Akran Liderliğinde Takım Öğrenmesi Modeli İle Eğitim Gören Mühendislik Öğrencilerinin Genel Kimya Başarısının Akran Liderlerin Bazı Özellikleri Açısından İncelenmesi

2018-10-06
Eren Şişman, Nuran Ece
Çiğdemoğlu, Ceyhan
Geban, Ömer
Akran liderliğinde takım öğrenmesi, ALTÖ, (Peer-led team learning) ABD bağlamında fen-teknoloji-mühendislik ve matematik (FeTeMM) alanlarında yaygın olarak kabul gören ve bu alanlarda universitelerde uzun süreli uygulamaları olan bir öğretim modeli olmuştur. Bu çalışmanın amacı, ALTÖ modeli ile eğitim gören üniversite birinci sınıf mühendislik öğrencilerinin genel kimya dersindeki performanslarını akran liderlerin bazı özellikleri (cinsiyet, bölüm, genel kimya harf notları, sürekli kaygı, test kaygısı ve sosyal kaygı) açısından incelemektir. Çalışmaya genel kimya dersini alan 68 mühendislik öğrencisi ve 14 akran lider katılmıştır. Haftalık üç saatlik olan dersin bir saati ALTÖ çalıştayları için düzenlenmiştir. Bu modelin uygulanması sürecinde dersi daha önceden almış başarılı öğrenciler (akran liderler) belirlenmiş ve iki hafta da bir gerçekleşen ve dersle paralel yürüyen bu çalıştaylarda problem çözme ve ders materyallerini tartışmada daha önceden oluşturulmuş takımlara liderlik etmişlerdir. Akran liderlerin eğitimi ve çalıştaylar için malzemelerin hazırlanması Vygotsky’nin sosyokültürel öğrenme teorisine göre yapılandırılmış ve eğitimler dönem boyunca devam etmiştir. Bu çalışmada nicel araştırma yöntemlerinden olan tek gruplu deneysel araştırma modeli kullanılmıştır. Öğrencilerin genel kimya dersindeki sınav başarıları öğrencilerin dönem boyunca gireceği iki ara sınav ve final sınav sonuçlarından hesaplanırken öğrencilerin harf notları ise yüksek ve düşük başarılı sınıf geçme oranlarının belirlenmesinde kullanılmıştır. Liderlerin verileri de liderlere uygulanan sürekli kaygı envanteri (TAI) ,test tepkisi ölçeği (RTT), yetişkinler için sosyal kaygı ölçeği (SAQ) ve demografik bilgi anketiyle elde edilmiştir.Elde edilen veriler SPSS (Statistics Package For Socials Sciences) paket programında değerlendirilmiş olup, verilerin çözümünde bağımsız gruplar t-testi, yüzde ve frekans ve ki-kare testi kullanılmıştır. Bu analizlerin sonucunda akran liderlerin cinsiyetleri, bölümleri ve sürekli kaygı seviyesi açısından öğrencilerin genel kimya sınav başarısında pek fazla bir farka rastlanmazken genel kimya notu yuksek olan (AA/BA), orta seviye test ve sosyal kaygı seviyesine sahip akran liderlerin takımlarındaki öğrencilerin genel kimya sınav başarısı genel kimya notu daha düşük olan (BB/CB) ve düşük test ve sosyal kaygı seviyesine sahip akran liderlerin takımlarındaki öğrencilerin genel kimya sınav başarısından daha yüksek olduğu bulunmuştur. Ancak istatiksel olarak anlamlı bir fark tespit edilmemiştir. Küçük etki büyüklüğü nedeniyle de pratik bir anlamlılık taşımadığı bulunmuştur. Öğrencilerin dönem sonu notları ve lider özellikleri incelendiğinde ise, düşük seviyeli sürekli kaygısı olan liderlerin takımlarında orta seviyede sürekli kaygısı olan liderlerin takımlarındakine göre dönem sonu başarı notu yüksek (CB ve daha yüksek) olan öğrenci yuzdesinin daha fazla olduğu görülmüştür. Fakat bu farklılığın istatiksel olarak anlamlı olmadığı tespit edilmiştir. Bu bulgulardan hareketle, ALTÖ uygulamalarına akran lider seçilirken yuksek bir not dilimine sahip olmasının yanında sürekli, test ve sosyal kaygı seviyeleri de dikkate alınmalıdır. Çünkü ALTÖ modelinin temelinde liderin rehberliğinde soru çözümü ve bunların takım içerisinde tartışılması bulunmaktadır.
13. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, 2018

