Tam Eklemli Rotor İçin Pal Açıları ve Pal Yükleri Kullanılarak Hatve Çubukları ve Eyleyici Kolları Üzerindeki Yüklerin Hesaplanması Üzerine Bir Yöntem

2016-09-30
Tıraş, Harun
Gül, Seyhan
Gürak, Derya
Yaman, Yavuz
Tam eklemli rotorlarda, pal yunuslama açılarının kontrolü amacıyla eyleyici kolları(actuator rods), yalpa tablası(swashplate)ve hatve çubuklarından (pitch links)oluşan bir mekanizma kullanılmaktadır.Pilot komutlarının uçuş kontrol sistemi tarafından modifikasyonuylaoluşan kontrol girdisi,sırasıyla eyleyici, yalpa tablasıve hatve çubuklarıyolunu takip ederek pal üzerindeki yunuslama açılarınıdeğiştirir ve helikopterin kontrolüsağlanır. Bahsedilen bu mekanizmadaki yapılardan herhangi birinin uçuş yükleri altında gerekli mukavemeti gösterememesi helikopterin kontrol edilememesi anlamına gelebilir.Bundan dolayıeyleyici kolları ve hatve çubuklarınıntaşıdığı yüklerin doğru hesaplanması uçuş güvenliği açısından oldukça önemlidir.Bu bildiride, yukarıda bahsedilen mekanizmanın kinematik denklemleri, pal açıları ve pal yüklerini kullanarak eyleyici kolları ve hatve çubuklarıüzerindeki eksenel kuvvetleri hesaplayan ve TUSAŞ tarafından geliştirilen bir özgün yazılımın(bildiride Y1 olarak geçecektir)geliştirilmesinde ve doğrulanmasında kullanılan yöntemlerden bahsedilmektedir. Yazılımda kullanılan matematik modelin sonuçlar üzerindeki etkileri deincelenmiştir. Elde edilen sonuçlara göre, ilerleme-gerileme sönümleyicisinin (lead-lag damper) pal üzerinde yarattığı yunuslama momentinin vepal, hatve çubuğu, yalpa tablasıve eyleyici kolu arasındaki kinematik ilişkilerinhesaplamalara dahil edilmemesiyunuslama kollarıüzerindeki eksenel kuvvetleri büyük miktarlarda değiştirmezken; eyleyici kolları üzerindeki eksenel yükleriönemli ölçüde değiştirmektedir
VI. Ulusal Havacılık ve Uzay Konferansı (28-30 Eylül 2016)

Suggestions

Tam derinlikli esnek üstyapıların destek vektör makineleri yöntemiyle sonlu elemanlar modellemesi
Pekcan, Onur (null; 2018-09-26)
Bu çalışma kapsamında, Destek Vektör Makineleri (DVM) tekniği yardımıyla tam derinlikli esnek üstyapıların sonlu elemanlar yöntemiyle modellenmesinde, güvenilir ve hızlı çalışan bir yaklaşım sunmaktayız. Tam derinlikli esnek üstyapı modeli, doğal zemin ve üzerindeki asfalt kaplamanın eksenel simetrik olarak tasarlanması ile elde edilmektedir. Modellemede asfaltın elastik, doğal zeminin ise doğrusal olmayan (iki taraflı doğrusal) malzeme davranışına sahip olduğu kabul edilmektedir. DVM yöntemi ise, sonlu ele...
Feedback motion planning of a novel fully actuated unmanned surface vehicle via sequential composition of random elliptical funnels
Özdemir, Oğuz; Ankaralı, Mustafa Mert; Department of Electrical and Electronics Engineering (2022-12-27)
This thesis proposes and analyzes a motion planning and control schema for unmanned surface vehicles that fuses sampling-based approaches’ probabilistic completeness with closed-loop approaches’ robustness. The Proposed schema is based on the sequential composition of elliptical funnels, and it consists of two stages: tree generation and motion control. For validation of the approach, we carried out experiments using both simulation and physical setup besides the mathematical analysis. In order to have a co...
Fiber bragg ızgara tabanlı optik sensörler ile kaynak proses kontrol sistemi
Konukseven, Erhan İlhan (Türk Patent ve Marka Kurumu, 2016-10-06)
Başvuru konusu buluş, kaynak torcuna bağlanan fiber bragg ızgara tabanlı optik sensör sistemi kullanılarak alınan zamana bağlı konum (pozisyon) bilgisinin kaynak kalitesinin tahmini ve/veya kontrolü ile ilgilidir. Kaynak proses parametreleri ve torcun zamana bağlı konumu torcun mekanik yapısını değiştirmeden sistemin çalışmasını engellemeyecek şekilde yapılmaktadır. Önerilen sistemle kaynak operasyon parametreleri ile birlikte torcun işleme parçasına göre uzaydaki konumu da dikkate alınarak kaynak kalitesi ...
1kW Contactless Slip Ring Design Using Series-Series Resonant Converter Topology
Polat, Hakan; Keysan, Ozan; Department of Electrical and Electronics Engineering (2021-6-24)
Slip rings are often used in wound rotor synchronous machines to supply required field excitation during rotation. They mainly consist of carbon brushes and copper rings where the power transmission is achieved by constant friction, which results in mechanical wear over time. To eliminate the contact, brushless exciters are used. However, their low-speed operation is problematic. Therefore, in this thesis, the aim is to design a contactless slip-ring with improved fault tolerance to supply the required fiel...
Adjoint based design optimization of subsonic airfoils with a panel code
Sarıkaya, Berk; Tuncer, İsmail Hakkı; Department of Aerospace Engineering (2022-7-25)
An in-house panel code written in Fortran is automatically differentiated and developed into an adjoint-based aerodynamic shape optimization tool for airfoil profiles. The automatic differentiation tool, FDOT, is employed in reverse mode to obtain the discrete-adjoint solver. The adjoint-based sensitivity derivatives (i.e. gradient vector) are validated against the finite difference approach. The computed sensitivity derivatives are then employed for the gradient based aerodynamic shape optimization of subs...
Citation Formats
H. Tıraş, S. Gül, D. Gürak, and Y. Yaman, “Tam Eklemli Rotor İçin Pal Açıları ve Pal Yükleri Kullanılarak Hatve Çubukları ve Eyleyici Kolları Üzerindeki Yüklerin Hesaplanması Üzerine Bir Yöntem,” presented at the VI. Ulusal Havacılık ve Uzay Konferansı (28-30 Eylül 2016), Kocaeli, Türkiye, 2016, Accessed: 00, 2021. [Online]. Available: https://hdl.handle.net/11511/76171.