Show/Hide Menu
Hide/Show Apps
Logout
Türkçe
Türkçe
Search
Search
Login
Login
OpenMETU
OpenMETU
About
About
Open Science Policy
Open Science Policy
Open Access Guideline
Open Access Guideline
Postgraduate Thesis Guideline
Postgraduate Thesis Guideline
Communities & Collections
Communities & Collections
Help
Help
Frequently Asked Questions
Frequently Asked Questions
Guides
Guides
Thesis submission
Thesis submission
MS without thesis term project submission
MS without thesis term project submission
Publication submission with DOI
Publication submission with DOI
Publication submission
Publication submission
Supporting Information
Supporting Information
General Information
General Information
Copyright, Embargo and License
Copyright, Embargo and License
Contact us
Contact us
Göreve uyumlu kanat tasarım ve geliştirme çalışmaları
Date
2008-06-26
Author
Güçlü, Seber
Şahin, Melin
Özgen, Serkan
Volkan, Nalbantoğlu
Yaman, Yavuz
Metadata
Show full item record
Item Usage Stats
149
views
0
downloads
Cite This
Tüm hava araçlarında ağırlığının en aza indirilmesi, yakıt tüketiminin azaltılması, manevra kabiliyeti ve sessizlik en önemli tasarım gerekleridir. Yeni nesil göreve uyumlu, şekil değiştirebilen kanatlara sahip insansız hava araçlarının tasarım da anlan bu özellikler göz önünde tutularak yapılmaktadır. Özellikle çok aşamalı görevlerde bu tip hava araçlar, sabit bir kanat geometrisine sahip olan klasik tasarımlara göre daha üstün bir uçuş performans sergileyebilmekte ve yapısal esneklikleri nedeniyle anlık uçuş değişikliklerine daha iyi uyum sağlayabilmektedir. Ancak sahip oldukları bu yapısal esneklik, kontrol edilmediği takdirde tehlikeli aeroelastik problemlere yol açabilir. Bu bildiri, göreve uyumlu kanatlarda kamburluk ve burulma etkileri konularında ODTÜ Havacılık ve Uzay Mühendisliği Bölümünde yapılan tasarım ve geliştirme çalışmalarını tanıtmaktadır.
Subject Keywords
Unmanned aerial vehicles
,
Smart structures
,
Mission-adaptive wing
,
Active vibration control
,
Aeroelasticity
,
Camber
,
Twist
,
İnsansız hava araçları
,
Akıllı yapılar
,
Göreve uyumlu kanat
,
Atif titreşim kontrolü
,
Kanat çırpması
,
Kamburluk
,
Burulma
URI
https://hdl.handle.net/11511/84143
http://ae.metu.edu.tr/~yyaman/Publications/National/40.pdf
Conference Name
4.Savunma Teknolojileri Kongresi SAVTEK (2008)
Collections
Department of Aerospace Engineering, Conference / Seminar
Suggestions
OpenMETU
Core
Göreve Uyumlu Kanatlara Sahip bir İnsansız Hava Aracının Tasarımı
Yaman, Yavuz; Özgen, Serkan; Şahin, Melin; Erdoğan Tolga, İnsuyu; Ünlüsoy, Levent (2009-07-02)
Bu bildiride ODTÜ Havacılık ve Uzay Mühendisli i Bölümünde sürdürülmekte olan, göreve uyumlu kanatlara sahip, bir insansız hava aracının tasarım çalışmaları anlatılmaktadır. Kanatları kambur ve burulma açısından şekil değiştirebilen insansız hava aracı uçuş mekaniği özellikleri göz önünde tutularak boyutlandırılmış ve yapısal analizi yapılmıştır. Aracın göreve uyumlu kanatlarının aerodinamik performansı incelenmiş ve isterlere uygun davranabilmesi için gerekli kontrol yaklaşımları geliştirilip, değerlendiri...
Göreve Uyumlu Bir İnsansız Hava Aracı Kanadının Yapısal Modellenmesi ve Deneysel Doğrulanması
Şahin, Melin; Evren, Sakarya; Erdoğan Tolga, İnsuyu; Güçlü, Seber; Özgen, Serkan; Yaman, Yavuz (2010-06-23)
This study presents the structural design and analysis aspects of an unmanned aerial vehicle wing having mission adaptive characteristics. After detailing the structural design and analysis studies by using MSC®/PATRAN and MSC®/NASTRAN package programs; the study also presents some experimental studies conducted for the verification of the theoretical modelling and the relevant results.
Modeling the effect of SCR denox unit on diesel engine performance
Pelen, Pelsu; Kazanç Özerinç, Feyza; Department of Mechanical Engineering (2020)
The design of the internal combustion engines and the aftertreatment systems cannot be considered independently since imposing an aftertreatment equipment into the exhaust system brings extra backpressure which in turn decreases the engine efficiency and increases the fuel consumption and CO2 emission. In the present study, the existing 3D monolith reactor model in COMSOL Multiphysics® applications is modified to account for an SCR deNOx unit having 600 cpsi cell density by using exhaust mass flow rate and ...
Büyük Oranda Şekil Değiştirebilen Bir Hibrid Firar Kenarı Kontrol Yüzeyinin Tasarımı ve Analizleri
İlhan Ozan, Tunçöz; Yosheph, Yang; Gürses, Ercan; Şahin, Melin; Özgen, Serkan; Yaman, Yavuz (2015-10-23)
It is envisioned that the fully morphing wings and/ or control surfaces, as they can increase the aerodynamic efficiency of the airplanes in every phases of the flight, could play significant role in the reduction of pollution in environment and also make airplanes always fuel efficient. In this study, the design and analyses of a fully morphing trailing edge control surface, which is developed within the scope of CHANGE Project, are presented. The Project was a 7th Framework Programme Project of European C...
Bainitic transformation in low carbon micro-alloyed hot forged steels for diesel engine components
Keskin, Burak; Ögel, Bilgehan; Department of Metallurgical and Materials Engineering (2019)
In recent years, the fuel injection pressures increased to very high level for more efficient internal combustion engines. With developing technology, it is expected that components must resist at least 2500 bar pressure working conditions. These high pressure levels must accompany with better properties such as mechanical, fatigue and corrosion. Automotive industry mostly use quenched and tempered steels for such critical applications. However, it is known that, bainitic steels have better mechanical prope...
Citation Formats
IEEE
ACM
APA
CHICAGO
MLA
BibTeX
S. Güçlü, M. Şahin, S. Özgen, N. Volkan, and Y. Yaman, “Göreve uyumlu kanat tasarım ve geliştirme çalışmaları,” presented at the 4.Savunma Teknolojileri Kongresi SAVTEK (2008), Ankara, Türkiye, 2008, Accessed: 00, 2021. [Online]. Available: https://hdl.handle.net/11511/84143.