland) mimarlık öğrencilerinin katılımıyla gerçekleştirilen bu sa...
Endüstriyel Tasarım Eğitiminde Kapsayıcı Tasarım İçin Bir Yöntem Önerisi
Aydın, Merve; Maralcan Gülmen, Meltem (Orta Doğu Teknik Üniversitesi Mimarlık Fakültesi; 2020)
Bildiriye konu olan çalışmanın amacı, kapsayıcı tasarım yaklaşımını ürün tasarımı sürecine entegre ederek lisans seviyesinde bir tasarım stüdyosunda uygulamak üzere bir yöntem öner mek ve bu yöntemin etkinliğini incelemektir. Bu çalışmada, Steinfeld ve diğerleri (1979) tara fından konut yaşam standartlarıyla ilgili erişilebilirlik konularının incelenmesi için geliştirilen ve bir insanda görülebilecek sağlık durumlarını A harfinden N harfine kadar 15 başlık altında sınıflandıran bir ideogramı da içeren En...
Tasarım Eğitimi Projelerinde Tasarım Araştırmasının Fikir Geliştirmeyle Bütünleştirilmesinde Eğitimcilerle Öğrenciler Arasındaki İşbirliği
Eren, Gizem Hediye; Korkut, Fatma; Burgazlı, Levent (Orta Doğu Teknik Üniversitesi Mimarlık Fakültesi; 2016)
Tasarım eğitimi projelerinin erken aşamalarında gerçekleştirilen tasarım araştırması, öğrencilerin tasarım problemlerini yaratıcı bir şekilde ele almaya hazırlanmasında önemli bir rol oynar. Bir eğitim projesinde tasarım süreci, öğrencilerin eğitimcilerle birlikte katettikleri bir süreç olmasına rağmen tasarım araştırması ve fikir geliştirme ile ilgili yöntemler, daha çok öğrencilerin kullanımına yöneliktir; eğitimciler ve öğrenciler arasındaki iş birliğinin etkisi ve rolü çoğunlukla ihmal edilir. Acemi tas...
Citation Formats
A. Çalgüner, “İşleyimsel Tasarım Eğitiminde Ürünleştirme Yaklaşımının Tanımlanmasına İlişkin Dizgesel Bir Sorgulama,” Orta Doğu Teknik Üniversitesi Kültür ve Kongre Merkezi Ankara, Türkiye, 2020, p. 217, Accessed: 00, 2022. [Online]. Available: https://hdl.handle.net/11511/97798.