Akran zorbaliği ve akran zorbaliğini önleme eğitim programi hakkinda öğretmen görüşleri

2020-09-20
Taneri, Pervin Oya
Nalan, Akduman
Bir kişi, diğer bir kişi veya kişiler tarafından kasıtlı, tekrarlı ve en azından bir süre devameden olumsuz davranışlarla karşı karşıya bırakılıyorsa bu durum zorbalık olarakadlandırılmaktadır. Zorbalık fiziksel (vurmak itmek, tekme atmak, saç çekmek, bireyineşyalarına zarar vermek), psikolojik (oyunlara sokmamak, yok saymak), sözel (alay etmek,ad takmak, incitici sözler söylemek), cinsel (uygunsuz olarak dokunmak, sarkıntılık yapmak)ve siber (sanal ortamda birey hakkında dedikodu yaymak, resimlerini paylaşmak, tehditetmek, bilgisayar korsanlığı) olabildiği gibi doğrudan ya da dolaylı olarak da gerçekleşebilir.Zorbalığın tüm toplum üzerinde yansımaları konusundaki farkındalığın artmasıyla birlikte,çocukluk çağı zorbalığının ya da akran zorbalığının yok edilmesi ve önlenmesinin ne kadarelzem bir konu olduğu anlaşılmaktadır. Akran zorbalığı dünyada uzun süredir tartışılmakta;tüm toplumu etkileyen bir halk sağlığı problemi olarak ele alınmaktadır. Bu bağlamdazorbalık önleme programları ile ilgili araştırmaların sayısı önemli ölçüde artmıştır.Araştırmalar Türkiye’de öğrencilerin yarısına yakınının en az ayda bir defa zorbalığa maruzkaldıklarını ortaya koymaktadır. Önleyici programlarla, akran zorbalığının ve mağduriyetinerken yaşlarda azaltılabileceğini kanıtlayan pek çok çalışma bulunmaktadır. Finlandiya,Norveç ve Amerika başta olmak üzere birçok ülkede devlet okullarında zorbalığı önlemekiçin çeşitli programlar uygulanmaktadır. Türkiye’de zorbalığı önlemek için bazı girişimlerolmasına rağmen, alan yazında ilkokul öğrencilerine yönelik etkili bir eylem planına veönleyici programa rastlanmamıştır. Bu çalışmanın amacı alan yazında geçen önemlizorbalığı önleme programlarının eleştirel bir analizini yapmak, başarılı programlarınözelliklerini tespit etmek, öğretmenlerin akran zorbalığı konusundaki farkındalıklarını ortayaçıkarmak ve araştırmacılar tarafından geliştirilen Akran Zorbalığını Önleme Programınınhizmet içi eğitimlerle öğretmenlere tanıtmak ve programın etkililiği konusundaki görüşleriortaya çıkarmaktadır. Çalışmaya Çankırı il Milli Eğitim Müdürlüğü bünyesindeki üç ilköğretim okulunda görev yapan sınıf öğretmenleri, psikolojik danışmanlar, okul yöneticiler veÇankırı RAM’da görevli psikolojik danışma ve rehberlik uzmanları katılmıştır. Katılımcılarınçoğu Akran Zorbalığının okullarında önemli bir sorun olduğunu, hizmet içi eğitimleraracılığıyla konuyla ilgili bilgi ve farkındalık düzeylerinin arttığını belirtmişlerdir. Bunun yanısıra Akran Zorbalığını Önleme Eğitim Programında yer alan etkinlikler ve programıtasarlayan ekibin yeterlilikleri konusunda da memnuniyetlerini dile getirmişlerdir.Anahtar Kelimeler/Keywords: Akran zorbalığı, akran zorbalığını önleme programı,öğretmen eğiitimi

