Sinyal İlkesinin Öğrenme Üzerindeki Etkileri: Bir Göz Hareketleri İzleme Çalışması

2018-05-04
Dönmez, Mehmet
Doğan, Sibel
Baran Jovanovic, Evrim
Sinyal ilkesinin öğrenme üzerindeki etkisini araştıran çalışmalarda, genel olarak görüşme, başarı testleri ve sesli düşünme yöntemleri kullanılmaktadır. Ancak, bu çalışmalarda nitel verileri destekleyecek nicel veriler kısıtlıdır. Bu çalışmanın amacı, sinyal ilkesinin öğrenme üzerindeki etkisini göz hareketi verileriyle destekleyerek incelemektedir. Bu amacı gerçekleştirmek için deneysel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Çalışmada, Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi (BÖTE) bölümünden 34 öğrenci katılımcı olarak yer almıştır. Katılımcılar kontrol ve deney grubuna rasgele atanmıştır. Deney grubuna katılan öğrencilere önemli noktalar üzerinde vurgulamalar yapılarak sinyal ilkesi uygulanmış MS Power Point sunumları gösterilirken kontrol grubuna aynı sunumların üzerinde vurgulamalar yapılmamış hali gösterilmiştir. Veri toplamak için ön test, son test, hatırlama testi ve göz hareketleri verileri (sabitleme süresi, sabitleme sayısı ve ilk sabitleme süresi) kullanılmıştır. Deney ve kontrol gruplarının ön testteki sonuçları ilişkisiz/bağımsız örneklemler t-testi kullanılarak karşılaştırılmıştır. Karşılaştırma sonucunda gruplar arasında önemli bir fark bulunamamıştır. Bu grupların çalışmaya başlamadan önce konu ile ilgili ön bilgilerinin benzer olduğunu göstermiştir. Ayrıca, deney ve kontrol gruplarındaki öğrencilerin son test ve hatırlama testlerindeki sonuçları ANOVA kullanılarak analiz edilmiş ve sonuçta önemli bir fark bulunmamıştır. Ancak, testlerin ortalama puanları incelendiğinde, deney grubundaki öğrencilerin daha yüksek puanlar aldıkları bulunmuştur. Göz izleme verilerinin analizine göre ise, vurgulanan önemli kelimeler üzerindeki ilk sabitleme süresi deney grubunda kontrol grubuna göre daha azdır. Başka bir deyişle, sinyal ilkesinin kullanılması, öğrencileri dikkatini ilgili kelimelere yöneltmiştir. Böylece öğrencilerin ilgili kelimeleri yakalarken harcadıkları bilişsel yükün daha az olduğunu yorumu yapılabilmektedir. İlk yakalama süresine ek olarak, öğrencilerin vurgulana önemli kelimeler üzerindeki ve bütün sunum sayfası üzerindeki sabitleme süreleri ve sabitleme sayıları, ilişkisiz/bağımsız örneklemler t-testi kullanılarak karşılaştırılmış ve önemli bir fark bulunamamıştır. Son olarak, başarı test sonuçlarından ve göz izleme verilerinden elde edilen bulgular birbiriyle paralel sonuçlar ortaya koymuşlardır. Başak bir deyişle, göz izleme verileri başarı test sonuçlarını destekler bulgular ortaya koymuştur.
12th International Computer Instructional Technologies Symposium, (2 - 04 Mayıs 2018)

