Show/Hide Menu
Hide/Show Apps
Logout
Türkçe
Türkçe
Search
Search
Login
Login
OpenMETU
OpenMETU
About
About
Open Science Policy
Open Science Policy
Open Access Guideline
Open Access Guideline
Postgraduate Thesis Guideline
Postgraduate Thesis Guideline
Communities & Collections
Communities & Collections
Help
Help
Frequently Asked Questions
Frequently Asked Questions
Guides
Guides
Thesis submission
Thesis submission
MS without thesis term project submission
MS without thesis term project submission
Publication submission with DOI
Publication submission with DOI
Publication submission
Publication submission
Supporting Information
Supporting Information
General Information
General Information
Copyright, Embargo and License
Copyright, Embargo and License
Contact us
Contact us
Köprü yan ayağı uzunluğunun akım karakteristiklerine ve taban oyulmasına etkisi
Date
2011-02-28
Author
Göğüş, Mustafa
Köken, Mete
Metadata
Show full item record
This work is licensed under a
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License
.
Item Usage Stats
211
views
0
downloads
Cite This
Bu çalışma dikdörtgen kesitli ve sabit eğimli düz bir kanala yerleştirilen farklı uzunluklardaki (L a ) dairesel burunlu köprü yan ayağı etrafında oluşan akım yapılarının farklı oyulma safhalarında deneysel ve sayısal olarak incelenmesini içermektedir. Köprü ayaklarında ve köprü yan ayakları etrafında oluşan atnalı döngü sistemi bu bö lgede oyulmaya etki etmektedir . Zaman içersinde yoğun yapısal değişiklik gösteren atnalı döngü sistemi kimi durumlarda döngü tüpleri ile de etkileşerek oyulma mekanizmasını daha da karmaşık bir hale getirmektedir .
Subject Keywords
köprü yan ayağı
,
sayısal modelleme
,
DES
,
taban oyulması
,
türbülanslı akım
,
atnalı döngüsü
URI
https://hdl.handle.net/11511/95796
Collections
Department of Civil Engineering, Project and Design
Suggestions
OpenMETU
Core
Köprü yan ayaklarının oluşturduğu daralmanın atnalı vorteks sistemi ve oyulmaya etkisinin DES modellemesi ile İncelenmesi
Köken, Mete (TMMOB İnşaat Mühendisleri Odası Antalya Şubesi; 2015-11-21)
Bu çalışmada, düz bir kanalın karşılıklı iki duvarına yerleştirilen dökme tip köprü yan ayakları etrafında oluşan atnalı vorteks sisteminin ve zemindeki kayma gerilmelerinin değişimi iki farklı daralma oranı için incelenmiştir. Benzetimler, 45000’lik Reynolds sayısında ayrışan döngü benzetimi (DES) kullanılarak yapılmıştır. Kanal girişinde zamanla değişen hız çalkantılarını içeren bir sınır koşulu uygulanmıştır. Benzetimler oyulmanın başlangıcını temsil eden düz zemin koşullarında yapılmıştır. Köprü yan aya...
Experimental investigation of local scour around bridge pier groups
Özalp, Murat Can; Bozkuş, Zafer; Department of Civil Engineering (2013)
It is an important task that design engineers in practice predict the local scour around bridge piers as accurately as possible because excessive local scour around bridge piers unbalance and demolish the bridges. Many equations have been proposed previously by various researchers, based on their experimental findings, but no general method has been developed so far due to the complexity of the topic. In the present study two new bridge pier groups were employed to investigate the inclination effect of the ...
Nehirlerde köprü yan ayakları sebebiyle oluşan daralmanın oyulma ve akım karakteristiklerine etkisi ve oyulmayı azaltıcı düzeneklerin araştırılması
Köken, Mete; Göğüş, Mustafa(2014)
Köprü yan ayağı etrafında oluşan oyulmanın büyüklüğü ve biçiminin tespiti köprününekonomik ve güvenli dizayn edilebilmesi açısından hayati önem taşımaktadır. Özellikle darnehirlerde, nehrin iki yakasındaki köprü yan ayakları nehir kesitini daha da daraltarakoyulmanın şekli ve büyüklüğünü etkilemektedir. Köprü yan ayakları birbirlerine yaklaştıkça; buyapıların etrafında oluşan atnalı vorteks sistemleri ve ayrışmış kesme tabakası içerisindeakım yönünde ilerleyen vorteks tüpleri de birbirleriyle etkileşebilmek...
Scour and scour protection at bridge abutments
Kayatürk, Şerife Yurdagül; Göğüş, Mustafa; Department of Civil Engineering (2005)
Bridge failures are mainly caused by scouring the bed material around bridge foundations during flood. In this study, scour phenomenon around bridge abutments is experimentally studied. Effect of abutment size, location and size of the collars placed around the abutments, time evaluation of scour hole around the abutment, scour characteristics of abutment and pier interaction were experimentally investigated. Scour measurements were conducted in a rectangular channel of 30 m long and 1.5 m wide filled with ...
Modeling temporal variation of scouring at dual bridge piers
Selamoğlu, Meriç; Yanmaz, Ali Melih; Köken, Mete; Department of Civil Engineering (2015)
Computation of temporal evolution of scour depth around bridge piers is essential for the efficient design of bridge pier footings. In this thesis, empirical scour-prediction equations and a semi-empirical model are developed to predict the temporal variation of maximum clear-water scour depth at dual cylindrical uniform piers with identical size in tandem arrangement. Experiments are conducted using different pier size, pier spacing, and flow intensities. The semi-empirical model is based on sediment conti...
Citation Formats
IEEE
ACM
APA
CHICAGO
MLA
BibTeX
M. Göğüş and M. Köken, “Köprü yan ayağı uzunluğunun akım karakteristiklerine ve taban oyulmasına etkisi,” 2011. Accessed: 00, 2022. [Online]. Available: https://hdl.handle.net/11511/95796.