Suggestions

Akran Liderli Takım Öğrenme modeli ile kimya öğretmen adaylarının problem yazma ve problem çözme becerilerinin incelenmesi
Geban, Ömer; Çiğdemoğlu, Ceyhan(2018-12-31)
Bu çalışmanın amacı, ALTÖ modeli çerçevesinde fen öğretim yöntemleri I dersini alan öğretmen adaylarının çalıştay problemleri yazma ve problem çözme becerileri üzerindeki etkisini incelemektir. Özellikle öğretmen eğitiminde bu modelin etkinliği ve akran lider olarak pedagojik alan bilgisine sahip olan öğretmen adaylarının kullanılmasının henüz uygulama olanağı bulamamış olması bu çalışılmayıda cazip kılmaktadır. Kimya öğretmen adaylarının akran liderli takım öğrenmesi modelini ileride öğretmen oldukların...
Strengths and weaknesses of problem-based learning in engineeriing education: students’ and tutors’ perspectives
Ateş, Özlem; Eryılmaz, Ali (2010-01-01)
This study aims to analyze the strengths and weaknesses of problem-based learning (PBL) implementations in engineering education and problems encountered in it from the perspectives of tutors and students. A case study design was employed in this study. To this end, four tutors, their five PBL modules, and fourteen students were selected. The data were collected by means of observations, interviews, and additional data sources. The results indicated that gaining engineer’s viewpoint and self confidence; imp...
Hayatta Kalmaya Dair Bağlamda Gerçekleşen Bilgi İşleme Süreçlerinin Bellek Yanılsamaları Üzerindeki Etkisi
Mısırlısoy, Mine(2011-12-31)
Bu çalışmanın amacı hayatta kalma bağlamındaki bilgi işleme süreçlerinin DRM paradigması ile ölçülen bellek yanılsamaları üzerindeki etkisini incelemektir. Çalışmanın birinci amaca da hizmet eden ikincil bir amacı ise hayatta kalmaya dair kelimeleri içeren DRM listelerinin Türkçeye kazandırılıp norm değerlerinin belirlenmesidir. Bellek yanılsamalarının altında yatan faktörlerin araştırılması ve belirlenmesi, yanılsamaları artıran faktörlerin ortadan kaldırılması veya kontrol edilebilmesi açısından önemlidir...
Science teachers’ topic specific pedagogical content knowledge related to human body systems
Kınık, Elif; Öztekin, Ceren; Department of Science Education (2022-2-10)
This study investigated experienced science teachers’ pedagogical content knowledge (PCK) and subject matter knowledge (SMK) about human body systems (HBS) (digestive, circulatory, respiratory, urinary system). Two female experienced science teachers from the same private school participated in the study. A case study, a type of qualitative methodology, is used as a research design. Data were collected from semi-structured pre-interviews including Content Representation (CoRe) questions, VNOS-C questionnair...
Okul Öncesi Eğitim için Mekatronik Sistem Tasarımı
Mengü, Binnaz Didem; Turgut, Ali Emre (2016-11-03)
Ülkemizde 2013 yılında uygulanmaya başlayan MEB Okul Öncesi Eğitim Programı öğrenci merkezli, aktif öğrenmeyi destekleyen, yapılandırmacı yaklaşımı ile dikkat çekmektedir. Yeni programın uygulanmasının değerlendirilmesine yönelik yapılan çalışmalar, eğitimcilerin halen geleneksel yöntemleri tercih ettiklerini ve bu yöntemlerin öğrenci odaklı yeni sisteme tam uyum sağlayamadığını göstermektedir. Öğretmen merkezli eğitimin sorunları göz önüne alındığında yeni bir yöntem ihtiyacı doğduğu farkedilmiştir. Eğitim...
Citation Formats
N. E. Eren Şişman, C. Çiğdemoğlu, and Ö. Geban, “Akran Liderliğinde Takım Öğrenmesi Modeli İle Eğitim Gören Mühendislik Öğrencilerinin Genel Kimya Başarısının Akran Liderlerin Bazı Özellikleri Açısından İncelenmesi,” presented at the 13. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, 2018, Denizli, Türkiye, 2018, Accessed: 00, 2021. [Online]. Available: https://hdl.handle.net/11511/76843.