Göreve uyumlu kanat tasarım ve geliştirme çalışmaları

2008-06-26
Güçlü, Seber
Şahin, Melin
Özgen, Serkan
Volkan, Nalbantoğlu
Yaman, Yavuz
Tüm hava araçlarında ağırlığının en aza indirilmesi, yakıt tüketiminin azaltılması, manevra kabiliyeti ve sessizlik en önemli tasarım gerekleridir. Yeni nesil göreve uyumlu, şekil değiştirebilen kanatlara sahip insansız hava araçlarının tasarım da anlan bu özellikler göz önünde tutularak yapılmaktadır. Özellikle çok aşamalı görevlerde bu tip hava araçlar, sabit bir kanat geometrisine sahip olan klasik tasarımlara göre daha üstün bir uçuş performans sergileyebilmekte ve yapısal esneklikleri nedeniyle anlık uçuş değişikliklerine daha iyi uyum sağlayabilmektedir. Ancak sahip oldukları bu yapısal esneklik, kontrol edilmediği takdirde tehlikeli aeroelastik problemlere yol açabilir. Bu bildiri, göreve uyumlu kanatlarda kamburluk ve burulma etkileri konularında ODTÜ Havacılık ve Uzay Mühendisliği Bölümünde yapılan tasarım ve geliştirme çalışmalarını tanıtmaktadır.
4.Savunma Teknolojileri Kongresi SAVTEK (2008)

Suggestions

Göreve Uyumlu Kanatlara Sahip bir İnsansız Hava Aracının Tasarımı
Yaman, Yavuz; Özgen, Serkan; Şahin, Melin; Erdoğan Tolga, İnsuyu; Ünlüsoy, Levent (2009-07-02)
Bu bildiride ODTÜ Havacılık ve Uzay Mühendisli i Bölümünde sürdürülmekte olan, göreve uyumlu kanatlara sahip, bir insansız hava aracının tasarım çalışmaları anlatılmaktadır. Kanatları kambur ve burulma açısından şekil değiştirebilen insansız hava aracı uçuş mekaniği özellikleri göz önünde tutularak boyutlandırılmış ve yapısal analizi yapılmıştır. Aracın göreve uyumlu kanatlarının aerodinamik performansı incelenmiş ve isterlere uygun davranabilmesi için gerekli kontrol yaklaşımları geliştirilip, değerlendiri...
Göreve Uyumlu Bir İnsansız Hava Aracı Kanadının Yapısal Modellenmesi ve Deneysel Doğrulanması
Şahin, Melin; Evren, Sakarya; Erdoğan Tolga, İnsuyu; Güçlü, Seber; Özgen, Serkan; Yaman, Yavuz (2010-06-23)
This study presents the structural design and analysis aspects of an unmanned aerial vehicle wing having mission adaptive characteristics. After detailing the structural design and analysis studies by using MSC®/PATRAN and MSC®/NASTRAN package programs; the study also presents some experimental studies conducted for the verification of the theoretical modelling and the relevant results.
Modeling the effect of SCR denox unit on diesel engine performance
Pelen, Pelsu; Kazanç Özerinç, Feyza; Department of Mechanical Engineering (2020)
The design of the internal combustion engines and the aftertreatment systems cannot be considered independently since imposing an aftertreatment equipment into the exhaust system brings extra backpressure which in turn decreases the engine efficiency and increases the fuel consumption and CO2 emission. In the present study, the existing 3D monolith reactor model in COMSOL Multiphysics® applications is modified to account for an SCR deNOx unit having 600 cpsi cell density by using exhaust mass flow rate and ...
Büyük Oranda Şekil Değiştirebilen Bir Hibrid Firar Kenarı Kontrol Yüzeyinin Tasarımı ve Analizleri
İlhan Ozan, Tunçöz; Yosheph, Yang; Gürses, Ercan; Şahin, Melin; Özgen, Serkan; Yaman, Yavuz (2015-10-23)
It is envisioned that the fully morphing wings and/ or control surfaces, as they can increase the aerodynamic efficiency of the airplanes in every phases of the flight, could play significant role in the reduction of pollution in environment and also make airplanes always fuel efficient. In this study, the design and analyses of a fully morphing trailing edge control surface, which is developed within the scope of CHANGE Project, are presented. The Project was a 7th Framework Programme Project of European C...
Bainitic transformation in low carbon micro-alloyed hot forged steels for diesel engine components
Keskin, Burak; Ögel, Bilgehan; Department of Metallurgical and Materials Engineering (2019)
In recent years, the fuel injection pressures increased to very high level for more efficient internal combustion engines. With developing technology, it is expected that components must resist at least 2500 bar pressure working conditions. These high pressure levels must accompany with better properties such as mechanical, fatigue and corrosion. Automotive industry mostly use quenched and tempered steels for such critical applications. However, it is known that, bainitic steels have better mechanical prope...
Citation Formats
S. Güçlü, M. Şahin, S. Özgen, N. Volkan, and Y. Yaman, “Göreve uyumlu kanat tasarım ve geliştirme çalışmaları,” presented at the 4.Savunma Teknolojileri Kongresi SAVTEK (2008), Ankara, Türkiye, 2008, Accessed: 00, 2021. [Online]. Available: https://hdl.handle.net/11511/84143.