Suggestions

Bilgisayar destekli öğrenme ortamlarında oluşan bilişsel aktivitelerin göz hareketlerini izleme yöntemi ile dinamik gerçek zamanlı değerlendirilmesi ve farklı insan- bilgisayar arayüzleri tasarımının bu aktiviteler üzerindeki etkileri araştırma projesi
Akıllı, Göknur Kaplan; Çağıltay, Kürşat; Bakar, Ayşegül; Üke, Hacer; Acartürk, Cengiz; Özçelik, Erol(2008)
Bu proje önerisi, bilişim ve iletişim teknolojileri (BĐT) tabanlı öğrenme ortamlarındaki ya da kısaca e-öğrenme’deki bilişsel etkinlikleri etkileyen faktörleri keşfetmek için bir göz hareketlerini izleme tabanlı araştırmalar gerçekleştirmeyi amaçlamaktadır. Araştırılacak faktörler, e-öğrenmenin yanı sıra, e-hükümet, e-iş, e-eğlence, e-sağlık ve e-vatandaş gibi bazı diğer bilgi toplumu projelerinde de doğrudan uygulama alanları bulacaktır. E-öğrenme sistemlerinin değeri genelli...
Formel Yaklaşımlar ile İzleme ve Sürüm Değerlendirme Sistemlerinin Geliştirilmesi
Aydın Göl, Ebru(2020-07-01)
Bu projede sistem izleme ve sürüm değerlendirmede kullanılan ölçütlerin formel dillerde ifade edilmesi ve bu ölçütlerin değerlendirme ve izleme sistemlerinin başarılarını en iyileştirecek şekilde otomatik olarak üretilmesi üzerine metotlar geliştirilmiştir. Geliştirilen metotlar ile etiketli sistem izlerini yüksek başarım ile tanımlayan sinyal zamansal mantık formülleri üretilmiştir. Bu formüllerden gerçek zamanlı olarak sistem izleme yapılmasını sağlayan çevrimiçi izleme algoritması geliştirilmiştir. ...
Engelleri Aşmak için Göz Hareketleri Takibi Teknolojisi
Çağıltay, Kürşat (null; 2017-05-11)
Göz hareketleri takibi teknolojisi günden güne erişilebilirliği ve maliyeti daha makul seviyelere gelen bir teknolojidir. İlk kullanılmaya başladığı zamanlarda maliyeti yüksek olduğundan dolayı sınırlı bir kullanıma sahip olmasına rağmen günümüzde çok düşük maliyetlerde elde edilip kolayca kullanılabilecek bir teknolojidir. Bu teknolojinin önemli bir uygulama alanı da engelli bireylerin yaşam kalitelerini yükseltmektir. Özel gereksinime ihtiyaç duyan kişilere doğru yaklaşımlar ile hem hayatlarını destekleye...
Formulation and characterization of food simulants for cooling and freezing appliances
Baydemir, Seçil; Öztop, Halil Mecit; Özvural, Emin Burçin; Department of Food Engineering (2022-7)
Electrical household and similar cooling and freezing appliance manufacturers are continuously seeking ways to improve properties of their products. To design such appliances and obtain generalized and standardized results, developing test methods using food simulants has been a new strategy. Drip loss is an important problem experienced by the consumers during thawing of meat and refrigerator manufacturers try to design appliances to minimize this problem. Food simulants are used to mimic the cooling and ...
Calcination and characterization of clays obtained from cement plants of Türkiye
Yeşilyurt, Oğul Can; Yaman, İsmail Özgür; Department of Civil Engineering (2023-1)
With the increasing concern regarding global warming, alternative methods to improve the sustainability of cement manufacturing gained attraction. Partial cement substitution with supplementary cementitious materials (SCM) carries a huge potential to improve sustainability or even performance when optimized properly. The commonity of the clay deposits provides a huge advantage to the clays as SCM, but due to vast differences in composition and behavior, proper characterization of the clays is required. In t...
Citation Formats
M. Dönmez, S. Doğan, and E. Baran Jovanovic, “Sinyal İlkesinin Öğrenme Üzerindeki Etkileri: Bir Göz Hareketleri İzleme Çalışması,” presented at the 12th International Computer Instructional Technologies Symposium, (2 - 04 Mayıs 2018), İzmir, Türkiye, 2018, Accessed: 00, 2021. [Online]. Available: https://hdl.handle.net/11511/75595.