Suggestions

Use of Bibliotherapy Method to Prevent Peer Bullying
Taneri, Pervin Oya; Akduman, Nalan (Uluslararası Eğitim Araştırmacıları Derneği; 2019-10-20)
Bir kişinin, diğer bir kişi veya kişiler tarafından kasıtlı, olarak bir süre olumsuz davranışlarla maruz kalması olarak tanımlanan akran zorbalığı, dünyada ve Türkiye’de ilkokul öğrencileri arasında giderek artan bir sorun halini almıştır. Araştırmalar zorbalığının erken yaşlarda önleyici programlar yardımıyla azaltılabileceğine işaret etmektedir. Hikâyelerin eğitim ve farkındalık amaçlı kullanımı anlamına gelen bibliyoterapi, akran zorbalığını önlemede son yıllarda sıkça başvurulan yöntemlerden biridir. Al...
Kimya öğretmen adaylarının kimya bilgilerini kullanarak günlük hayat olaylarını açıklama düzeyleri
Ekiz Kıran, Betül; Kutucu, Elif Selcan; Kılınç, Selçuk; Soysal, Ceren; Boz, Yezdan (null; 2016-09-30)
Öğrencilerin okulda öğrendikleri fen kavramlarını gündelik hayat ile ilişkilendirmeleri, öğrencilerin bu kavramları daha kalıcı öğrenmelerine ve gündelik yaşantılarında karşılaştıkları problemlere mantıksal çözüm üretmelerine olanak sağlar. Bu çalışmanın amacı geleceğin öğretmenleri olan kimya öğretmen adaylarının gündelik hayatta karşılaştığımız olayları kimya bilgilerini kullanarak açıklama düzeylerini tespit etmektir. Çalışmada nitel araştırma yönteminden yararlanılmıştır. 4.sınıf kimya öğretmenliği öğre...
ZORBALIĞI ÖNLEMEYE YARDIMCI OLABİLECEK KİTAPLARIN SEÇİMİNDE KULLANILACAK ÖLÇÜTLERİN BELİRLENMESİ
Özbek, Özlem Yeşim; Taneri, Pervin Oya; Akduman, Nalan (2019-10-23)
Türkiye’de de okullarda meydana gelen zorbalık olaylarının sayısının artması, eğitimcilerin zorbalık tehdidinin farkına varmalarını ve bu konuda çalışmalar yapmalarını sağlamıştır. Bibliyoterapi; (1) olumlu, destekleyici ve kapsayıcı sınıf ortamlarını güçlendirmek, (2) özellikle zorbalığa şahit olanları-izleyicileri- mağdurları desteklemek için daha aktif biçimde davranmaları yönünde bilinçlendirmek ve (3) zorbalığı önleme çalışmalarına bütün öğrencileri dahil etmek için potansiyel bir araç olarak görülmekt...
Ebeveyn kaybı ve kardeş doğumunun kendilik psikolojisi üzerine etkisi
Yurduşen, Sema (Orta Doğu Teknik Üniversitesi (Ankara, Turkey), 2015-6-1)
Bu çalışmada psikojenik madde kullanımı ve öfke problemleri olarak yaşanan zorlukların kişinin kendilik psikolojisi açısından ele alınması amaçlanmıştır. Çalışma Kohut’un kendilik-psikolojisi kuramı ve Mitchell’in kardeşlerin self üzerindeki rolü üzerine düşünceleri temelinde bir vaka üzerinden ele alınmıştır. Ayrıca böyle bir vaka ile karşılaşıldığında Kohut’un aktarım kuramı çerçevesinde terapistin rolünün ne olması gerektiği üzerinde durulmuştur.
Okul Öncesi Öğretmenliği Eğitiminde Dijital Hikaye Kullanımı
İslim, Ömer Faruk; Yıldırım, İbrahim Soner (null; 2017-12-17)
Hikayeler, tarihin başlangıcından bu yana bilginin ve kültürün eğlenceli bir şekilde aktarılmasında kullanılmışlardır. Günümüzde teknolojinin de işin içine girmesiyle birlikte elektronik ortamda görsel, hem işitsel anlamda daha zengin, aynı zamanda da öğrenenin yaş ve bilgi düzeyine göre ilerleme hızı ve şekli değiştirilebilen dijital hikayeler ortaya çıkmıştır. Bu dijital hikayeler okul öncesi eğitimden lisansüstü düzeye, hatta yaşam boyu öğrenme modeli doğrultusunda yaşça çok daha büyük bireylerin eğitiml...
Citation Formats
P. O. Taneri and A. Nalan, “Akran zorbaliği ve akran zorbaliğini önleme eğitim programi hakkinda öğretmen görüşleri,” 2020, Accessed: 00, 2021. [Online]. Available: https://hdl.handle.net/11511/78197.